پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی محقّق و مدرّس نمونه کشوری، گلبرار رئیسی آتنی + تصاویر

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: گلبرار رئیسی آتنی متولد سال 1334ه.ش، اهل روستای آتنی از توابع بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری است، اما خانواده‌اش بنا به مقتضیّات زندگی از روستای آتنی به منطقه‌ی گهرباران میاندورود مهاجرت نموده و در روستای محمدآباد سکونت اختیار کردند. ولی آقای رئیسی تاکنون ارتباط خویش را با روستای آتنی قطع نکرده و به آن‌جا رفت‌و آمد دارد.
استاد رئیسی تحصیلات ابتدایی را در دبستان خزائلی روستای ولوجا از توابع میاندورود به پایان رساند و آن‌گاه جهت گذراندن دوره‌ی اول دبیرستان(سیکل اول) عازم شهر نکا شده، و در دبیرستان فردوسی این شهر به تحصیل اشتغال یافت.

وی پس از طی دوره‌ی اول دبیرستان در این شهر جهت ادامه تحصیل رهسپار ساری گردید و در رشته‌ی ادبی در دبیرستان شریف ساری مشغول تحصیل شد. در سال پنجم دبیرستان بود که مادرش را از دست داد. مرگ ناگهانی مادر فداکار او برایش بسیار سخت و ناگوار بود و به همین جهت با مشکلات فراوانی روبه‌رو گردید، اما با توکل به خدا و اراده‌ای قوی از پای ننشست.

پس از اخذ دیپلم در خرداد ماه سال 1353و شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در دوره‌ی کارشناسی رشته‌ی تاریخ در دانشگاه فردوسی مشهد، از مهرماه همان سال به ادامه‌ی تحصیل در این رشته پرداخت. آقای رئیسی در مردادماه سال 1358 به اخذ مدرک لیسانس از این دانشگاه نایل گردید. به پایان رساندن دوره‌ی کارشناسی تاریخ و انجام خدمت مقدّس سربازی با درجه‌ی افسری در نیروی هوایی بابلسر، راه را برای ورود او به آموزش و پرورش در بهمن‌ماه سال 1360 هموارکرد تا سال‌های پرشور تدریس و تعلیم‌وتربیت برای او آغاز شود.
اشتغال به تدریس، او را از پیگیری ادامه‌ی تحصیل غافل نکرد و وی توانست در سال 1374 دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم‌تربیتی با گرایش برنامه‌ریزی آموزشی را در دانشگاه آزاداسلامی تهران به پایان برساند.

او در کنار تدریس که همواره اصلی‌ترین فعالیت مورد علاقه‌اش بود، خدمات دیگری نیز در آموزش و پرورش انجام داده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ریاست دانشگاه فرهنگیان استان مازندران(تربیت معلم پسران دکترعلی شریعتی ساری) از سال 1361تا1366، عضویت در هسته‌ی اجرایی نظام جدید آموزش متوسطه‌ی مازندران در جریان تبدیل نظام قدیم آموزش و پرورش به نظام جدید، ریاست مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان استان مازندران و کارشناس مسئول آموزش ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش از سال 1368 تا سال 1376 اشاره کرد.

استاد رئیسی همزمان با تصدّی مسئولیت‌های اجرایی به امر تدریس توجه خاصی داشت ، به همین منظور در دانشگاه فرهنگیان ساری و قائمشهر، مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان استان مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی فرهنگ و هنر مازندران شماره‌ی 1 و…به تدریس پرداخت و اکنون نیز به تدریس اشتغال دارد.

وی علاوه‌بر این‌ها با عضویت در شوراها و انجمن‌ها و کمیته‌های مختلف از جمله کمیته‌ی اجرایی نظام جدید آموزش متوسطه استان، شورای برنامه‌ریزی سازمان آموزش و پرورش مازندران، شورای بررسی مسائل و مشکلات مراکز تربیت معلم استان، عضویت در گروه آموزشی رشته‌ی تاریخ استان، کمیته‌ی تخصصی نهضت سوادآموزی استان مازندران، شورای موسسان مدارس غیرانتفاعی استان مازندران، شورای پژوهشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، شورای نامگذاری خیابان‌ها و میادین شورای اسلامی شهر ساری و انجمن برنامه‌ریزی درسی ایران و انجمن مطالعات درسی ایران و…..خدمات ارزنده‌ای را به تعلیم و تربیت این کشور ارائه داده است.

آقای رئیسی با قلم الفتی دیرینه دارد و به نویسندگی عشق می‌ورزد. استعداد نوشتن که از همان سال‌های تحصیل درقلم او به جوانه نشسته بود، در سال‌های بعد محملی شد برای ثبت و ضبط حاصل تحقیقات و تجربیاتی که در طول مطالعات و تحقیقات کسب کرده بود.

