پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وجود شاهکارهای از لاك تراشي دوره تیموری در مازندران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: در زمینه لاک ترشی آثار ارزشمندی وجود دارد که به جراًت می‌توان گفت جزء شاهکار های منبت کاری و گره چینی متعلق به دوران تیموری است .

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از ایسنا، علی ماهفروزی معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به صنایع دستی لاک تراشی گفت: به دليل نرمي چوب درختان پهن برگ به راحتي مي‌توان بر روي آنان كار كرده و فرم و شكل دلخواه را ايجاد كرد. همچنين  اين گونه از درختان در برابر خشكي و رطوبت عكس العمل ناچيزي از خود نشان مي دهند و در مقابل پيچيدگي، كج شدن و ترك خوردن مقاوم هستند.

 

7483t

وی افزود: در بين درختان پهن برگ، تراش و فرم دهي به چوب درختان «ون» و «آزاد» به دليل سختي آوندهاي آنان بسيار مشكل است اما ظروف ساخته شده از آنها بسيار مقاوم بوده و از كيفيت بهتري برخوردار است.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: ساكنان بومي منطقه از گذشته هاي دور به ويژگي‌هاي اين چوبها وقوف كامل داشته و با ابزار آلاتي بسيار ساده و ابتدايي هم چون تبر، تيشه، اره، سوهان، چوبساب، مغار يا در گويش محلي (رخ)، اسكنه، رنده، رخ درشت يا داركن، دله‌گير (براي خالي كردن داخل ظروف)، چكش چوبي از جنس درخت شمشاد كه در گويش محلي به آن (دست كما) مي‌گويند اين صنايع را مي ساختند.

 

ماهفروزي ادامه داد: بومیان براي تهيه ظروف چوبي كه بايد محكم و مقاوم باشد از ريشه درختان بخصوص درخت افرا استفاده مي كردند زيرا ظروف تهيه شده از ريشه درختان با دوام تر بوده  و عمر طولاني تري داشتند.

وی افزود: براي ايجاد نقش برجسته بر روي چوب‌ها از همان ابزار ابتدايي و ساده استفاده مي‌كردند.

 

ماهفروزی اظهار کرد: لاك تراشي صرفاً به معناي تراش و ساخت لاك نيست بلكه با توجه به گوناگوني مصنوعات توليدي به شاخه‌هاي لاك تراشي شامل ساخت جوله، كلز، لاك، قند چوله، برنج شور، شكلات خوري و در كل ظروف روستاييان، دوم  قاشق تراشي شامل قاشق، كچه، كف گير، ملاقه، كترا، آب گردان، فيه یا پارو تقسیم می شود.

 

وی افزود: یکی دیگر از رشته های لاک تراشی عصا تراشي است و هنرمندان لاك تراش محصولات توليدي خود را متناسب با بازار، سليقه مشتريان و سهولت ساخت انتخاب مي‌دهند.

 

 ماهفروزی یکی از مراحل لاک تراشی را مرحله پرداخت در لاک تراشی عنوان کرد و اظهار داشت: ظروف چوبی مانند جوله، کلز و … را برای زیباتر شدن و برای بالا بردن مقاومت چوب، پرداخت می‌کنند.

 

وی افزود: در مرحله پرداخت ابتدا ظرف را بر روی آتش گرم می‌کنند سپس مخلوطی از خاک زغال و ماست را بر روی بدنه ظرف مالیده و مجدداً بر روی حرارت می‌گردانند در این روش پس از اتمام کار ظرف به رنگ قرمز مایل به سیاه بسیار خوشرنگی در می‌آید.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: در زمینه لاک ترشی آثار ارزشمندی وجود دارد که به جراًت می‌توان گفت جزو شاهکار های منبت کاری و گره چینی متعلق به دوران تیموری است و هم اکنون نیز در مازندران می توان مشاهده کرد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: یکی از مراکز اصلی لاک تراشی بخش چهاردانگه بود. این هنر متاسفانه در حال حاضر در منطقه به فراموشی سپرده شده است.

با توجه به شرایط منطقه وجود درختان «آزاد »و «ون » فراوان و شرایط اشتغال مردم بخش چهاردانگه که کشاوری و دامپروری بود، ساخت انواع وسایل چوبی که در رندگی روزمره مردم کاربرد داشت، از رونق خوبی برخوردار بود.

با ورود مدرنیته به زندگی، کم مردم از وسایل جدید استفاده نمودند و ساخت ظروف چوبی به فراموشی سپرده شده است.

گرچه همه ی ما امروز افتخار می کنیم و این وسایل زینت افزای خانه های ما به عنوان یادگار نیاکانمان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.