در فصل زمستان سال ۱۳۹۳ و با تماس تلفنی مربی قرآن سرکار خانم نرجس باقری مطلع شدیم که این خواهر بزرگوار تقاضای عضویت برادر مرحوم خود را در انجمن قرائت قرآن این موسسه دارد. متاسفانه این برادر عزیز در سانحه تصادف با موتور جان خویش را از دست داد (روحش شاد). پس از مراحل ثبت نام آن مرحوم و از آنجائیکه سرکار خانم باقری مربی خانه قرآن آل یاسین در روستای کردمیر است، توفیق دست داد که در روز پنج شنبه مورخ ۱۶ تیر ۱۳۹۴ در کلاس درس قرآنی حاضر شویم. شایان ذکر می باشد در این کلاس قرآنی ۱۵ نفر دانش آموز ثبت نام کردند و مدیر این کلاس قرآنی نیز آقای سید حسین موسوی دهیار محترم روستای کردمیر است. برنامه بازدید این موسسه با هزینه ای برابر با هشت میلیون ریال به شرح زیر انجام پذیرفت.
۱- حضور در کلاس قرآنی و قرائت قرآن مجید توسط دانش آموزان
۲- اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی برای دانش آموزان کلاس قرآنی
۳- جلسه پرسش و پاسخ با مدیر و مربی کلاس قرآنی
۴- ارائه هزینه مربوط به خرید وسایل کمک آموزشی و تفریحی جهت ایجاد محیطی با نشاط برای دانش آموزان دروس قرآنی
۵- ارائه هزینه مربوط به خرید نهال های آلبالوی مجاری در احداث فضای سبز مناسب در مدرسه
من یک سالی است که عضو این انجمن هستم و براساس پیام های هفتگی همه اعضای این انجمن یک چهارم حزب قرآن را لااقل برای یک مرتبه در هفته مطالعه می کنیم. البته قرآن اهدایی موسسه برای اعضای انجمن جدای از ترجمه آیه شریفه ترجمه تک تک لغات را نیز در بردارد. امسال توی شب قدر که به مسجد رفتم دیدم چه بسیار خانم هایی که قرآن اهدایی موسسه را برسر داشتند و این موضوع مرا متعجب کرد که اعضای این انجمن قرائت قرآن در کیاسر چقدر زیادند.
جناب آقای دکتر محمدنژاد
من سئوالی داشتم. قرآن مجید ۱۱۴ سوره و ۶۲۳۶ آیه دارد. چرا می گویند همه معنای قرآن در آیه شریفه بسم ا… الرحمن الرحیم و تمام معنای آن آیه نیز در بسم ا… و همه معنای بسم ا… نیز در نقطه زیر حرف ب است؟!.
به نام خدا
1- هنگامی که اسمی را بکار می بریم،. به عنوان نمونه سید علی حسینی کردمیری می فهمیم که ما با فرد سید مذکری با نام فامیلی پدر حسینی و از منطقه کردمیر مواجه و مخاطب هستیم. در این آیه شریفه نیز خداوند را مخاطب قرار داده که فاقد پدر و مادر و یا جا و مکانی است و شناسه آن نیز رحمان بودن برای همه و رحیم بودن برای بندگان خاص خود است.
2- بیان این آیه شریفه ما را با دو وظیفه مهم آشنا می سازد الف- خداوند بزرگ را می بایست تسبیح گفت: فسبح باسم ربک العظیم (آیه ۱ سوره اعلی) و ب- مبارک دانستن نام الله و تبرک جستن به آن: تبارک اسم ربک ذی الجلال و الاکرام (آیه ۷۸ سوره رحمن)
3- بسم الله درسرلوح کار همه انبیاء قرار داشت،. الف- هنگام استفاده از کشتی حضرت نوح در امواج طوفان حضرت موسی فرمود: حرکت و توقف این کشتی با نام خدا است: بسم الله مجراها و مرساها (آیه ۴۱ سوره هود). ب- در ابتدای نامه حضرت سلیمان به ملکه سباء آمده است و انه بسم الله الرحمن الرحیم (آیه ۳۰ سوره نمل) ج- در اولین آیه از قرآن مجید آمده است اقراء باسم ربک الذی خلق (آیه ۱ سوره علق) و- دراولین سوره از کتاب قرآن مجید و بر روی سوره حمد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان یک آیه بکار رفته است و در مابقی سوره ها به استثناء سوره توبه این عبارت نورانی به همراه اولین آیه، توامان شماره اولین آیه آن سوره بوده است. ز- چنانچه هنگام ذبح حیوان نام خدا بکار نرود آن حیوان حلال نیست (آیات ۲۸، ۳۴ و ۳۶ سوره حج)
4- حضرت امیر می فرماید انجام هر کاری بدون آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم، ابتر خواهد ماند.
