پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشت زعفران دریچه‌ای نو برای کشاورزی در دودانگه ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، استان مازندران به‌عنوان دیار سبز و بارانی کشور است تا جایی از میان سنگ سبزه می‌روید.

کشاورزی در این استان سرسبز درصورتی‌که باتوجه به ظرفیت‌های هر منطقه باشد به‌طور حتم مقرون به صرفه خواهد بود؛ کافی است بدانیم در هر منطقه کشت چه محصولی می‌تواند بیشترین سود را به همراه داشته باشد.

منطقه دودانگه یکی از مناطق محروم مرکز مازندران است که سال‌های گذشته جوانان این منطقه به‌دلیل نبود شغل به شهر مراجعه کردند ولی طی سال‌های اخیر به‌دلیل کشت گل‌محمدی و زعفران توانسته جمعیت جوان منطقه که باقی مانده بودند را حفظ کند و درحال حاضر درحال کشاورزی هستند.

امیدواریم مردم این منطقه با بهره‌گیری از توصیه‌های کارشناسان بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کرده و با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

کشت زعفران در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در مناطق روستایی است که با این اقدام دریچه‌ای نو برای کشاورزان منطقه دودانگه ساری باز شد تا غبار محرومیت از چهره منطقه زدوده شود.

همچنین زعفران تولیدی در منطقه دودانگه ساری مورد ارزیابی قرار گرفته که مشخص شده از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

کارشناس جهاد کشاورزی مرکز مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیش از 10 سال است که منطقه دودانگه ساری درحال کشت زعفران هستند.

محمد صادقی افزود: کشت زعفران در منطقه دودانگه ساری از یک‌هزار متر شروع شده و در حال حاضر شهرستان ساری بیش از 6هکتار کشت زعفران در دستور کار دارد.

وی بیان کرد: زعفران سال اول و دوم در رشد پیازی است و از سال سوم به بعد پیاز آن شروع به تکثیر می‌کند.

مشاور فرماندار ساری در طرح اقتصاد مقاومتی پایلوت منطقه دودانگه ساری بیان کرد: موضوعی که باید به آن توجه شود باتوجه به اینکه هر 10 سال اندوخته غذایی پایین خاک موجب کاهش گل‌دهی شده که حتما باید جابه‌جایی صورت گیرد.

صادقی با بیان اینکه کشت زعفران از کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه اولویت دارد به این ‌دلیل که باتوجه به صرفه اقتصادی پایین کمترین زحمت را دارد، اضافه کرد: نیازی به سم و کود ندارد و نیاز آبی آن صفر است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و منابع آب زیرزمینی کشت و کار در اراضی شیب‌دار می‌تواند در راستای تغییر الگوی کشت زراعت مقرون به صرفه باشد که کشت این محصول در مناطق بالادست و اراضی شیب‌دار فوق‌العاده خواهد بود.

به گزارش فارس، طرح کشت زعفران با هدف استفاده بهینه از اراضی شیبدار کم بازده با هدف تولید و اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و ترغیب کشاورزان منطقه جهت فعال کردن ظرفیت موجود در حال اجرا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.