پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هر استان نسبت به جمعیتش چند سهمیه مجلس دارد؟ + بیشترین و کمترین سهمیه استان‌ها+جدول

طبق این آمار و ارقام مازندران با جمعیت ۳٫۰۷۳٫۹۴۳ نفر و ۱۲ سهمیه، به ازای هر ۲۵۶٫۱۶۱ نفر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد…

0
 

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از مازند مجلس: اختصاص سهمیه کرسی در مجلس شورای اسلامی به ۳۱ استان کشور بوسیله معیارها و شاخص‌های مختلفی تعیین می‌شود که یکی از آنها بر مبنای جمعیت است.

 

طبق اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعداد نمایندگان مجلس در شورای اسلامی ۲۷۰ نفر در نظر گرفته شد بود که از تاریخ همه‌پرسی سال ۱۳۶۸ هر ده سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر ۲۰ نفر نماینده‌ می‌توانند اضافه شوند.

 

اما با آنکه ۲۶ سال از تاریخ ذکر شده گذشته اما تنها یک بار در سال ۷۸ تعداد ۲۰ نفر به مجلس شورای اسلامی اضافه شدند که در آن زمان ۱ نماینده سهم مازندران شد.

 

 

در بند ح قانون اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها آمده: ۱- بخش‌های بندپی غربی و بندپی شرقی از حوزه انتخابیه “‌بابلسر و بخش‌های بندپی غربی و بندپی شرقی” منتزع و به حوزه انتخابیه “‌بابل”‌الحاق می‌گردد.

 

۲- تعداد نماینده حوزه انتخابیه “‌بابل” از یک به دو نفر افزایش می‌یابد.

 

اکنون تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجلس نهم ۲۹۰ نفر است. البته صحبت هایی از افزایش ۲۰ نفره تعداد نمایندگان مجلس در سال ۹۲ نیز مطرح بود که به سرانجام نرسید.

 

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در این ارتباط در دی ۹۳ گفته بود: حتی اگر طرح «افزایش تعداد نمایندگان» در مجلس به تصویب برسد بعید است که در انتخابات مجلس دهم اعمال شود.

 

بنابراین تعداد نمایندگان مجلس در دوره دهم تعداد ۲۹۰ نفر باقی خواهد ماند.

 

 جدولی تهیه شده است که در آن جمعیت هر استان، تعداد سهمیه نمایندگی در مجلس و جمعیت به ازاء هر نماینده را مشخص می‌کند.

 

توضیح ۱: آمار جمعیت هر استان برگرفته از مرکز آمار ایران براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ است.

 

توضیح ۲: اقلیت‌های دینی دارای ۵ سهمیه مجلس و ۲۸۵ نماینده متعلق به ۳۱ استان کشور هستند.

 

 

 

 

طبق این آمار و ارقام مازندران با جمعیت ۳٫۰۷۳٫۹۴۳ نفر و ۱۲ سهمیه، به ازای هر ۲۵۶٫۱۶۱ نفر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

 

در این جدول کمترین نماینده را استان البرز با نسبت یک سهمیه در ازای ۸۰۴٫۱۷۰ نفر و بیشترین سهمیه به نسبت جمعیت متعلق به سمنان است که به ازای هر ۱۵۷٫۸۰۴ نفر یک نماینده دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.