5- از مطالب بالا نتیجه می شود هرگاه این آیه شریفه را بکار می بریم یعنی این که از خداوند استمداد می طلبیم و هم اینکه این کار به اذن خداوند به انجام خواهد رسید.
6- تمام آیات قرآن مجید نیز به اذن خداوند و به اسم و بیان خداوند است که نازل شده است (بسم الله الرجمن الرحیم). به عبارتی دیگر تمام مفاهیم این آیات شریفه به اذن خدا است و همانا به اسم و اذن الله است (بسم الله) چه حتی آغاز و اولین نقطه از حرف ب از این عبارت بسم الله نیز به اذن خدا است،. چرا که فراموش نسازیم این عبارات نیز تنها وسیله ای برای ارتباط با خداوند و دریافت و اتصال با اوست و همه چیز از آن اوست.
جناب آقای دکتر محمدنژاد
من نیز سئوالی داشتم و این سئوال ادامه سئوال قبلی است که می گویند آن نقطه زیر بسم الله هم حضرت علی (ع) است. خواهشمندم نقطه نظر خودتان را صریح و روشن بیان کنید.
به نام خدا
تاخیر چند ساعته در پاسخگویی برای مطالعه در پاسخ به سئوال بوده است. با این حال پاسخ کامل نیاز به مطالعات عمیق تر و رجوع به کتاب های تفسیر قرآن مجید را دارد.
1- کتاب قرآن مجید یک کتاب انسان سازی است کتاب هدایت انسان به سوی خدا است. این کتاب قرآن مثل یک نقشه راه است که انسان را بنده شایسته خداوند می سازد. که کل معنای قرآن از بسم الله و الله الرحمن الرحیم است. نقطه شروع در زیر حرف ب معنای کل قرآن را در بردارد. در حقیقت کن فیکون و از طرف خداوند باری تعالی است. و در همین راستا از نقطه آغاز تا پایان قرآن مجید برای به حقیقت رسیدن انسان از عالم مادی به عالم ماورایی و بنده شایسته خداوند بودن است که مصداق آن حضرت امیر (ع) می باشد.
2- فراموش نسازیم که هر انسانی دارای ظرفیت خاص خود است و خداوند متعال از هر انسانی به اندازه ظرفیت خود آن فرد انتظار دارد،. پس به عبارت دیگر برای همه ما نقطه شروعی وجود دارد که نقطه بندگی از همان صفر ابتدایی بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می شود. آغازی که تا پایان یکی است یک راه بیشتر نیست و آن راه صراط مستقیم می باشد:
که یکی هست و نیست جز او
وحده لا اله الا هو
3- فراموش نسازیم که انسان شایسته خداوند هم ایمان دارد و هم عمل صالح انجام می دهد.
دل خوش نسازیم به این نماز و روزه و خمس و زکات.
خداوند بشر را هم مومن می خواهد و هم خَیر.
“همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و نماز به پاداشته و زکات دادند، پاداش آنها نزد پروردگارشان است و نه بیمی بر آنهاست و نه غمگین شوند- بقره ۲۷۷”
فعالیت این موسسه طعم زندگی را به آدمی گوشزد می کند.
این موسسه مردم نهاد با هزینه های اندک خود تاثیری شگرف برجا می گذارد. هر آنچه از دل برآِید بردل نشیند.
مجموعه عکس ها حقیقتا ساده و ملکوتی است.
من یک سالی است که عضو این انجمن هستم و براساس پیام های هفتگی همه اعضای این انجمن یک چهارم حزب قرآن را لااقل برای یک مرتبه در هفته مطالعه می کنیم. البته قرآن اهدایی موسسه برای اعضای انجمن جدای از ترجمه آیه شریفه ترجمه تک تک لغات را نیز در بردارد. امسال توی شب قدر که به مسجد رفتم دیدم چه بسیار خانم هایی که قرآن اهدایی موسسه را برسر داشتند و این موضوع مرا متعجب کرد که اعضای این انجمن قرائت قرآن در کیاسر چقدر زیادند.
جناب آقای دکتر محمدنژاد
من سئوالی داشتم. قرآن مجید ۱۱۴ سوره و ۶۲۳۶ آیه دارد. چرا می گویند همه معنای قرآن در آیه شریفه بسم ا… الرحمن الرحیم و تمام معنای آن آیه نیز در بسم ا… و همه معنای بسم ا… نیز در نقطه زیر حرف ب است؟!.
به نام خدا
1- هنگامی که اسمی را بکار می بریم،. به عنوان نمونه سید علی حسینی کردمیری می فهمیم که ما با فرد سید مذکری با نام فامیلی پدر حسینی و از منطقه کردمیر مواجه و مخاطب هستیم. در این آیه شریفه نیز خداوند را مخاطب قرار داده که فاقد پدر و مادر و یا جا و مکانی است و شناسه آن نیز رحمان بودن برای همه و رحیم بودن برای بندگان خاص خود است.
