پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گرانی و تنبلی مهم‌ترین علت عدم مطالعه در کشور

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، محمد دامادی پنجشنبه شب در مراسم پایانی چهارمین جشنواره کتابان در ساری گفت:  در یک پژوهش آماری که حدود ۱۴ هزار نفر در آن شرکت داشتند، ۷۶ درصد از افراد اعلام کردند که کمتر از ۳۰ دقیقه در هفته مطالعه دارند.
وی افزود: ۴۶ درصد از افرادی در این بررسی علت عدم تمایل به مطالعه را تنبلی ، ۲۳ درصد  گرانی کتاب ، ۲۱ درصد ممیزی آن و ۹ درصد هم کیفیت کتاب اعلام کردند.

دامادی به استناد به پژوهش از گرانی کتاب به عنوان نکته مهم در کاهش مطالعه یاد کرد و گفت: در دوره‌ای بن برای خرید کتاب ارائه می‌شد اما این بن‌ها به مصرف کننده واقعی نمی‌رسید.
این نماینده مجلس با بیان اینکه فضای الکترونیک باعث شده از کتاب فاصله بگیریم، افزود: فاصله بچه‌ها از کتاب، ضعف بزرگترها است که نتوانستیم این فضا را مدیریت کنیم. نباید به دنبال مقصر باشیم باید برنامه‌ریزی کنیم تا مردم به مطالعه روی آورند.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی به جای  سررسید در سال نو، کتاب هدیه دهند، گفت: همه ما در خانه‌های خود کتاب شاعرانی مانند حافظ و سعدی را داریم، پس بهتر است اگر کتابی هدیه می‌دهیم آن کتاب کاربردی باشد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال‌ها شعار دادیم کتاب بخوانیم اما تغییری اتفاق نیفتاد، افزود: این بار بگوییم کتاب نخوانید شاید تغییرات مثبت در این حوزه اتفاق افتد.

شیوه‌های نوین کتابان در افزایش سرانه مطالعه

دبیر چهارمین جشنواره کتابخوانی کتابان هم در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: مقابله با خلاقیت فردی در نظام آموزشی و حافظه‌محور بودن از آسیب‌هایی است که در حوزه کتابخوانی با آن مواجه هستیم و کتابان با هدف شکوفایی خلاقیت به دور از حافظه‌محوری به دنبال افزایش سرانه مطالعه است.
محمد رستمی افزود: در برگزاری جشنواره دنبال شیوه نوین بودیم و فرآیند تاثیرگذار در افزایش سرانه مطالعه گروه سنی کودک و نوجوان را پیگیری کردیم.
وی ادامه داد: هدف کتابان، خاطره‌انگیز شدن مطالعه کتاب و لذت بردن از متن و کشف استعدادهای ادبی و هنری شرکت‌کنندگان است.
رستمی توضیح داد: بر این باور هستیم هر فرد و مقام اهل فرهنگ به سهم خود باید در افزایش سرانه مطالعه تاثیرگذار باشد. اگر صاحبان ذوق و نظر در این زمینه همکاری کنند می‌توان به آینده‌ای روشن امیدوار بود.
وی با بیان اینکه کتابان گام چهارم خود را فراتر از گذشته برداشته است، گفت: در این جشنواره بیش از ۸۰۰ جلد کتاب در ۱۸ عنوان خریداری شد که رشد ۳۰ درصدی نسبت به دوره قبل را شاهد هستیم.

در پایان این مراسم ، کتاب خوانان برتر مسابقه کتابخوانی کتابان به شرح زیر معرفی شدند:

 در گروه سنی ۱۰ تا ۱۱ سال به ترتیب ساعد یوسفی، فاطمه نعمتی و شمیسا عبدی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال رتبه‌های اول تا سوم به عسل سلیمانی، محمد حسام زارع و علیرضا قنبری رسید.

در گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال هم یاسین بهرام‌سری، فاطمه آقاجانی و امیرحسین اصغری در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

۹۹۲۷/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.