پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشت پائیزه در نیمی از زمین‌های کشاورزی مازندران 

0

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  گفت که علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، تامین کافی نهاده‌ها از جمله بذر، کود، آفت کش ها و مکانیزاسیون برای کشت پائیزه انجام شده است.

مجید بهادری با اعلام اینکه طبق برنامه پیش بینی شده امسال ۴۰ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۱هزار هکتار گندم و  حدود ۱۰۰هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو  ، گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات می رود، افزود:  کشت دانه روغنی کلزا محور توسعه کشت پائیزه است.

وی با بیان اینکه کیفیت بذر در کشت محصولات پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اولیه تولید محسوب می‌شود، گفت: در سال های اخیر سالم سازی بذر و تهیه بذرهای کیفی  برای کشت پائیز مورد توجه  وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

بهادری  ادامه داد: با توجه به وضعیت تقریبا مناسب منابع آبی امسال به نسبت سال های گذشته ، حمایت از کشت پاییزه به دلیل عدم نیاز به منابع آبی می‌تواند وضعیت تولید را بهبود ببخشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران  توضیح داد: برای افزایش سطح زیر کشت کلزا به عنوان محور کشت پائیزه در استان، حمایت های ویژه ای در نظر گرفته شده است از جمله تامین بذر گواهی شده ، علف کش ها و تسهیلات کم بهره است.

بهادری با اشاره به اینکه ارقام متنوعی داریم که متناسب با کشت در هر منطقه است، افزود: امسال ۲۵هزار هکتار از زمین های خشکه‌زاری و ۱۵هزار هکتار نیز از زمین های شالیزاری زیر کشت کلزا خواهد رفت.

افزایش خرید تضمینی گندم و کلزا از جمله سیاست های دولت تدبیر و امید طی چند سال گذشته بود که سبب شد کشور در تولید گندم خودکفا شود و کشت کلزا هم طی چهار سال گذشته در مازندران روند تصاعدی داشت .
در چهار سال گذشته با درایت و توجه دولت تدبیر و امید به مقوله بازرگانی محصولات کشاورزی از جمله دانه های روغنی، سطح زیر کشت کلزا در مازندران که به کمتر از چهار هزار هکتار یعنی یک دهم دهه ۷۰ کاهش یافته بود، امسال به حدود ۲۵هزار هکتار رسید.
اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های کشاورزی بویژه بذرو علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی بوده است که به کلزاکاران ارائه شد.

کشت پائیزه کلزا در زمین های خشکه زاری از اواخر شهریور آغاز می شود و این محصول استراتژیک در زمین های شالیزاری نیز از دهه اول آبان زیر کشت می رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال ۵۱هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم می رود، ادامه داد: همه شرایط برای کشت گندم که از ۱۵آبان تا ۱۰ آذر انجام می شود، مهیا است.

وی گفت: توسعه کشت شبدر و جو به عنوان مهمترین کشت پائیزه در تامین علوفه دام استان مازندران نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است و از آنجایی که نیاز علوفه دامی در استان زیاد است ، کشاورزان از فرصت حمایتی این بخش استفاده کنند.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۳۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت جو دانه ای رفته است.

زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است و بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم در مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.
مازندران حدود هشت میلیون واحد دام دارد که علوفه و دیگر نهاده های دامی از نیازهای جدی استان است. 

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران کشت پاییزه در محصولات صیفی و سبزیجات استان را شامل سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر معرفی کرد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد . 

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.