پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ولادت علی(ع)در کعبه برای تبیین جایگاه امامت بوده است

امام جمعه چهاردانگه گفت: خداوند تبارک و تعالی ولادت امیرالمومنین علی (ع) را در کعبه قرار داده بدین جهت که تلاش داشته بشریت را متوجه این مهم نماید که برای رسیدن به خدا باید به درک واقعی از جایگاه علی(ع) همان امامت دست یابند.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: حجت الاسلام یوسفعلی تیموری، امام جمعه  چهاردانگه امروز(۵اردیبهشت)  پیرامون چگونگی ولادت امام اول شیعیان حضرت علی (علیه السلام) در خانه خدا، اظهار داشت: علی (علیه السلام) مولود کعبه در خانه خدا به دنیا آمده چراکه یک ارزش و اعتباری برای این سنگ و بنا به همراه آورد.

 

وی با اشاره به روایات معتبر پیرامون اینکه ارزش کعبه به اینکه مرکز توحید است و اگر مسئله توحید، امامت و ولایت نباشد خانه خدا یک سنگ خواهد بود، افزود: در بحث طواف کعبه اصل توحید و یکتاپرستی است و ائمه اطهار(علیهم السلام) راه رسیدن به خدا محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام تیموری با بیان اینکه اینکه امام علی(علیه السلام) در کعبه دیده به جهان گشود، بزرگداشتی بوده از جانب خداوند متعال و اکرامی که نسبت به مقام شامخ و با عظمت آن حضرت عنایت شده، گفت: خداوند تبارک و تعالی ولادت امیرالمومنین علی (علیه السلام) را در کعبه قرار داده بدین جهت که تلاش داشته بشریت را متوجه این مهم نماید که برای رسیدن به خدا باید به درک واقعی از جایگاه علی(علیه السلام) دست یابند.

 

وی بیان داشت: روزی شخصی از حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرسید دلیل برامامت علی(علیه السلام) بیاورید؛ فاطمه(سلام الله علیها) غدیر خم را دلیل آورد بازهم آن شخص ادامه داد چرا علی(علیه السلام) برای امامت خویش اقدام نکرد؛ حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند امام همانند کعبه است و باید به سوی او رفت همان طور که طواف کننده به گرد خانه خدا می گردد.

 

حجت الاسلام تیموری با بیان اینکه طواف کعبه، تمرین اطاعت از پروردگار و پیروی از امامت است، گفت: امام علی(علیه السلام) در خانه خدا به دنیا آمد که بشریت بداند برای رسیدن به خدا بایستی به علی(علیه السلام) و اولاد آن حضرت توسل جوید.

 

وی اذعان داشت: اینکه امام علی(علیه السلام) در کعبه تولد و در مسجد به شهادت رسید، گویای مقام و منزلت بسیار بالای آن حضرت است.

 

حجت الاسلام تیموری در ادامه سخنانش پیرامون اینکه چرا حضرت فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) بعد از سه روز از ولادت با سعادت امام علی(علیه السلام) در روز چهارم از خانه خدا خارج شدند، اظهار داشت: در اسناد و روایات تاریخی منابع معتبری از دلایل این مهم یافت نشده است.

 

وی افزود: بنا بر عرف و قائده مادران بعد از سه روز از ولادت فرزندانشان آنها را استهمام می نمایند.

 

حجت الاسلام تیموری در پاسخ به این پرسش که چه ارتباطی بین اعتکاف ایام البیض با این سه روز بودن فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) در کعبه وجود دارد، گفت: سند معتبری درخصوص این مقوله موجود نیست.

 

وی با اشاره به اینکه اعتکاف مختص ماه رمضان است، تصریح کرد: اینکه سنتی شکل گرفته و مردم در ایام البیض ۱۵و۱۴،۱۳رجب روزه می گیرند و معتکف می شوند اقدامی درخورتحسین و ارزشمند است.

 

حجت الاسلام تیموری با بیان اینکه براساس روایات کسی که سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد بهشت براو واجب می شود، افزود: اصل روزه گرفتن در رجب ارزشمند اما اینکه در ایام البیض«ایامی که شب و روز آن سفید است هم شب مهتابی و هم روزش آفتابی می باشد» باشد از ثواب بیشتری برخوردار است.

 

«على (علیه السلام) در روز جمعه سیزده رجب سى سال بعد از عام الفیل در مکه در داخل بیت الله الحرام به دنیا آمد. نه کسى بعد از آن حضرت و نه کسى قبل از ایشان به این مقام مفتخر نشده است.» ارشاد مفید،ج ۱،ص ۵٫ /شبستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.