پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمبودها نظام جدید آموزشی را رنج می‌دهد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، در سال تحصیلی گذشته بود ( ۹۷-۹۸ ) که برنامه استقرار نظام آموزشی ۶-۳-۳ در نظام جدید آموزش و پرورش اجرایی و مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی ۶ ساله، متوسطه اول ۳ ساله و متوسطه دوم همراه با رشته فنی و حرفه‌ای با استقرار پایه دوازدهم سه ساله شد.

ازآنجا که جابه جایی در شاخه نظری فقط به انتقال از پایه پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم خلاصه می شود، تغییر چندانی را در این حوزه شاهد نیستیم، اما با استقرار نظام آموزشی جدید، هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مازندران با رشد ۳۵ درصدی جمعیت مواجه شدند و ۴۵ هزار دانش آموز یا به عبارتی ۴۳ درصد از کل دانش آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌های مازندران ثبت نام کردند که بیش از ظرفیت استاندارد این مدارس بود.

در حالی شاهد افزایش ۳۵ درصدی دانش آموزان مازندرانی در شاخه فنی و حرفه ای بودیم که تعداد ۳۴۵ هنرستان استان ثابت بوده و هیچ مرکز جدیدی اضافه نشد.  

بر اساس نخستین برآوردها مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که با توجه به استقرار نظام آموزشی جدید و سه ساله شدن شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش، دانش آموزان هنرستانی با کمبود ۲۳۳ کارگاه مواجه هستند.

کمبود این تعداد کارگاه آموزشی در مازندران که لازمه هر رشته مهارتی است در شرایطی است که بر اساس سند تحول بنیادین باید تا پایان برنامه ششم یعنی تا سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد از دانش‌آموزان استان و کشور به سوی رشته‌های فنی هدایت شوند تا نه تنها توازن رشته‌ای برقرار شود بلکه نیاز کشور را نیز تامین کنند.

حال در تازه‌ترین گزارش و با گذشت یکسال از آغاز نظام جدید آموزشی، همچنان عدم توسعه و تداوم کمبود فضای کارگاهی هنرستان های مازندران گریبانگیر تحصیل دانش اموزان استان است.  

تازه ترین گزارش آموزش و پرورش مازندران نیز نشان می دهد برای جبران این کمبود ها هنوز قدم موثری برداشته نشده است.  

کمبود ۲۱۸ کارگاه آموزشی برای دانش آموزان فنی مازندران 

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد: در حال حاضر دانش اموزان هنرستان های ما با کمبود ۲۳۳ کلاس درس و ۲۱۸ کارگاه مواجه هستند و این کمبودها فشار زیادی را به برنامه‌های درسی و مهارت آموزشی دانش آموزان هنرستان‌ها وارد می کند.

اسفندیار نظری همچنین به کمبود نیروی انسانی در زمینه مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نفر ساعت یا به عبارتی ۵۴۱ نیروی انسانی در هنرستان ها کمبود وجود دارد.  

به گفته او در بحث نیروی انسانی برای جذب نیرو از طریق آزمون، استمرار بخشی فعالیت نیروهای بازنشسته، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و استفاده از نیروهای حق التدریس برنامه ریزی شده است که تاکنون توانستیم کمبودها را تاحدودی جبران کنیم.

فقط ۲۵ درصد از هنرستان های مازندران استانداردهای نظام آموزشی جدید را دارند

معاون آموزش متوسطه مازندران با اشاره به فعالیت ۳۴۲ هنرستان در سطح استان، افزود: فقط حدود ۲۵ درصد از این تعداد استانداردسازی شده و یا قابلیت استانداردسازی برای تجهیز امکانات بر اساس نظام آموزشی جدید را دارند.

نظری مهمترین دغدغه ها در استقرار نظام آموزش متوسطه جدید در هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش را کمبود منابع مالی، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، تجهیزات کلاس درس مانند میز و صندلی، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون اکثر هنرستان های ما با ساختار دبیرستانی ساخته شده اند و طراحی آن بر مبنای استقرار هنرستان نبوده است.

نظری آمار این مدارس را ۳۴۵ واحد اعلام کرد و توضیح داد : از این تعداد، ۱۲۵ هنرستان فنی و حرفه ای و ۲۲۰ هنرستان کار و دانش است.

نیاز ۸۰ میلیارد ریالی برای استانداردسازی نسبی هنرستان های مازندران 

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت که میزان اعتبار ارزیابی شده برای تامین تجهیزات آموزشی هنرستان های این استان حداقل ۸ میلیارد تومان است تا به حداقل استانداردهای لازم دست یابند.

نظری اظهار داشت: امسال سه و نیم میلیارد تومان برای خرید تجهیزات جدید به آموزش و پرورش مازندران کمک شده است و پیش بینی می شود در سال جدید کمک های استانی و ملی نیز به  هنرستان های استان اختصاص یابند.  

وی از خیرین خواست در استانداردسازی تجهیزات آموزشی هنرستان ها آموزش و پرورش را یاری کنند.

گفتنی است که امسال ۳۹ هزار و ۳۷۵ دانش آموز استان مازندران از پایه نهم به دهم در تمامی مقاطع کوچ تحصیلی خواهند کرد.  

۷۳۳۵/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.