پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هیولا بر می گردد/ توهم شکست کرونا در مازندران

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کرونا تعطیلی بردار نیست و هر جا که بتواند زخمش را به بار می‌نشاند. این ویروس که دیگر صاحب‌خانه شده، خانه‌های زیادی را در مناطق مختلف جهان سیاه‌پوش و داغدار کرده است.

شمال، مازندران و تعطیلات دست‌به‌دست می‌دهد تا بازار کرونا داغ‌تر از همیشه باشد و بیشتر مبتلایان و قربانیانش را در جمع‌های شلوغ و جاهایی که از پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی خبری نیست، برمی‌گزیند.

عطش کرونا در مازندران در دوران اوج بیماری با رعایت بهداشت، همدلی و همکاری مردم و کادر درمان زودتر از دیگر جاها فروکش کرد اما پس‌از آن و با عادی شدن جریان زندگی و بازگشایی کسب‌وکارهای کم‌خطر و پرریسک، ویروس کرونا که همواره در کمین است، دوباره میدان‌داری می‌کند.

به‌رغم آنکه هنوز تالارهای پذیرایی رسماً بازگشایی نشده است اما فعالیت چراغ خاموش این مراکز و برپایی جشن‌ها و آئین‌های عروسی و غیره و یا برپایی مراسم‌های ختم خانگی و عروسی در تالار باغ‌ها و خانه‌ها، کرونا را دوباره دعوت کرده است.

مازندران بیش از چهار ماه است که بابیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و هرروز شمار جدیدی از مبتلایان در مراکز درمانی بستری می‌شوند و وضعیت استان همچنان سفید نشده است.

هجوم میلیونی مسافران در تعطیلات به استان مازندران، که بابی توجهی به نکات بهداشتی و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی همراه است، تمام برنامه‌ریزی‌های مقابله‌کنندگان با کرونا در مازندران و تلاش‌های صورت گرفته را برهم می‌زند

هجوم میلیونی مسافران در تعطیلات به استان مازندران، که با بی توجهی به نکات بهداشتی و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی همراه است، تمام برنامه‌ریزی‌های مقابله‌کنندگان با کرونا در مازندران و تلاش‌های صورت گرفته ستاد فرماندهی مدیریت و کنترل کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مازندران را بر هم زده و احتمال قدرت دوباره این اهریمن نامرئی را بر آسمان استان مازندران پاشیده است.

شاید اگر ساکنان دیار علویان نیز چون میهمانانشان به قواعد مقابله با این ویروس خطرناک کم‌محلی می‌کردند، اوضاع از خط قرمز نیز عبور می‌کرد. اما خوشبختانه آمارها حکایت از درک بالای مازنی‌ها از خطرات کرونا دارد.

ورود مسافران زیاد همراه با رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی سبب شده تا آمار ابتلاء روند نسبتاً صعودی پیدا کند. گرمای هوا نیز سبب شده تا تمایل افراد به استفاده از ماسک و دستکش کاهش یابد و همین موضوع یکی از عوامل افزایش ابتلاء افراد به بیماری کرونا شده است.

پزشکان و پرستاران استان پس از ۱۱۰ روز فعالیت درمانی خسته هستند و با افزایش ابتلاء دوباره، این قشر پاسخگوی نیاز بیماران نخواهند بود.

سفرهای غیرضروری ممنوع!

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از هم‌وطنان خواسته‌اند تا زمان رسیدن به مرحله کنترل و مهار کامل بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹، از انجام سفرهای غیر ضرور به استان مازندران بخصوص در ایام تعطیلات پرهیز کنند.

اگرچه استان مازندران این روزها التهاب و درد رنج ناشی از ویروس کرونا را همانند اوایل اسفند ندارد و با کاهشی شدن ابتلاء به این ویروس در استان از اوایل فروردین‌ماه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌خصوص درمانگران نفس تازه کردند و بیش از ۷۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی اختصاصی برای بیماران کرونایی نیز خالی شد، ولی همچنان بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مازندران در بین ۶ استانی قرار دارد که بیشترین میزان ابتلاء به کرونا را دارد. انتظار این است که مردم و اصناف پروتکل‌های بهداشتی را الزاماً به‌صورت کامل و دقیق رعایت کنند و به هشدارهای وزارت بهداشت در مورد عواقب عدم رعایت پروتکل‌ها توجه کنند.

رعایت اصول بهداشتی مانند رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، ضدعفونی دائم سطوح، شستشوی دست‌ها هر یک ساعت، پرهیز از سفر (درون و خارج استان) از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلاء به کرونا در روزهای پیش رو است.

نگرانی کار درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روند نزولی آمار ابتلاء به ویروس کرونا در استان طی چند هفته متوالی به‌نوعی توهم شکست و یا از بین رفتن زنجیره انتقال ویروس کرونا را در جامعه افزایش داد و این تغییر رفتار باعث نگرانی ما به‌عنوان متولی اصلی سلامت شده است.

