پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هزینه تصادفات رانندگی در کشور زیاد است

0

سردار تیمور حسینی روز پنجشنبه در همایش بانوان فرهنگ یار ترافیک مازندران در ساری  تاکید کرد که تصادفات و حوادث رانندگی رشد تولید ناخالص ملی را از بین می برد و این محاسبات فقط لایه آشکار قضیه است و ضرر و زیان آن محاسبه می شود ، در حالی که آثار  پنهان حوادث رانندگی عمیق تر و دردناکتر است.

وی با بیان این نکته که برای کاهش  آسیب ها و خسارت تصادفات رانندگی  آحاد مردم همکاری کنند، توضیح داد: مدیریت ترافیک سلبی است که در اختیار ناجا است و در  سه بخش مهندسی ترافیک ، آموزش و اجرای مقررات فعالیت گسترده ای در حال انجام است.

وی بیان داشت:  مدیریت ترافیکی در کشورهای پیشرفته با چشم انداز استراتژی صفر یعنی تلفات ناشی از رانندگی را به صفر برسانند نشان می دهد که موفقیت آنان از راه های سلبی نیست بلکه اقدامات ایجابی نظیر فرهنگ سازی، اصلاح رفتار و اطلاع رسانی به درستی در جامعه ایجاد شده است .

رییس پلیس راه کشور استفاده از ظرفیت قوی بانوان جامعه در قالب  طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک را بسیار ضروری و مهم دانست و ادامه داد: این که معلمان دارای گواهینامه رانندگی در این طرح بکارگیری می شوند ،امری پسندیده و منطقی است.

حسینی گفت: اگرچه رفتار رانندگی رفتار مستقل است ولی نباید جزیره ای نگاه شود چراکه رانندگی در واقع رفتار اجتماعی است و این مقوله از طریق بانوان که قالب جمعیت کشور و نقش محوری در خانواده دارند بهتر به نتیجه می رسد.

سردار حسینی سه عامل عدم توجه به جلو،  رعایت نکردن حق تقدم و عدم رعایت فاصله طولی مناسب را از عوامل مهم تصادفات در راه های کشور برشمرد و گفت: تسریع در روند هوشمندسازی  راه ها و تجهیزات، آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی از  جمله برنامه های پیش بینی شده برای تحقق کاهش تصادفات جاده ای کشور است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا در این همایش حدود ۳۰۰نفر از بانوان مازندرانی دارای گواهینامه رانندگی که بیشتر آنان معلمان هستند به عنوان فرهنگ یار ترافیک شرکت کردند.

 بنا به دستورالعمل مجریان طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک که پلیس راهور و پلیس راه هستند ، زنان پس از شرکت در کلاسهای آموزش قوانین و مقررات رانندگی و طی کردن این مرحله و فعالیت یک ساله به عنوان پلیس نامحسوس می توانند به مرحله بعدی و کسب اختیارات بیشتر وارد شوند.

 در این مرحله بانوانی که دارای گواهینامه رانندگی بوده و تخلف حادثه ساز رانندگی در سابقه خود نداشته باشند ،کارت تعریف شده پلیس راهور نیروی انتظامی کشور را دریافت می کنند تا بتوانند در جاده ها متخلفان را شناسایی و معرفی کنند.

داشتن کارت تعریف شده توسط بانوان فرهنگ یار ترافیک به این معنی است که آنها در صورت دیدن تخلف رانندگی و تطبیق آن با موارد قانونی در همان لحظه می توانند مراتب را اعلام و مامور رسمی ناجا اعمال قانون کند.

بر اساس ماده ۲ قانون راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی ، صدور جریمه تخلف رانندگی بر عهده آن دسته از افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی است که دوره آموزشی را فرا گرفته باشند. البته این ماده دارای سه  تبصره است که در یکی از آنها به راهنمایی و رانندگی اجازه داده شده است از گزارش داوطلبان مورد وثوق آموزش‌دیده که دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و دوره آموزشی لازم را دیده باشند به‌صورت رایگان در تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه توسط مأموران مجاز استفاده نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.