پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه سورت ، ایستادن بر رنگین کمان پله ای دماوند

0

 پایگاه خبری چهاردانگه: باداب سورت چشمه ای از میان کوهستان جاری و بر روی مسیری پلکانی از بام کوهستان به عمق دره های البرز سرازیر می شود،
چشمه ای منحصر به فرد که هنگام دیدنش مسحورتان خواهد کرد، زیرا همچون سنگ تراشی زبردست قلب کوه را تراشیده و بر آن پله ای به سوی آسمان نقش زده است .
می توانید بچشید آبی را که مزه اش گاهی شور و گاهی شیرین است، رنگش گاه سفید و گاه اخرایی و حتی گاهی سیاه است. آبی که در هارمونی با تغییر رنگ آسمان ، لباس رنگارنگ بر تن می کند گویی ارتباط معناداری میان زمین و آسمان در حال شکل گیری است .
در پیش روی تان دشت هایی سبز را نظاره گر خواهید بود که شما را به یاد نقاشی های ‘باب راس’ می اندازد . از پس درختان سوزنی برگ، در عین حال ریزش قطراتی که با تابش طلایی رنگ خورشید همزاد پنداری می کنند و گویی خود در امتداد آن تابش شما را به سرزمینی جادویی می برند.
برای گام نهادن به چنین جغرافیایی بهایی بس اندک را می توانید بپردارید، این جا همین نزدیکی هاست جایی در جنوب شهر ساری . دیدار با چشمه های باداب سورت نیاز به پیاده روی پنج کیلومتری در کوهستان های چهاردانگه دارد .
چشمه های باداب سورت بر بلندای 1841 متری از سطح دریای آزاد و از توابع روستای سورت دهستان پشت کوه می باشد. باداب سورت در سال 1387به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند ثبت شد. باداب سورت شامل 2 چشمه اصلی با آب های رنگی و طعم های مختلف و چندین چشمه کوچک و صدها حوضچه است و این یکی از عجایب این منطقه زیباست. همچنین این چشمه دارای خواص درمانی است و از نظر علمی رنگ های منحصر به فرد این چشمه حاصل وجود املاح معدنی در آب است.
با دانستن این اطلاعات اکنون باید وسایل سفر به چشمه باداب سورت را بسته باشید .
حتما برای رفتن به چشمه سورت دوربین یا حداقل تلفن همراه با دوربین خوب به همراه داشته باشید زیرا عکاسی در سفر همیشه پایه ثابت تفریحات است، مخصوصا هنگامی که از چنین مکان خاصی بازدید کنید .
وقتی به روستای سورت رسیدید و در مسیر چشمه پلکانی همزمان که از تپه های آن بالا می روید، زیبایی های منطقه کم کم خود نمایی می کنند.
دشت های سرسبز و دور نمای خانه های روستایی در مناطق اطراف از یک سو و سنگ های رنگارنگی که بر روی زمین مانند فرشی هفت رنگ گسترده اند از سوی دیگر انگشت به دهانتان خواهند کرد .
باداب سورت به معنی ‘شدت اثر’ آب گازدار است که در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می گویند.
مهم نیست چه فصل سال به ملاقات چشمه سورت خواهید رفت ، اما بدانید دیدار از چشمه و حوضچه‌های باداب سورت قطعا تجربه ای تکرار نشدنی خواهد بود تا باز هم شگفتی دیگر از سرزمین مان ایران را با چشم دل نظاره گر باشیم.
علاوه بر رنگی بودن، پلکان های باداب سورت هم یکی دیگر از ویژگی های خاص این چشمه است و به همین دلیل بازدید کنندگان تصاویری را از این مکان برای خود یادگار می برند.
زیبایی باداب سورت به روز خلاصه نمی شود زیرا در شب این مکان شما را به عمق داستانهای هزار و یک شب خواهد برد . گذراندن شبی درکنار چشمه های باداب سورت قطعا می تواند تجربه ای تکرار نشدنی برای شما باشد.
اگر هنگام بازدید ازباداب سورت قصد اقامت در منطقه را هم داشتید، روستای ‘اورست’ در نزدیکی این مکان را برای شما فراهم می کند. خانه های اورست برای اقامت های گروهی مناسب هستند، بین 8 تا 15 نفر می توانند به راحتی چند شب را در خانه ها بگذرانند.
منطقه نمونه گردشگری باداب سورت آب و هوایی چهار فصل دارد به طوری که هر فصل سال زیبایی های خاص خودش را داراست.
درجه حرارت بین حداقل 7- درجه سانتی گراد در سردترین ماه سال و حداکثر 35 درجه سانتی گراد در گرمترین ماه سال متغیر است.
چشمه های باداب سورت یکی از کم نظیر ترین نمونه های چشمه در جهان هستند وتنها در چند کشور مانند ترکیه ، آمریکا و ونزوئلا نمونه هایی شبیه به این پدیده طبیعی یافت می شود.
متاسفانه نه تنها از چشمه باداب سورت محافظت کافی نمی شود، بلکه مردم هم هنگام بازدید از باداب سورت توجه کافی به آن ندارند. در چند سال اخیر این چشمه های پلکانی بسیار آسیب دیده اند، یکی از دلایل این امر راه رفتن بازدید کنندگان با کفش بر روی لبه های پله هاست.
همچنین مراقب باشید زیرا نه تنها هیچ نرده و حفاظی در اطراف آن مشاهده نمی شود و به همین دلیل برخی بازدید کنندگان با اعمال نامناسب خسارت های جبران ناپذیری را به این پدیده طبیعی وارد می کنند.
باشد که شما این رفتار را با این همه زیبایی نکنید…

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.