پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه های آب معدنی مازندران؛ زیبا و جذاب برای گردشگران

0

پایگاه خبری چهاردانگه: مازندران استانی سرسبز در شمال ایران و به مرکزیت شهر ساری است که از نظر جغرافیایی از شمال به دریای خزر از شرق به استان گلستان ، از جنوب به استان‌ های تهران و سمنان و از غرب به استان گیلان محدود می شود.

مازندران با داشتن چشمه های آب گرم معدنی ، بهشتی برای طبیعت گردان و مسافران بهاری است و این جاذبه های زیبا و ناشناخته ، از جلوه های گردشگری سلامت به شمار می رود.

آب های معدنی مازندران در شهرستان های آمل ، رامسر ، نور ، تنکابن ، بابل ، سوادکوه ، نکا و ساری واقع و چشمه های آب معدنی دیگری نیز در استان  شناسایی شدند.

آب معدنی سورت چهاردانگه ساری

مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در نزدیکی روستای اروست منطقه چهاردانگه واقع شده است.

چشمه های اسرار آمیز باداب سورت اروست مشتمل بر چهارده چشمه با آب های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند. یکی از این چشمه ها که چشمه اصلی می باشد دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای دریاچه ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب درمانی استفاده می شود. در کناره های این دریاچه نیز رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و میگرن سودمند است.

همچنین به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی کند. این چشمه ها دارای آب هایی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه اند که به صورت دائمی و نشتی همانند نوش دارویی گاز دار از دل زمین می جوشند. همچنین در اطراف دهانه چشمه ها کمی رسوب اکسید آهن نشسته است. آب های رسوبی چشمه های باداب سورت در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود دهها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ های نارنجی، زرد، قرمز، طلایی و سفید در اندازه های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است.

رامسر ، شهر چشمه های آب معدنی

رامسر به داشتن چشمه‌های معدنی معروف است که به جز یکی ، بقیه چشمه های آب‌گرم هستند. آب های معدنی رامسر علاوه بر خواص درمانی که دارند در اطراف خود ، طبیعت زیبا و دیدنی را هم برای گردشگران و طبیعت دوستان به همراه دارند.

میزان دمای بزرگ‌ترین آب‌گرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف است 42درجه سانتیگراد است که بهترین حد تحمل بدن است. گردشگرانی که از این منطقه بازدید کرده‌اند علاوه بر توصیف چشمه های آبگرم معدنی رامسر میزان حرارت آنرا هم لمس کردند.

مهمترین چشمه های آب گرم معدنی در رامسر عبارتند از :

آبگرم های معدنی و بهداشتی محمود گرما و عزیز گرما که در رامسر واقع است

آبگرم اشکرگرما که این مکان زیبا در سادات شهر واقع است

آبگرم کش که در سادات شهر واقع است

آبگرم سنگ بنه که در ساداتشهر واقع است

آبگرم شاه مادر گرمابه در پشت هتل جدید رامسر واقع است

آبگرم سنا در پشت هتل واقع است.

آبگرم لاریجان ، آمل 

جاده دسترسی به آن پس از طی ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی  جاده هراز که شهر آمل را به تهران متصل می کند، در سمت چپ تابلوی شهرک صنعتی لاریجان، دانشگاه پیام نور واحد رینه را مشاهده خواهید کرد.

مظهر این چشمه در شکاف سنگ های کواترنری (آندزیت و بازالت) واقع شده است . آب این چشمه در ردیف (Hyperthermal( آن سولفاته کلسیک است.

آبهای گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین سبب برای درمان انواع بیماری های پوستی ، دردهای استخوان ، مفاصل و روماتیسم مفید است.

 آبهای معدنی آب اسک

قریه آب اسک در 80 کیلوکتری آمل به تهران در محور هراز قرار دارد، آبهای معدنی گرم با مواد گوگردی در همه نقاط این روستا جاری است که به صورت سنتی گردشگران بی شماری را برای استفاده از آب معدنی و هوای مطبوع کوهستانی به این منطقه مسافرت می کشاند.

آب های معدنی آب اسک با برخورداری از املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بیماریهای پوستی ، درمان درد مفاصل و استخوان بسیار مفید است.

آبگرم لاویج  نور

این آبگرم در شهرستان نور و در جنوب چمستان و در  داخل روستای لاویج قرار دارد.

آبگرم لاویج در دامنه های کوه های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می جوشد. این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگرد های فراوانی است که برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهمتر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است. از آبگرم های معروف آن آبگرم لاویج “بیبنو”، “شفل” و… را نام برد که هر کدام از آنها دارای خواص مخصوص به خود می باشد. آبگرم ها دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان می باشند.

آب معدنی قرمرض نکا

چشمه آب معدنی قرمرض در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر نکا و در مسیر نکا به سد گلورد قرار دارد. این چشمه زیبا در میان تپه های جنگلی واقع شده و از چشمه های منحصر بفرد استان و کشور میباشد. جدا از جذابیت منظره ای ، آب این چشمه دارای خواص درمانی شایانی است که نه تنها اهالی منطقه بلکه مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی آن ( بویژه درمان سنگ کلیه ) به قرمرض مراجعه می کنند.

