پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوروزی متفاوت در سورت

1

 پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، چشمه‌های باداب سورت ایران در بلندای یک‌هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریا قرار گرفته و اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است و به خاطر رنگ زیبای نارنجی‌اش که در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده، منحصر به فرد است.

چشمه‌های پلکانی باداب سورت در مرز میان سمنان و ساری واقع شده است، این باداب‌ها که یکی از محبوب‌ترین و زیباترین نقاط کیاسر محسوب می‌شود، شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.

یک بار سفر به این جاذبه دیدنی کافی است که هیچ‌گاه نامش فراموش نشود ولی همه این زیبایی خداساخت بوده و دست‌ساخت نیست، این چشمه زیبایی‌های بی‌نظیری دارد که انسان در یک نگاه محو آن می‌شود.

گویی عقربه‌ها در سورت خیلی زودتر می‌چرخد و افراد با سفر به این نقطه دیدنی می‌بینند باید عزم رفتن کنند چراکه هرچه بنگری واقعاً محوش خواهی شد.

بحث انتخاب سرمایه‌گذار و واگذاری این چشمه بی‌نظیر سؤالات بسیاری را به‌وجود آورد ازجمله اینکه باتوجه به اینکه چشمه سورت یک اثر میراثی است قرار است بحث زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه فراهم شود که باید دید چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

در پیگیری این موضوع سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: تکلیف واگذاری این منطقه برعهده منابع طبیعی است ولی تمامی اقدامات باید براساس ضوابط میراثی باشد.

معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: پس از آگهی واگذاری چشمه سورت ۱۱ دی‌ماه امسال برنده آگهی در کمیسیون مربوطه مشخص شد و براساس مفاد کتابچه طرح در قالب ماده ۱۰۰ با اداره منابع طبیعی باید قرارداد ببندد.

غفاری با بیان اینکه سیر مراحل قانونی در حال انجام است، افزود: بالاخره واگذاری چشمه سورت پس از  فرازونشیب‌های بسیار مصوب شد و کتابچه چشمه سورت تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: در واگذاری این عرصه نیز شکل طبیعی عرصه ملاک عمل است نه بحث دست ساخته، تمام تلاش حفظ این چشمه و شرایط پلکانی آن است که برای ببیننده می‌تواند جذاب باشد./ فارس

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سورت رو به محلی ها ندادند و به آقای “….” که توی تلمادره مصالح فروشی داره دادند که اونم میگن دنبال گنج هست و نه چیز دیگه. منطقه سورت تاریخیه. توی مزایده 81 درصد زد. رقم پایه 20 درصد بود بهره مالکانه دولت. کدوم عقلی قبول میکنه که ادم 80 درصد درامد رو به دولت بده. باز 50 50 بود یه چیزی. اگهیش هم در یک روزنامه درپیت چاپ شد که هیشکی نفهمید. مشکوکه خیلی مشکوکه. میگن یارو تو روز روشن تریلی برده بود سمت سورت بار میر پنچ سر رو بردو حفاری شده بود با بیل بکو. لطفا نذارید سورت به نا اهلش بیفته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.