پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منطقه آزاد مازندران در مجلس دهم نهایی می‎‌شود

0

محمود واعظی شامگاه پنجشنبه در حاشیه جلسه شورای اداری مازندران در ساری در جمع خبرنگاران افزود : دولت تدبیر و امید برخورد مثبتی برای توسعه منطقه آزاد در مازندران داشته و دارد و مورد تصویب هم قرار گرفت.

وی با بیان این نکته که این مطالبه و  خواسته مردم و مسئولان مازندران مبنی بر سه لکه ای کردن منطقه آزاد در نوشهر ، بندر امیرآباد و فریدونکنار در دولت تصویب شده است و اکنون در مجلس مراحل مختلف را طی کرد ، بیان داشت : اکنون این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و قول پیگیری را می دهیم تا قبل از اتمام کار همین مجلس این مطالبه جدی مازندران نهایی شود.

ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد و آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال گذشته حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروههای صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.

این طرح ابتدا به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجاکه مهم ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند. هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

رد پای تحول در مازندران 

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در این مصاحبه به گزارشی از سفر و بررسی های وضعیت مازندران طی ۲ روز اخیر اشاره کرد و گفت: این که ۲ شرکت نکا چوب و چوب کاغذ مازندران بسیار فعال شدند و کارگران و مدیران از تحولی این کارخانه ها راضی هستند، جای بسی خرسندی است.

واعظی بیان داشت: مشکلات این کارخانه ها در حوزه نقدینگی را حل کردیم و امروز خط تولید جدی در نکا چوب راه اندازی شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری از سفر مدیران بانک های عامل کشور به سرپرستی بانک ملی در اسفند ماه امسال به مازندران خبر داد و گفت: بررسی ها نشان داده است که برخی از بنگاه های اقتصادی این استان به دنبال توسعه هستند و افزایش تولید را خواستار هستند و مقرر شد با هماهنگی بانک ملی مدیران ۱۲بانک  اسفند ماه به مازندران سفر کنند و برای حل و فصل طرح های بزرگ  و مهم همکاری لازم را داشته باشند.

واعظی ادامه داد: باید مشکلات نقدینگی و سرمایه درگردش بنگاه های اقتصادی استان مازندران را با همکاری بانک های عامل حل کنیم .

وی از مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور یاد کرد و بیان داشت: توجه به راه های مواصلاتی به ویژه آزاد راه تهران شمال مورد توجه دولت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.