چشمه هزارون  قائم شهر

چشمه هزارون که به معنای هزار آب است در شهرستان قائمشهر نزدیک امامزاده زکریا (ع) روستای واسکس واقع شده که در گذشته به شکل قدیمی و دیوار گلی بود اما اکنون با حصارکشی و دیوار کردن اطراف آن، علاوه بر اینکه مسافران از آب آن برای شفابخشی بیماری های مفصلی بهره می گیرند از آب گوارای آن برای چای استفاده می کنند.

آب گرم آزرو  بابل

در روستای آری در بندپی شرقی بابل در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار دارد که مجموعه طبیعی بی نظیری را با ترکیبی جالب عرضه می کند.

آب معدنی فیروزه ای رنگ در دل جنگل های سبز منظره ای را خلق کرده است که در دیگر نقاط کمتر دیده شده است و آب با جوشش از دل زمین استخر کوچکی را پدید آورده که به خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماریهای جلدی، روماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است.

جاده دسترسی به آن به جاده جیبی معروف است و از شهر بابل آغاز می شود و و پس از طی 20 کیلومتر به آبادی گلوگاه مرکز بخش بندپی می رسد و با عبور از پل سجارود وارد جاده دهستان فیروزجاه شده و پس از طی دو کیلوکتر وارد روستای زیبا و سنتی آری می شود که آب معدنی را در خود جای داده است.

آب گرم فلک ده تنکابن

مسیر این آبگرم از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه یکله آغاز می شود و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می رسد. این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیرسر وجود دارد که از این محل جاده ادامه می یابد.

کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلک ده 33 کیلومتر است و آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد بهمراه جنگل های انبوه و کوههای پوشیده از درخت قرار دارد.
امکانات اقامتی این چشمه ها پاسخگوی نیازهای گردشگران نیست.

چشمه گتوسرون سوادکوه

چشمه گتوسرون در شهرستان سوادکوه، بهشت گمشده ایران و منطقه تاریخی ورسک یکی دیگر از جاذبه های مازندران است که در دل جنگل قرار دارد و آبشاری بسیار زیبا را برای دوست داران به طبیعت، فراهم نموده است.

این چشمه به گواه شاهدانی که از آن بهره مند شدند برای بیماری های پوستی و چشمی، مفید است که در تعطیلات نوروز و تابستان، خیل مسافران بسیاری را به طرف خود می کشاند.

پل ورسک با توجه به قدمت آن و قرار داشتن در منطقه ای خوش آب و هوا با راه های شوسه و راه آهن، منزلگاه بسیاری از مسافران به ویژه پایتخت نشینان است که درگذشته با چنین انبوه جمعیتی، مواجه نبوده است.

چشمه گرگین آباد دودانگه ساری

چشمه گرگین وا در بخش دودانگه شهرستان ساری و در یک کیلومتری روستای خوش نشان واقع شده است. راه دسترسی به آن آسفالت می باشد.

در میان درختان انبوه و در مسیر رودخانه چشمه های متعددی از زمین بیرون می زنند. هر کجا را نگاه می کنی آب است تعدادی از این چشمه ها خاصیت درمانی دارند. یکی از این چشمه های معدنی قبل از ورود به رودخانه در مسیر جاده قرار دارد. جهت رسیدن به چشمه اصلی و پرآب باید از میان رودخانه عبور کنی تا به آن برسی. این چشمه دارای آبی بسیار سرد و گوگردی می باشد طوری که بوی گوگرد فضای رودخانه و اطراف چشمه را پرکرده است به دلیل سرد بودن آب فقط در ماههای تیر و مرداد آب چشمه برای شنا مناسب می باشد.

در گذشته های نه چندان دور بومیان منطقه آب را داخل حوض های چوبی (نو) که از تنه درختان می ساختند هدایت می کردند سپس آتش روشن کرده و سنگ های درون رودخانه را داخل آن می انداختند تا کاملا گداخته شود بعد سنگ ها را داخل حوض می انداختند تا آب داغ شود پس از آن درون حوض قرار می گرفتند و خودشان را شستشو می دادند.(آب درمانی) درحال حاضر از حوض های چوبی خبری نیست. عده ای بوسیله دیگ آب را گرم می کنند و از آن جهت استحمام استفاده می کنند. چشمه های معدنی گرگین وا برای درمان امراض پوستی ، قارچی و روماتیسم و … مناسب هستند.

آب های گرم مازندران می تواند به رونق صنعت توریسم در استان منجر شود البته در صورتی که امکانات جانبی جذب گردشگر در این مناطق فراهم شود. گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی، این چشمه ها را به عنوان پزشک طبیعت ، بهترین مکان برای درمان خود معرفی می کنند.

چشمه های  آبگرم مازندران با خاصیت درمانی و تفریحی می توانند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.