پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی یک پروژه مهم راه سازی معطل تامین مصالح است!

جاده ساری تاکام ، محوری مواصلاتی که به سبب اهمیت اقتصادی منطقه از قبیل شهرک‌های صنعتی، صنایع بزرگی همچون صنایع چوب و کاغذ مازندران و کارخانه سیمان،سد شهید رجایی، فعالیت پررونق کشاورزی در بخش باغداری و صیفی‌جات در مسیر آن، گردشگر پذیر بودن منطقه و اهمیت ترانزیتی به جاده ای استراتژیک بدل شده است.

0

چهاردانگه نیوز: جاده ساری تاکام ، محوری مواصلاتی که به سبب  اهمیت اقتصادی منطقه از قبیل شهرک‌های صنعتی، صنایع بزرگی همچون صنایع چوب و کاغذ مازندران و  کارخانه سیمان،سد شهید رجایی، فعالیت پررونق کشاورزی در بخش باغداری و صیفی‌جات در مسیر آن، گردشگر پذیر بودن منطقه و اهمیت ترانزیتی به جاده ای استراتژیک بدل شده است. این جاده که به ترافیک سنگین تعطیلات ، عرض کم و پیچ های خطرناکش معروف است و روزانه چهار هزار و در پایان هفته پذیرای دو تا سه برابر مسافر و گردشگر است را میتوان نماد وعده و وعید در پروژه های عمرانی دانست.

 

عملیات بهسازی این جاده بهار ۸۹ در دستور کارقرار گرفت، اما تا امروز و پس از گذشت ۶ سال هنوز پیشرفت محسوسی در آن مشاهده نشده.

 

آنچه در این باره جلب توجه میکند اظهار نظر های فراوانی و امید بخشی است که هر بار در این باره بیان میشود.

 

اردیبهشت ۹۰، هنگامی که پروژه تنها ۱۲ درصد پیشرفت داشت ، حسینی، رییس وقت حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل ، آزاد سازی و تملک اراضی ، هماهنگی ، ارزیابی، مشکل مصالح و جابجایی را دلیل کندی کار عنوان کرد.

 

در تیر ماه ۹۰ رییس وقت شورای شهر ساری از بازدید معاون وزیر راه و عملیاتی شدن جاده ساری تاکام تا پایان سال خبر میدهد که به نظر به دلیل نبود اعتبار کافی و فوت پیمانکار عملا به سرانجام نمیرسد.

 

آبان ماه ۹۳ فرماندار وقت ساری از مشخص شدن پیمانکار جدبد و بودجه ۲۸ میلیارد تومانی و اتمام بهسازی محور ساری تاکام تا پایان سال ۹۴ خبر میدهد .

 

آبان ماه ۹۴ نیز نماینده ساری و میاندرود از جذب بودجه ۴/۱۹ میلیارد تومانی ، جذب اعتبار ملی و شیرین شدن کام مردم با جاده ساری تاکام سخن میگوید.

آذر ماه ۹۴  سرپرست فرمانداری مرکز استان، آزاد سازی و تملک اراضی، هماهنگی تاسیسات، ارزیابی، مصالح و جابجایی‌ها را از عوامل مهم کندی پروژه برشمرد و گفت: تعریض جاده‌های کوهستانی به زیر ساخت‌های اساسی نیاز داشته و در این منطقه به دلیل قرار داشتن لوله‌های گاز در یک سوی جاده و فیبر نوری در سمت دیگر مشکلاتی را برای اجرای پروژه بوجود آورده است.

 

مجیدی، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری ساری نیز با تایید کندی پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی گفت: پیشرفت تنها ۱۰ درصد از پروژه با مشکلات اساسی چون تامین اعتبارات کافی، تامین مصالح و جابجایی تاسیسات خدماتی موجود روبرو بوده است

سوالی که به ذهن میرسد این است که با این همه اراده و بودجه دریافتی توسط مسوولان چرا هنوز جاده ساری تاکام ناکام مانده است

 

براستی مشکل کجاست؟

در حالی که  به نظر میرسد این پروژه از  حمایت دولت نیز برخورد است و چندی پیش استاندار مازندران با اظهار تاسف از اینکه این پروژه عظیم به دلیل مسائل ساده به کندی پیش میرود ، از رفع محدودیت ها برای پیمانکار و صدور تمام مجوز های لازم تا پایان سال و لزوم همکاری همه دستگاه ها با پیمانکار این پروژه جهت رفع موانع پیشرفت کار خبر داد اما این پروژه همچنان به کندی پیش میرود و به نظر میرسد هربار مشکلی جدید گریبان گیر این پروژه می شود.

 

اسفندیار عشوری پیمانکار این پروژه معتقد است اگرچه از سوی دولت اعتبار این پروژه مصوب شده اما در طول سال فقط حدود یک میلیارد به آن اختصاص یافته است .

 

وی با بیان اینکه در سفر دولت به مازندران هم چهار میلیارد و دویست میلیون تومان اعتبار مصوب این پروژه بود اما تاکنون حتی یک ریال آن هم پرداخت نشده است .

 

علیرغم همه این مسائل ، عشوری مشکل اصلی این پروژه را نه منابع و اعتبارات مالی که تامین مصالح مورد نیاز می داند.

 

وی با اشاره به اینکه در پروژه ساری -تاکام –جندق معلمان که مربوط به سه استان است اما فقط استان مازندران مشکل تامین مصالح دارد .

 

پیمانکار این پروژه مهم از تهیه مصالح به چند برابر قیمت از دلال ها و واسطه ها خبر داد و با بیان صدور مجوز تامین ۲۰ هزار متر مکعب مصالح با کمک فرماندار اظهار داست : چنانچه مصالح تامین شود سرعت اجرای پروژه به ۴ برابر افزایش میابد.

 

سوال اینجاست که چرا به سبب عدم همکاری اداره کل  صنایع و معادن استان ، مصالح این پروژه عظیم باید با قیمتی بالاتر از سمنان و شهرهای دیگر تامین شود، آن هم در حالی که مازندران خود تولید کننده ی این مصالح است.  

 

به هر روی آنچه از شواهد بر میاید مشکل این پروژه برنامه ریزی و پیمانکار و بودجه نیست ، بلکه مشکل را باید در عدم تحقق وعده ها و برنامه ریزی ها به سبب عدم هماهنگی دستگاه ها و مدیران جستجو کرد و تنها در صورت تحقق وعده هایی که به پیمانکار مبنی بر همکاری دستگاه ها داده شده میتوان پیشرفت پروژه را شاهد بود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.