پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمک رسانی کانون خیریه نهال مازندران با چاشنی تعهد و مسؤولیت اجتماعی در کنار نیازمندان

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| نگاه ویژه به امور خیر، به‌ عنوان یکی از ویژگی‌های بارز مردم در مازندران همچون سراسر ایران اسلامی ماست و این روزها و در طی یکسال گذشته این نگاه و کمک به همنوعان بیش از پیش در بین آحاد مردم رشد کرده  است و دستگیری از نیازمندان در نهاد بسیاری از این مردم خیرخواه نهادینه شده است؛ تا گره‌ای باز کنند و دستی از نیازمندی بگیرند.

همه ما نسبت به جامعه و مردم مسؤول هستیم و نسبت به مشکلات موجود در آن بی‌تفاوت نیستیم و در برابر فقر و محرومیت، احساس مسؤولیت داشته و داریم و مسؤولیت اجتماعی به این معناست که فرد به عنوان عضوی از جامعه، مشارکت فعالانه دارد و نسبت به مشکلات و معضلات بی‌تفاوت نبوده و در تغییرات و بهبود شرایط می‌تواند سهیم باشد؛ کاری که اعضای کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران با مسؤولیت‌پذیری انجام دادند.

*کرونا مسیر خدمات‌رسانی را گسترده‌تر کرد

اعضای کانون خیریه نهال با تعهد به مسؤولیت اجتماعی خویش که همانا زدودن فقر از جامعه است، به بهبود و ارتقای کیفی زندگی فردی و اجتماعی افراد کمک موثری کردند و جهادی در قالب کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران وارد صحنه شدند و اگرچه با هدف حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست وارد عمل شدند؛ اما این روزها و در دوران کرونا مسیر خدمات‌رسانی آنان را گسترده‌تر کرده است.

این روزها اعضای کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران از کمک به مردم حاشیه شهرها آپرفته تا توزیع مواد بهداشتی و معیشتی؛ تلاش برای حفظ سلامت پاک‌بانان و راه‌اندازی بازارچه‌های خیریه وارد کار شدند و تلاش دارند تا به وظیفه و مسؤولیت اجتماعی خود عمل کنند تا با ایجاد آرامش روحی و جسمی در بین نیازمندان شرایط خوبی را برای آنان در کنار خانواده رقم بزنند.

کمک به مردم حاشیه شهرها

تلاش اعضای کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران کمی متفاوت‌تر از بقیه افراد و خیران و جهادگران است، چرا که در کنار تحصیل و توجه به درس و کتاب خود، خدمات‌رسانی به افراد بی‌بضاعت را اولویت کار خود قرار داده و خیرخواهانه و جهادی وارد کار شدند تا در کنار رسالتی که در حوزه تحصیل خود در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برعهده دارند؛ به لحاظ روحی نیز شرایط بهتری را برای نیازمندان مخصوصا” مردم حاشیه شهرها در کنار خانواده ایجاد کنند.

 بهار زارع دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران، قریب به دو سال مسؤولیت این کانون را برعهده گرفته است و با جوانی و شور و نشاطی که دارد، با پشتکار وارد صحنه و دستگیری از نیازمندان در عرصه‌های مختلف شده است و در مورد فعالیت‌های این کانون می‌گوید: کانون خیریه‌ نهال، یکی از کانون‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که با هدف حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال ۹۳ تشکیل شد.

برگزیده‌ تندیس ملی فداکاری

وی با اعلام اینکه کانون خیریه‌ نهال برگزیده‌ تندیس ملی فداکاری است و در نهمین‌ آیین اعطای تندیس‌ملی فداکاری دانشجویان ایران در آذرماه ۹۸ برگزیده شده است؛ به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: این کانون در مرحله نهایی اولین دوره جشنواره دانشجویی TED.Chex ایده‌های برتر، کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ارائه طرح توزیع ۳۰۰ سبد بهداشتی ـ غذایی در محلات محروم و بین خانواده‌های نیازمند، رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

زارع بر این اعتقاد است که با شیوع کرونا فعالیت‌های این کانون به سمت و سوی دیگری سوق یافته و افراد بیشتری را تحت حمایت قرار داده است و اقدامات نهال از فروردین ۱۳۹۹ تا فرودین ۱۴۰۰  شامل پرداخت مستمر هزینه‌های آزمایشات و دارو و درمان مددجویان شناسایی شده، پرداخت اجاره خانه‌ و هزینه‌ رهن خانواده‌های نیازمند تحت پوشش، پرداخت بدهی‌های بانکی خانواده‌های نیازمند شناسایی شده، اجرای طرح پذیره نویسی سلول‌های بنیادی و اهدای ۳۰ نمونه خون به بانک بین‌المللی سلول‌های بنیادی، اجرای طرح عیدانه و توزیع ۵۰ سبدغذایی بین مددجویان ساری و قائمشهر، توزیع شیرخشک و پوشک به صورت ماهانه به شیرخوارگان نیازمند بوده است.

