پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی آيت الله سيد حسن شجاعي كياسري

  آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری در سال 1320 و در شهر كياسر مرکز  بخش چهاردانگه   در خانواده اي روحاني  از نوادگان آقا سيد مير عماد وري ، از نسل امام موسي كاظم ديده به جهان گشود .

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری در سال 1320 و در شهر كياسر مرکز  بخش چهاردانگه   در خانواده اي روحاني  از نوادگان آقا سيد مير عماد وري ، از نسل امام موسي كاظم ديده به جهان گشود .

اولين استاد وي پدر بزرگش بود كه خود از روحانيون مقيد و فاضل دوران خود بود و ايشان را با آداب وسنتهاي مذهبي و ديني آشنا ساخت . به طوري كه ايشان قبل از دوران دبستان  ، با يك دوره كامل تاريخ اسلام  آشنا شد و از پنج سالگي ، قرآن و تلاوت آن و مختصري از مفاهيم و معاني آن را آموخت.

تحصيلات حوزوي وفعايت هاي علمي و اجتماعي :

در سال 1337 ، پس از پشت سر گذاشتن مقاطع تحصيلي با رتبه ممتاز ، در سن 17 سالگي با راهنمايي پدرش به حوزه علميه آيت الله كوهستاني ، از توابع بهشهر رفت .   سپس براي ادامه تحصيلات در حوزه علميه نكا در محضر استاد مرحوم آيت الله ليموندهي حضور يافت و باقي علم خود را نيز تا كتاب سيوطي در اين حوزه آموخت .

شهريور ماه سال 1339 وارد حوزه علميه قم شد و به علوم منطق ، فقه و بيان مسلط گشت. تسلط ايشان بر اين علوم در حدي بود كه همزمان با ادامه تحصيلات ،آموخته هاي قبلي خود را براي شاگردان تدريس مي نمود . جالب تر اينكه همزمان با تحصيل و تدريس ، از همان زمان جزو فعالان عرصه سياست و مبارزه نيز به شمار مي آمد.

در اين زمان آيت الله شجاعي كياسري  ، ضمن آنكه يك محصل موفق و يك مدرس زبده بود ، به عنوان خطيبي قدرتمند در مسائل سياسي و ديني كه پنجه اش در پنجه ساواك در گير بود ، شناخته شد

ايشان تا سال 1344 ، سطوح عاليه تحصيلات حوزوي را كه مجموعه اي از فقه استدلالي و اصول  مترقي است ، در محضر اساتيد بزرگي چون آيت الله مكارم شيرازي ، آيت الله شيخ جعفر سبحاني ، آيت الله ميرزا حسن نوري همداني و آيت الله شيخ مصطفي اعتمادي به پايان رسانيد .

در طي سال هاي 1344 تا 1363 از محضر اساتيد بزرگ  و فقهاي بنام حوزه ، آيات عظام ، آقا ميرزا هاشم آملي ، آيت الله گلپايگاني ، آيت الله شيخ كاظم تبريزي  و آيت الله مرعشي نجفي بيشترين حظ و بهره را برد تا به درجه علمي اجتهاد دست يافت.

از سال 1359 ، پس از بازگشايي دانشگاه ها ، در كنار تدريس در حوزه ، به تدريس در دانشگاه هاي تهران ، امير كبير و خواجه نصير الدين طوسي ، شهيد بهشتي  نيز دعوت شدند

فعاليت هاي سياسي قبل از پيروزي انقلاب

سخنراني شجاعانه ، كوبنده  و افشاگرانه ايشان بعد از تبعيد حضرت امام به كشور تركيه ، براي در هم شكستن سكوت مرگبار و خفقاني كه ساواك در كل كشور و حتي حوزه علميه قم  ايجاد كرده بود ، از فعاليت هاي استثنايي ايشان است  كه در مسجد اعظم قم  و در جمع كثيري از علما و فضلا و شخصيت هاي بزرگ سياسي و علمي ايراد شد.

در آن روزها اطلاعيه هايي كه توسط حوزه علميه قم براي كل كشور صادر ميشد معمولا به امضاي افراد ويژه و فداركار  جهت تضمين صحت اطلاعات مي رسيد كه البته صاحبان امضا همواره تحت تعقيب ساواك قرار داشتند . يكي از كساني كه همواره  نامش در كنار نام علما و اساتيد و فقهاي حوزه بود و نام آيت الله شجاعي كياسري بود كه نشان دهنده شجاعت كم نذير و شعور بالاي سياسي ايشان است.

آثار تحركات و فعاليت هاي انقلابي ايشان در جريان انقلاب ، به نقل از مراجع معتبرو شهادت شواهد به وضوح به چشم مي خورد ، از جمله سخنراني هاي بسيار موثر و تاريخ ساز ايشان ، سخنراني در جمع شاگردان خويش در روز 18   دي ماه 1356 بود كه حاوي اعتراضي شديد الحن به نوشته منحوس شاه ، چاپ شده در روزنامه اطلاعات بود .اين سخنراني تاريخي ، اولين اعتراض رسمي نسبت به اين نوشته به شمار مي آيد كه منجر به تعطيلي درس توسط ايشان و هدايت  طلاب  وحركت آنها از مدرسه خان آيت الله بروجردي به مسجد اعظم در محضر علما و مراجع بود (كه در مسير راه ، جماعتي ديگر نيز به آنها ملحق شده بودند) و اين حركت در 19  دي ماه تشديد و تقويت شد.

از ديگر سخنراني هاي مهم ايشان مي توان به سخنراني هايي كه در شهر تهران و توابع آن از قبيل كرج و دماوند انجام دادند اشاره كرد به خصوص سخنراني آتشين ايشان در سال 1357 و  اوج انقلاب در مسجد نارمك  و حسينيه بني فاطمه تهران كه صدها هزار مخاطب داشت .

فعاليت هاي سياسي بعد از پيروزي انقلاب :

ايشان بعد از پيروزي انقلاب در سال 1358 با حكم حضت آيت الله  مشكيني به عنوان رياست دادگاه انقلاب اسلامي در استان مازندران منصوب شدند .

در سال 1363  ، علي  رغم ميل باطني ، به حكم ضرورت هايي كه در كشور پيش آمد ، از قم هجرت كرده  و براي پذيرفتن بار امانت نمايندگي مردم  شهرستان ساري در مجلس شوراي اسلامي ،براي سه دوره متوالي يعني دوره هاي  دوم و سوم و چهارم در اين جايگاه انتخاب و مشغول خدمتگذاري شدند.

بعد از دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي و در سال 1375 به عنوان رياست شعبه بيست و سوم ديوان عدالت اداري  مشغول خدمت شدند .

در سال 1382 بار آراي مجدد مردم ساري به عنوان نماينده مردم ساري  در مجلس هفتم  انتخاب شد.

از آثار برجسته ايشان مي توان به تفسير بيست و هفت جلدي قرآن کریم،   تفسیر نمونه ، كه به كمك جمعي از محققان و زير نظر آيت الله العظمي مكارم شيرازي حد فاصل سالهاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۰ به رشته نگارش درآمده است اشاره كرد .اين تفسير در حال حاضر فراگير ترين تفسير قرآن در جهان اسلام مي باشد.

 

وی در سن ۷۳ سالگی و پس از طی یک دوره سخت بیماری، ظهر جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ درگذشت و طییک تشییع جنازه ای باشکوه در ساری و کیاسر، در زادگاهش به خاک سپرده شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.