دکتر سید عباس موسوی افزود: ما زمانی می‌توانیم انتظار شکست کرونا و برگشت روال عادی زندگی به جامعه را داشته باشیم که حتی یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا نداشته باشیم و این رویه حداقل چند هفته تداوم داشته باشد، درحالی‌که در حال حاضر هیچ دورنمای قانع‌کننده‌ای در این‌ارتباط حداقل در استان مشاهده نمی‌شود.

هرگونه تغییر رفتار در جامعه نسبت به ویروس کرونا می‌تواند عواقب ناگواری را رقم بزند که به‌طورقطع مشکلات ما را در مقایسه با مرحله اول شیوع این بیماری بیشتر کند

وی گفت: باوجود اینکه روند شناسایی بیماران جدید مبتلا به کرونا در استان مازندران از حدود یک ماه پیش تا کنون کاهشی بوده، ولی ما همچنان در زمره استان‌های دارای بیشترین ابتلاء به ویروس کرونا قرار داریم و هرگونه تغییر رفتار در جامعه نسبت به ویروس کرونا می‌تواند عواقب ناگواری را رقم بزند که به‌طور قطع مشکلات ما را در مقایسه با مرحله اول شیوع این بیماری بیشتر کند.

دکتر موسوی اظهار داشت: مردم ما باید بدانند تا زمانی که دارو و واکسن این بیماری تولید نشود، نمی‌توانیم به زندگی عادی برگردیم و رفتارهایی چون دست دادن و روبوسی، روابط اجتماعی باز، مسافرت و تفریح و گردش و مهمانی و سایر رفتارهای عادی را داشته باشیم و باید به‌صورتی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی رفتارمان را با پروتکل‌های بهداشتی هماهنگ کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه این روزها در جای‌جای بازار و واحدهای کسب‌وکار کم‌خطر در استان مازندران مشاهده می‌شود، نوعی توهم شکست کروناست که بسیار خطرناک است، چرا که اکثر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و عواقب این رفتار حداقل تا دو هفته دیگر نتایج خود را نشان می‌دهد. با این رویه پرونده تعطیلی مجدد بازار و مشاغل کم‌خطر روی میز ستاد استانی مقابله با کرونا قرار می‌گیرد و با تفویض اختیار ستاد ملی به استان در این راستا، ستاد استانی تصمیم گیرنده اصلی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ما باید زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کارمان قرار دهیم و در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد، بدون داشتن تجهیزات محافظتی ورود نداشته باشیم و تا حد امکان از سفرهای غیر ضرور به استان و شهرهای دیگر پرهیز کنیم.

دکتر موسوی با اشاره به لغو محدودیت‌های سفر افزود: لغو محدودیت‌های سفر به معنای زدن به دل دریا و طبیعت نبوده و فقط برای کارهای ضروری است، چراکه این استان باوجود کاهش آمار بیماران، همچنان شرایط برای پذیرایی مسافران را ندارد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با اشاره به این‌که مازندران خوشبختانه، پیک نخست کرونا را گذرانده است، گفت: علیرغم این توفیق که در سایه همدلی، برنامه‌ریزی و تلاش همه متصدیان حاصل شد؛ متأسفانه رعایت بهداشت فردی، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی که در استان مطلوب بوده در ۲۰ روز تا یک ماه اخیر به طرز محسوسی کاهش‌یافته است.

تداوم بی توجهی‌ها و مسافرت‌ها مازندران را به پیک دوم می‌رساند

استاندار بابیان این‌که تداوم این وضع به‌ویژه که مازندران میزبان مسافران و گردشگران است، نگران‌کننده است و می‌تواند ما را به پیک دوم برساند، اظهار داشت: انتظار داریم مردم عزیز ما همچون گذشته، در زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستشوی دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تأکید متخصصین، نهایت جدیت را به خرج دهند.

توهم شکست کرونا

عادی‌سازی رفتار مردم مازندران در قبال ویروس کرونا و نگرانی متولیان اصلی سلامت و خط مقدم مقابله با کرونا، نسبت به بازگشت موج دوم این بیماری همزمان با تعطیلات و سفر میلیونی مسافران و گردشگران، دست‌به‌دست هم داد تا احتمال تعطیلی کسب‌وکارها جدی‌تر از گذشته در کارگروه پدافند زیستی مقابله با کرونا در استان مطرح شود.

مسئولان این ستاد هم تأکید کرده‌اند که با توجه به تفویض برخی اختیارات ستاد ملی مقابله به استان‌ها، در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تغییر در رفتارهایشان نسبت به این ویروس، احتمال تعطیلی مجدد دور از ذهن نیست.

در حال حاضر ۲۵۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند که از این تعداد ۵۷ بیمار به تازگی شناسایی شدند.

کد خبر 4950497
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.