وی گفت: برگزاری مسابقه‌ نقاشی برای کودکان خانواده‌های زیرپوشش از جمله برنامه‌های فرهنگی بود که در کنار، توزیع سبدغذایی به صورت ماهانه به مددجویانی که سوء تغذیه‌ آنها توسط دکتر تغذیه تایید شده، تهیه‌ لوازم ضروری منزل برای خانواده‌های زیرپوشش، اهدای لباس های تمیز و سالم جمع آوری شده به خانواده های محروم، پرداخت قبوض برق و گاز و آب مددجویان، توزیع سبدغذایی برای خانواده های نیازمند ناتوان جسمی، آگاه‌سازی تلفنی خانواده‌های زیرپوشش در مورد ویروس کرونا اجرایی شد.

وی یادآور شد: توزیع سبد بهداشتی ـ غذایی بین نیازمندان ناتوان جسمی، توزیع پک ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده بین پاکبان‌ها و زباله گردهای شهر ساری، تهیه‌ وسایل لازم برای کارآفرینی برای خانم‌های سرپرست خانوار نیازمند، خرید کولر و پنکه و بخاری برای خانواده‌های محروم، توزیع ۱۵۰ سبدغذایی در طرح رمضان، توزیع کتاب برای کودکان و نوجوانان در طرح کتابخانه سیار، توزیع گوشت‌های قربانی خیران در طرح عید قربان، توزیع قوطی شیرخشک بین ۳۰ شیرخوار نیازمند در طرح فطریه، توزیع پک تحصیلی به دانش‌آموزان محروم در طرح بوی ماه مهر، توزیع پک تنقلات در شب یلدا برای خانواده‌های تحت پوشش، اهدای گوشی هوشمند به ۳ دانش‌آموز نیازمند از دیگر فعالیت‌های ارائه شده کانون خیریه نهال بوده است.

دبیر کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطر نشان کرد: در آستانه فرا رسیدن عید نوروز و آغاز سال نو، کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضعیف‌تر شدن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، با عنوان طرح عیدانه ویژه نوروز ۱۴۰۰ به یاری حدود ۴۰۰ نفر از ۱۰۰ خانواده نیازمند ساری و قائمشهر شتافت.

زارع گفت: بسته‌های حمایتی شامل ارزاق خوراکی همچون برنج، مرغ، گوشت، ماکارونی، سویا، پنیر، رب، روغن، عدس و لوبیا بود و قیمت تقریبی هر بسته ۲۵۰ هزار تومان شد که در روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در شهرهای ساری و قائمشهر توزیع شدند.

 

‌وی افزود: کیسه‌های غذایی که توسط کانون خیریه‌ نهال در طرح‌های مثل طرح عیدانه به نیازمندان ارائه می‌شود؛ بهانه‌ای برای شناسایی مشکلات و رفع این مشکلات است.

زارع می‌گوید؛ اصول اولیه مددکاری می‌گوید وقتی می‌خواهید مشکل یک نیازمند را برطرف کنید باید اول بازدید مستقیم از منزل او داشته باشید و پس از تشخیص نیازهای یک فرد نیازمند آن را پیگیری کنید تا نیاز او برطرف شود، سپس در ادامه هم باید با نیازمند در ارتباط مستقیم و مستمر باشید.

وی گفت: امید داریم که با کمک خیّران بتوانیم به صورت موثر و مستمر و مسؤولانه، نیازمندان شناسایی شده را یاری کنیم و ما سعی کردیم تا در کنار هم در این بحران هم مرهمی بر زخم‌های بی‌شمار این خانواده‌ها باشیم.

طرح خیریه “جمع‌آوری کمک‌های مالی برای اقشار آسیب‌پذیر

کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در راستای کمک به بهبود شرایط زندگی خانواده‌های زیرپوشش این کانون در آستانه هفته احسان و نیکوکاری؛ مینی بازارچه هفتگی کارآفرینی نهال را با هدف حمایت و توانمندسازی خانواده‌های محروم جهت تقویت روحیه خودباوری و بهبود وضعیت معیشت آن‌ها برگزار کرد تا در راستای توانمندسازی تلاش شود.

زارع معتقد است؛ از مهم‌ترین اهداف این طرح توانمندسازی خانواده‌های محروم جهت تقویت روحیه خودباوری و بهبود وضعیت معیشت آن‌ها می‌باشد و در این بازارچه محصولات و دست آفریده‌های این خانواده‌ها عرضه می‌شود.

دبیر کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: این کانون سعی بر آن دارد با توجه به شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا که گذران زندگی از حالت عادی خارج شده است، با همت و یاری اساتید، کارکنان و دانشجویان فشار زندگی را از دوش این خانواده‌ها بکاهد.

به گزارش فارس، این گروه جوان هستند و اندیشه‌ای بالاتر از خدمات‌رسانی در حوزه پزشکی در سر دارند و خدمات‌رسانی به مردم و نیازمندان و رفع مشکلات و گره گشایی از نیازمندان؛ مهمترین ایده آنان در کانون خیریه نهال است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ج/خ




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.