آثاری که در قالب مقالات متعدد و جزوات( درسنامه )تهیه شده و بیشتر به قصد تدریس در مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان به رشته‌ی تحریر در آمدند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:1-مدرسه و تربیت2-صلاحیّت‌ها و ویژگی‌های حرفه‌ی معلّمی 3-روش تحقیق در تاریخ.4-افغانستان در چنگال استعمار5-آشنایی با اصول و قواعد پژوهشنامه نویسی6-روابط انسانی در مدرسه7-مبانی و اصول برنامه‌ریزی آموزشی و درسی8-بررسی شیوه‌های ارائه‌ی آموزش‌های کوتاه مدت ضمن خدمت فرهنگیان. 9-مهمترین تحوّلات تاریخی اروپا در قرون وسطی و جدید10-روش‌های مطالعه و تحقیق و مرجع‌شناسی و را‌هنمای نگارش پایان‌نامه 11-ارتش از دیدگاه امام علی(ع)12- قیام توّابین 13-تاریخ ایران پیش از اسلام دوجلد 14-تعلیم و تربیت کودک از تولد تا شش سالگی و…

کتاب های منتشر شده از استاد رییس در حوزه مازندران

استاد رئیسی حدود چهل سال است که به پژوهش درباره‌ی تاریخ و فرهنگ مازندران به‌ویژه مشاهیر این سرزمین می‌پردازد که تاکنون موفق به چاپ کتاب‌هایی در این زمینه شده است از جمله:

*فرزانگان مازندران1377

*دانشمندان مازندران1384

*عیّار مازندران-نگاهی نو به زندگی محسن احمدیان معروف به مشدی پِلوِری 1395

*شرح حال رجال سیاسی و نظامی مازندران در دوره‌ی معاصر1396

ایشان که یکی از سر مولّفان دانشنامه‌ی بزرگ تبرستان و مازندران در بخش مشاهیر است کتاب‌های اعجوبه‌ای از دیار مازندران، نگاهی نو به زندگی علی اکبر داورساروی بنیانگذار دادگستری نوین ایران(اهل روستای کنیم چهاردانگه) خیّام قرن بیستم فرزند مازندران نگاهی نو به زندگانی و رباعیّات حسین قدس نخعی-پیشگامان علم و فرهنگ در مازندران و فرزانگان مازندران جلد دوم را در دست چاپ و انتشار دارد.
از دیگر خدمات ارزنده‌ی استاد رئیسی همکاری با مطبوعات و نگارش مقالات متعدد درباره‌ی تاریخ و فرهنگ مازندران است. وی سال‌ها سردبیری ماهنامه‌ی “پیام دانش” و سپس “پویش” ارگان خبری اداره کل آموزش و پرورش را به عهده داشت. چاپ حدود دویست مقاله در روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌های استانی و کشوری از دیگر خدمات این چهره‌ی خستگی‌ناپذیر است.

افتخارات

آقای رئیسی در سال 1380 رتبه‌ی سوم کشوری در رشته‌ی زندگینامه‌نویسی را کسب کرده است.

در سال 1381 به عنوان پژوهشگر پیشکسوت در میان پژوهشگران مازندران مورد تقدیر قرارگرفت.

درسال 1382به عنوان معلم نمونه‌ی استان مازندران انتخاب شد.

درسال تحصیلی 86-85در مسابقه‌ی طراحی سوال تاریخ سال سوم دبیرستان رشته‌ی علوم انسانی رتبه‌ی اول استان مازندران را کسب نمود.

در سال 1386از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان خادم برگزیده‌ی فرهنگ عمومی مازندران انتخاب گردید.

در سال 1387 از سوی وزارت آموزش و پرورش کشور به عنوان مدرّس نمونه کشوری انتخاب و معرفی گردید.

درسال 1389از آقای رئیسی به عنوان یکی از صدچهره‌ی برتر آموزش و پرورش ایران در یکصدوپنجاه سال اخیر یعنی از زمان تاسیس مدرسه‌ی دارالفنون تا به امروز در مجله‌ی رشد معلم(آبان‌ماه 1389) تقدیر و تشکر گردید.
استاد رئیسی با این‌که سنی را در راه تدریس، تعلیم و تربیت، پژوهش و تحقیق و تالیف گذرانده است اما همچنان با امید به آینده در تلاش و جستجو است و در این مسیر خستگی را ملاقات نمی‌کند.

دانش‌آموزان سال ششم دبستان خزائلی روستای ولوجا، 1346. نشسته از سمت چپ نفر سوم.گلبرار رئیسی. معلم مربوطه: شکرالله خلّاقی.

گلبرار رئیسی آتنی، دانشجوی سال اول دوره کارشناسی رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد. سال
1353نفر بغل، بهمن رئیسی برادر نامبرده و سمت چپ مرحوم حسن رئیسی پدر گلبرار رئیسی

گلبرار رئیسی آتنی، ریاست دانشگاه فرهنگیان مازندران(مرکز تربیت معلم دکتر علی شریعتی)،1365.

گلبرار رئیسی آتنی در جمع تعدادی از مدرّسان نمونه کشور، شیراز،1387. نشسته از سمت راست،نفر اول.

استاد گلبرار رئیسی آتنی درجمع نویسندگان دانشنامه ی بزرگ تبرستان و مازندران. 1396. ردیف دوم از سمت راست، نفرچهارم

گلبرار رئیسی آتنی، نویسنده ی کتاب های مشاهیر مازندران. ۱۳۹۶

 

نویسنده: علی رحمان پرست مدیر انتشارات مهربان نیکا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.