پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرونده بارش‌های بهاری با کم‌بارشی بسته شد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل زراعی جاری با کم‌بارشی سپری شد، درحالی‌که امیدها به فصل بهار بود که خرداد ماه هم کم‌بارش گذشت.

درحالی وارد تابستان گرم شدیم که پرونده بارش‌های بهاری با کم‌بارشی بسته شد و پس از گذر از سه ماهه تابستان باید در انتظار بارش‌های پاییزی باشیم.

این روزها درحالی اوج فصل کشت و کار و نیاز اراضی شالیزار به آب است که در برخی از مناطق شاهد تنش آبی هستیم  و توجه به مدیریت مصرف به‌عنوان یک ضرورت مورد تاکید است.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این‌باره اظهار کرد: براساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش خرداد ماه سال ۱۴۰۱حدود ۷میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۳۰ میلی‌متر بوده، ۷۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵ میلی‌متر بوده،  حدود ۷۲ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش فصل بهار امسال حدود ۷۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۱۲۶ میلی‌متر بوده، ۴۱درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۶میلی‌متر بوده،  حدود ۲۳ درصد کاهش داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: میانگین بارش ۹ماهه سال زراعی جاری استان مازندران ۳۷۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۲۶ میلی‌متر بوده حدود ۱۰ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی جاری که حدود ۴۳۵ میلی‌متر بوده، حدود۹ درصد افزایش داشته است.

اسدی اضافه کرد: میانگین دمای هوا ما طی بهار امسال ۱۸.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۹.۶ درجه سلسیوس بوده، ۰.۹ درجه سلسیوس کاهش و  نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۱.۴ درجه سلسیوس بوده، ۷.۲ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

معاون هواشناسی مازندران بیان کرد: میانگین دمای هوای ۹ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به خرداد ۱۰.۵ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰ درجه سلسیوس بوده حدود ۰.۵ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۱.۳  درجه سلسیوس بوده، حدود ۰.۸ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

اسدی درباره پیش‌بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران، بیان کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی میانگین بارش از تیر تا نیمه مرداد  کمتر از نرمال، از نیمه مرداد تا نیمه شهریور  در غرب استان کمتر از نرمال و در نیمه شرقی استان در محدوده نرمال و از نیمه شهریور تا نیمه مهر نیز در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین میانگین دما از تیر تا نیمه مردادماه تا یک درجه بیش از نرمال و از نیمه مرداد تا نیمه شهریور بین نرمال تا یک درجه بیش از نرمال و از نیمه شهریور تا نیمه مهر در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

معاون هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، گفت: صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

 /۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.