پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی کتاب شجره الامجاد فی تاریخ میرعماد

محمود میرعمادالدین (درگذشتهٔ ۸۰۳ قمری) پایه‌گذار حکومت سادات عمادی مازندرانی بر هزارجریب است و تبارش با ۱۸ میانجی به موسی کاظم می‌رسد. او با فرمان تیمور لنگ استقلال‌گونه‌ای در هزارجریب یافت. میر عمادالدین از طرفداران میر قوام‌الدین بود و با او پیوند خانوادگی نیز بر قرار کرد.

1

 

این کتاب نوشته شده توسط آیت الله سید حسین بنافتی می باشد. سید حسین بنافتی در سال 1296 هجری قمری برابر با 1258 هجری شمسی در یک خانواده روحانی در کربلا متولد شد. در کربلا و نجف تحصیل نمود و در سال 1329 ه ق به ایران برگشت و در ساری اقامت نمود و در سال 1330 هجری شمسی فوت نموده و در امامزاده یحی ساری مدفون گردید.

 

از این عالم بزرک کتاب های زیادی به یادگار مانده است که مهمترین آن کتاب شجره الامجاد فی تاریخ میرعماد می باشد. آیت الله سید حسین بنافتی که از نسل میرعماد می باشد این کتاب را برای معرفی محمود میر عماد الدین به نگارش در آورده.

 

این کتاب یکی از کامل ترین کتاب هایی می باشد که در باره جنبش میر عماد در هزار جریب نوشته شده است. اسماعیل مهجوری تاریخ نویس شهیر ساروی در ابتدای جلد دوم کتاب تاریخ مازندران که به جنبش میرعماد اختصاص داده است از این کتاب استفاده زیادی نموده است.

 

در مورد جنبش میر عماد قبلا مقالاتی در همین پایگاه منتشر شده است.

 

کتاب محمود میرعمادالدین سرداربزرگ مبارزه با مغولان در هزار جریب در سال 1381 توسط حامد خلیلی ازنی درباره جنبش میر ماد در هزار جریب منتشر شده است.

 

کتاب شجره الامجاد فی تاریخ میرعماد به نام جنبش میر عماد در مازندران در سال 1384 توسط فریده یوسفی زیرابی تصحیح در 72 صفحه ، توسط انتشارات شلفین در 5000 جلد منتشر شد.

 

شرح مختصری از کتاب شجره الامجاد فی تاریخ میرعماد:

کتاب حاضر شرح زندگی و معرفی آباء و اولاد ‘میرعمادالدین سیدمحمد موسوی هزارجریبی مازندرانی’ است. وی در سال هفتصد و هفتاد هجری متولد شد. قریب به صد سال، او و اولادش در قسمت کوهستان جنوب شرقی مازندران حکمفرما بودند و اجدادش در مازندران و بین‌النهرین و غیره از شخصیت‌های برجسته به شمار می‌آمدند. افزون بر این، در خلال این مطالب، به وقایعی تاریخی نیز اشاره شده که یکی از آن‌ها جنبش میرعماد در مازندران است. در این خصوص در کتاب آمده است: ‘امیر ولی پسر شیخعلی هندو پس از غلبه سبزواری‌ها حمله آورد به هزار جریب و فریم و آسران رستاق، کوهستان شرقی مازندران، هزار جریب و پریم، را مسخر نمود. عمال و لشکرش بنای بدرفتاری و ظلم به اهالی هزار جریب نهادند. ظلم و تعدی امیرولی به هزارجریب و نواحی مازندران سبب قیام میرعمادالدین شد … میرعمادالدین در هزار جریب خروج کرد و املاک، مسخر سادات شد’.

 

miremad-book

 

1 نظر
  1. اشرف نژاد می گوید

    سپاس فروان از شما به خاطر معرفی این کتاب
    فکر نمیکردم جز کتابهای قدیمی کتابشون دوباره چاپ شده باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.