پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی حاج حسن وثوقی کیاسری

0

مرحوم حاج حسن وثوقی کیاسری در سال 1279 هجری شمسی در شهر کیاسر  مرکز بخش چهاردانگه متولد شده اند . پدر ایشان مرحوم آیت الله آقا شیخ علی  و نوه حاج شیخ مهدی بالوئیان مجتهد و حاکم شرع منطقه و مرجع رجوع مردم زمان خود بودند.

وی دروس مقدماتی را در نزد پدر نامدار خود که از علمای بزرگ چهاردانگه بود آموخت و برای ادامه تحصیل به مشهد مقدس مهاجرت نمودند و  از سال 1295 تا 1314 هجری شمسی در حوزه علمیه  دو درب مشهد مقدس به تحصیل دروس حوزوی اشتغال داشتند و مدارج علمی را در ادبیات عرب و فقه تا سطوح خارج را در نزد ادیب نیشابوری ، آیت الله نوقانی طی نمودند و ملبس به لباس روحانیت بودند.

در زمان تحصیل ایشان در مشهد مقدس بود که غایله مسجد گوهرشاد پیش آمد و ایشان نیز از مخالفین رضا شاه در کشف حجاب بود. لذا به ناچار ترک تحصیل نمودند و به زادگاه خود شهر کیاسر برگشت.
حاج حسن وثوقی دروس جدید را تا سال سوم دبیرستان خواند.

ایشان بعد از برگشت به  شهر کیاسر مسئولیت سردفتری ازدواج و طلاق بخش چهاردانگه را پذیرفتند و خدمات شایانی به مردم بخش چهاردانگه نمودند.

گرچه ایشان از نظر ظاهر امر ماندن در لباس روحانیت را ادامه ندادند ولی در سیرت همچنان روحانی ماندند و در طاعت و عبادت نسبت به تقید آن و انجام تکالیف شرعی ساعی بودند و پشتکار خاصی داشتند و همچنین مرجع رجوع مردم در رتق و فتق امور دینی و پاسخگوئی نیاز های مذهبی آنان بودند.نظر به آشنائی ایشان به علوم قرآنی اعم از تفسیر و غیره خاصه در علوم تجویدی که مهارت عمده ای داشتند نسبت به برگزاری جلسات متعدد قرآنی در کیاسر همت والائی از خود نشان دادند و در سراسر زندگی خود با برپائی این جلسات نسبت به تربیت قاریان و آشنا نمودن آنان به مسائل و موضوعات قرآن کریم و مباحث دینی لحظه ای غفلت ننمودند که تداوم و برپا بودن اینگونه جلسات در امروز حاصل فعالیت هایی است که از ایشان به یادگار مانده است .ایشان از محبان اهل بیت بوده خاصه نسبت به بی بی دو جهان حضرت فاطمه زهرا ارادت ویژه ای داشتند و هر ساله مراسم سوگواری آن بزرگوار را منعقد می نمودند و تا پایان عمر توفیق برگزاری این مراسم را داشتند .
مرحوم حاج حسن وثوقی در سال 1371 در آذر ماه آن سال و در شب جمعه مقارن اذان مغرب و در شب اول ماه رجب به دیار باقی شتافت.

 

از سمت راست:  ( مرحومان ) حاجی فرهادی – حاجی محمود مصطفی پور – حاجی وثوقی

 

از سمت راست: مصطفی پور. – چپ حاج آقا حسن وثوقی

 

شعر استاد محمد نژاد در وصف حاجی وثوقی

 

معرفی حاج حسن وثوقی به قلم استاد محمد نژاد

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.