پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نکته های قرآنی قسمت سوم / یادداشت حجت الاسلام میرعمادی

استاد سطح عالی حوزه علمیه:”امام علی علیه السلام به عنوان تصدیق کننده صدق ” است

0

 

یکی از نکات قرآنی معرفی “امام علی علیه السلام به عنوان تصدیق کننده صدق ” است خداوند در سوره زمر آیه ۳۳ می فرماید :
و الذی جاء بالصدق وصدق به اولئک هم المتقون
کسی که سخن راست بیاورد و کسی که آن را تصدیق کند آنان پرهیزگارانند
در این آیه شریفه ۳ نکته و یک نتیجه وجود دارد
۱ – معنای صدق : در اینکه مقصود از صدق چیست ؟ اغلب مفسران صدق را به ” قرآن کریم” تفسیر کردند ( الدرالمنثور جلد ۵ صفحه ۳۲۸ ) بعضی از مفسران آن را به دین خدا معنا کردند ( المیزان صفحه ۲۶۰ )
۲ – در این که مقصود از آورنده صدق شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است تقریباً اتفاق نظر وجود دارد (تفسیر نمونه تفسیر فخر رازی و دیگر تفاسیر) هرچند بعضی از مفسران صدق را به معنای دین و آورنده صدق را پیامبران الهی می دانند به این اعتبار که هر پیامبری یک دین حق آورده است (همان )
۳ – منظور از ” تصدیق کننده به صدق ” هر کسی است که به قرآن ایمان بیاورد و بدان معتقد باشد ولی مصداق بارز آن مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام است چرا که آن حضرت اول تصدیق کننده به قرآن اول کسی بوده است که به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سلم ایمان آورده است ، همچنان که در بعضی از روایات نقل شده که مراد از تصدیق کننده به صدق امیرمومنان علی علیه السلام است ، در تفسیر علی بن ابراهیم قمی از پیامبر اکرم روایت نموده که آن حضرت فرمود : و الذی صدق به یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام ( تفسیر قمی جلد ۲ صفحه ۲۴۹ به نقل از تفسیر نور الثقلین )
۴ – نتیجه‌ای که از دو جمله مذکور در آیه شریفه گرفته شده این است که آورنده صدق و تصدیق کننده صدق اهل تقوا و پرهیزگارانند (اولئک هم المتقون )
پس مقصود از ” والذی جاء بالصدق ” شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و مراد از جمله “و صدق به ” امام علی علیه السلام است ۰ و امام علی علیه السلام ” امام المتقین ” است ۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه سید احمد میرعمادی – دهه امامت و ولایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.