2- بیان این آیه شریفه ما را با دو وظیفه مهم آشنا می سازد الف- خداوند بزرگ را می بایست تسبیح گفت: فسبح باسم ربک العظیم (آیه ۱ سوره اعلی) و ب- مبارک دانستن نام الله و تبرک جستن به آن: تبارک اسم ربک ذی الجلال و الاکرام (آیه ۷۸ سوره رحمن)
3- بسم الله درسرلوح کار همه انبیاء قرار داشت،. الف- هنگام استفاده از کشتی حضرت نوح در امواج طوفان حضرت موسی فرمود: حرکت و توقف این کشتی با نام خدا است: بسم الله مجراها و مرساها (آیه ۴۱ سوره هود). ب- در ابتدای نامه حضرت سلیمان به ملکه سباء آمده است و انه بسم الله الرحمن الرحیم (آیه ۳۰ سوره نمل) ج- در اولین آیه از قرآن مجید آمده است اقراء باسم ربک الذی خلق (آیه ۱ سوره علق) و- دراولین سوره از کتاب قرآن مجید و بر روی سوره حمد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان یک آیه بکار رفته است و در مابقی سوره ها به استثناء سوره توبه این عبارت نورانی به همراه اولین آیه، توامان شماره اولین آیه آن سوره بوده است. ز- چنانچه هنگام ذبح حیوان نام خدا بکار نرود آن حیوان حلال نیست (آیات ۲۸، ۳۴ و ۳۶ سوره حج)
4- حضرت امیر می فرماید انجام هر کاری بدون آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم، ابتر خواهد ماند.
5- از مطالب بالا نتیجه می شود هرگاه این آیه شریفه را بکار می بریم یعنی این که از خداوند استمداد می طلبیم و هم اینکه این کار به اذن خداوند به انجام خواهد رسید.
6- تمام آیات قرآن مجید نیز به اذن خداوند و به اسم و بیان خداوند است که نازل شده است (بسم الله الرجمن الرحیم). به عبارتی دیگر تمام مفاهیم این آیات شریفه به اذن خدا است و همانا به اسم و اذن الله است (بسم الله) چه حتی آغاز و اولین نقطه از حرف ب از این عبارت بسم الله نیز به اذن خدا است،. چرا که فراموش نسازیم این عبارات نیز تنها وسیله ای برای ارتباط با خداوند و دریافت و اتصال با اوست و همه چیز از آن اوست.
جناب آقای دکتر محمدنژاد
من نیز سئوالی داشتم و این سئوال ادامه سئوال قبلی است که می گویند آن نقطه زیر بسم الله هم حضرت علی (ع) است. خواهشمندم نقطه نظر خودتان را صریح و روشن بیان کنید.
به نام خدا
تاخیر چند ساعته در پاسخگویی برای مطالعه در پاسخ به سئوال بوده است. با این حال پاسخ کامل نیاز به مطالعات عمیق تر و رجوع به کتاب های تفسیر قرآن مجید را دارد.
1- کتاب قرآن مجید یک کتاب انسان سازی است کتاب هدایت انسان به سوی خدا است. این کتاب قرآن مثل یک نقشه راه است که انسان را بنده شایسته خداوند می سازد. که کل معنای قرآن از بسم الله و الله الرحمن الرحیم است. نقطه شروع در زیر حرف ب معنای کل قرآن را در بردارد. در حقیقت کن فیکون و از طرف خداوند باری تعالی است. و در همین راستا از نقطه آغاز تا پایان قرآن مجید برای به حقیقت رسیدن انسان از عالم مادی به عالم ماورایی و بنده شایسته خداوند بودن است که مصداق آن حضرت امیر (ع) می باشد.
2- فراموش نسازیم که هر انسانی دارای ظرفیت خاص خود است و خداوند متعال از هر انسانی به اندازه ظرفیت خود آن فرد انتظار دارد،. پس به عبارت دیگر برای همه ما نقطه شروعی وجود دارد که نقطه بندگی از همان صفر ابتدایی بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می شود. آغازی که تا پایان یکی است یک راه بیشتر نیست و آن راه صراط مستقیم می باشد:
که یکی هست و نیست جز او
وحده لا اله الا هو
3- فراموش نسازیم که انسان شایسته خداوند هم ایمان دارد و هم عمل صالح انجام می دهد.
دل خوش نسازیم به این نماز و روزه و خمس و زکات.
خداوند بشر را هم مومن می خواهد و هم خَیر.
“همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و نماز به پاداشته و زکات دادند، پاداش آنها نزد پروردگارشان است و نه بیمی بر آنهاست و نه غمگین شوند- بقره ۲۷۷”
`جناب آقای دکتر
از پاسخ کامل شما بسیار ممنونم.