پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«مهارت آموزی» ضرورت تحقق جهش تولید/ نیروی ماهر حلقه مفقوده اشتغال

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در حال حاضر ۲۰ مرکز، ۸۶ کارگاه و ۸۶۱ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در استان مازندران به امر مهارت آموزی جویندگان کار در استان مشغول هستند تا خلاء ناشی از نبود مهارت را بین جامعه کار برای رونق و جهش تولید پر کنند.

همچنین طبق سیاست حکمرانی محلی که از راهبردهای اساسی برای مدیریت مهارت آموزی است با توجه به وضعیت مازندران، خوشه‌های مختلفی نظیر کشاورزی، خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر در مازندران تعریف شده تا نسبت به ارتقای مهارت شاغلان، آموزش و مهارت بهبود یافتگان، زنان سرپرست خانوار، روستاییان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، دانش آموزان و دانشجویان اقدام کند.

آموزش در محیط کار واقعی و طرح تکاپو از جمله طرح‌های اجرا شده برای رشد مهارت افزایی در مازندران است که نتیجه آن تحقق ۱۴۵ درصد کسب و کار و ارائه ۱۰۰ درصدی آموزش‌ها بر اساس طرح تکاپو است، از سوی دیگر تجهیز ۱۷ کارگاه آموزشی در مناطق حاشیه نشین شهری، هشت مرکز مشاوره شغلی، تدوین دو سند مهارتی و تدوین ۲۸ استاندارد آموزشی برای نیل به نهضت مهارت آموزی در مازندران انجام شده است.

سید حسین درویشی مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، آموزش ارتقای خدمات محور تولید، مهارت آموزی دوگانه، آموزش تلفیقی، حضوری و الکترونیکی، کارآموزی دانشجویان و کارورزی فارغ‌التحصیلان را از جمله برنامه‌ها برای مهارت افزایی کارجویان بیان کرد و گفت: با توجه به ابلاغ نهضت مهارت آموزی، فنی و حرفه‌ای نسبت به تشکیل شورای مهارت آموزی اقدام کرده است.

جایگاه ضعیف مهارت

وی با اظهار اینکه تشکیل شورای مهارت حرکت جدیدی در کشور به شمار می‌رود و برگرفته از نظام جامع آموزشی فنی و حرفه‌ای مصوب مجلس است، گفت: جایگاه مهارت در کشور ضعیف است و باید مهارت را به ارزش اجتماعی تبدیل کنیم و در این راستا نیازمند نهضتی هستیم که مهارت را به یک فرهنگ عمومی مبدل کنیم.

درویشی یادآور شد: باید کارهای ویژه ای را برای مهارت در استان ایجاد کنیم تا برای ما ارزش اقتصادی ایجاد کند زیرا مهارت می‌تواند بهره‌وری تولید را تضمین کند از این‌رو طبق اولویت استان، باید مهارت دریامحور، گردشگری محور، کشاورزی، صنعت محور را در پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به تصویب منطقه آزاد در استان گفت: این منطقه می‌تواند نگرش جدید را بر اساس این سیاست در استان ایجاد کند و اگر انتظار داریم معضلات اجتماع و نرخ بیکاری کم شود، مهارت نقش مؤثری در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد تحولات اجتماعی دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای، ایجاد مهارت برای افراد فاقد مهارت و جویای کار و مهارت افزایی را از رسالت مهم فنی و حرفه‌ای بیان کرد.

حلقه مفقوده آموزش‌های مهارتی در جامعه

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حلقه مفقوده بین آموزش فنی و حرفه‌ای و بخش‌های مختلف وجود دارد، گفت: باید حمایت‌های لازم استانی و شهرستانی صورت گیرد تا مهارت آموزی به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم باید به فنی و حرفه‌ای، مهارت آموزی، کارگاهی و آموزشی توجه کنیم تا منجر به اشتغال بیشتر شود.

در عین حال حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید گفت: از همان ابتدا با برگزاری جلسات متعدد به ویژه در سه دستگاه صنعت، جهاد کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی سعی کردیم با همکاری دستگاه‌های مختلف برنامه‌های جهش تولید را پیگیری کنیم تا بر اساس اولویت‌ها و محورهای اولویتی استان در قالب برنامه و پروژه تعریف کنیم.

وی افزود: این برنامه‌ها در شورای برنامه‌ریزی تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود زیرا لازمه جهش تولید، نیروی انسانی ماهر، توانمند و متعهد و آموزش دیده است و باید از همه ظرفیت‌ها برای آموزش استفاده کرد.

لازمه جهش تولید نیروی انسانی ماهر، توانمند و متعهد و آموزش دیده است و باید از همه ظرفیت‌ها برای آموزش استفاده کرد

وی ادامه داد: یکی از محورهای آموزش غیررسمی ظرفیت فنی و حرفه‌ای است زیرا از نظر امکانات و فضاهای آموزشی خوب ظرفیت‌های زیادی دارد.

خیریان پور با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت فنی و حرفه‌ای برای تحقق جهش تولید گفت: اگر در واحدهای تولیدی نیروی انسانی توانمند داشته باشیم از نظر کمی و کیفی تولیدات و کار اثربخش خواهد بود.

وی یادآور شد: در سال جاری طبق برنامه‌های مدون شده، باید در دو برش دستگاهی و شهرستانی سهمیه استان را پیگیری کنیم و دستگاه‌های مرتبط طبق سهمیه اعلام شده فعالیت کنند.

خیریان پور از دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی خواست برای تحقق اهداف تعیین شده پیشگام باشند.

فقدان مهارت‌های لازم، نرخ بیکاری حدود ۱۰ درصدی، شمار بالای فارغ‌التحصیلان جویای کار، وجود دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی توجه به مهارت آموزی و مهارت افزایی را در مازندران برای جهش تولید و تحقق آن الزامی می‌سازد.

کد خبر 4922557
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.