پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ دهها راس دام در مناطق ییلاقی بهشهر و نگرانی دامداران منطقه

بیماری ناشناخته ای که چند روز گذشته تاکنون دهها راس گاو را در روستای ییلاقی’ کلا ‘ از توابع شهرستان بهشهر در شرق مازندران تلف کرد ، سبب نگرانی دامداران این منطقه بویژه در فصل کوچ دامدران سنتی به مناطق ییلاقی شده است .

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از ایرنا، بیماری ناشناخته ای که چند روز گذشته تاکنون دهها راس گاو را در روستای ییلاقی ‘ کلا ‘ از توابع شهرستان بهشهر در شرق مازندران تلف کرد ، سبب نگرانی دامداران این منطقه بویژه در فصل کوچ دامدران سنتی به مناطق ییلاقی شده است .

 

گر چه منابع محلی علت مرگ حدود ۵۰ راس گاو در روستای کلا را بیماری تب برفکی اعلام کرده اند ، ولی تاکنون مسئولان دامپزشکی شهرستان در این باره اظهار نظری نکرده اند.

علی اسبوچین رئیس شورای اسلامی روستای کلا روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت : از یک هفته پیش تاکنون دام های این روستا اعم از گاو و گوسفند بر اثر بیماری خاصی تلف می شوند.

وی افزود : این موضوع به دامپزشکی اطلاع داده شده و کارشناسان با حضور در منطقه کارشناسی لازم را انجام داده اند و مراحل در دست بررسی است.

اسبوچین با اعلام اینکه برخی از افراد این روستا تمام سرمایه زندگیشان را که تعداد گاو بود از دست داده اند ، گفت : شایسته است مسئولان ذیربط از جمله دامپزشکی سریع تر نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و مشخص کند علت تلف شدن دام ها چیست ؟

عضو شورای اسلامی روستای کلا افزود : دامداری به شیوه سنتی و آن هم به تعداد چند راس گاو یا گوسفند تنها سرمایه گذران زندگی آن دسته از اهالی روستاست که تمامی فصول سال را در اینجا هستند و ییلاق – قشلاق نمی کنند.

وی با اظهار این که کشاورزی در این منطقه کوهستانی از چند دهه پیش تاکنون برای تامین معیشت قابل اتکا نیست ، گفت : نگهداری چند راس دام آن هم به شکل سنتی تنها سرمایه زندگی خانوارهای ساکن کلا بوده است که آن هم این روزها بر اثر بیماری ناشناخته ای که خود روستائیان می گویند احتمالا تب برفکی است ، از دست رفته است .

این عضو شورای اسلامی روستای کلا خواستار پیگیری فوری موضوع و جبران خسارت روستائیان شد و تاکید کرد : روستای کلا که جمعیت برخاسته از آن شاید از یکهزار خانوار هم بیشتر باشد ، در سال های اخیر در فصل پائیز و زمستان تنها کمتر از ۲۰ خانوار ساکن داشته و علت مهم مهاجرت اهالی روستا هم تاکنون مشکل در تامین معیشت بوده است .

وی افزود : متاسفانه با از بین رفتن دام ها ، همین تعداد خانوارهای باقی مانده هم در صورت جبران نشدن فوری خسارت ممکن است روستا را برای همیشه ترک کنند و یک روستای دیگر به تعداد روستاهای خالی از سکنه منطقه اضافه شود .

بخشدار یانسر شهرستان بهشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید خبر تلف شدن دهها راس دام در روستای کلا ، گفت که هنوز دامپزشکی علت مرگ این دام ها را اعلام نکرده است.

حسین نجفی از تاخیر در اعزام نیروهای دامپزشکی برای بررسی علت مرگ دام ها در این منطقه انتقاد کرد و افزود : با درخواست مکرر مسئولان منطقه ، صبح پنجشنبه گروه دامپزشکی برای واکسیناسیون دام های باقی مانده و بررسی علت مرگ به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد : شورای اسلامی روستای کلا بموقع در باره شیوع بیماری به دامداران اطلاع رسانی کرد تا از عواقب ناگوار آن بر سایر حیوانات جلوگیری شود.

بخشدار یانسر خواهان واکسیناسیون دام های منطقه و اطلاع رسانی بموقع به دامداران در مورد علت بروز مرگ ده ها راس دام روستای کلا شد.

بخش یانسر یکی از سه بخش شهرستان بهشهر است که ۵۶ روستا با ۱۱ هزار جمعیت را تحت پوشش دارد .

این بخش ۳۵ درصد از مساحت شهرستان بهشهر را به خود اختصاص داده و همین میزان نیز در تولید محصولات کشاورزی سهم دارد.

روستای کوهستانی کلا هم در حدود ۸۰ کیلومتری جنوب شهر بهشهر واقع است .

شیوه دامداری در این روستا همانند بسیاری از روستاهای مازندران سنتی است و خانواده ها دام هایشان را با چرا در مراتع و حاشیه جنگل و همچنین ‘ پسچرای ‘ کشتزارها نگهداری می کنند .

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا حاکیست که تمامی خانوارهای ساکن دائمی در روستای کلا که تعدادشان کمتر از ۲۰ خانوار و بیشترشان مسن هستند ، با نگهداری یک یا چند راس گاو و تعدادی گوسفد و بز روزگارشان را سپری می کنند .

اهالی این روستا اگر چه گوسفندانشان را در قالب یک یا دو گله به صورت دستجمعی نگهداری می کنند و به چرا می برند ، ولی گاوهایشان را در مراتع و حاشیه جنگل رها می کنند و این حیوانات پس از چرای روزانه ، هنگام غروب آفتاب به روستا بر می گردند .

مهاجرت تعداد زیادی از اهالی روستای کلا به مناطق مختلف شهری و روستایی منطقه جلگه ای شهرستان های بهشهر ، نکا ، ساری و غیره سبب شده است تا در فصل تابستان جمعیت این روستا گاهی از مرز یکهزار نفر هم فراتر برود.

تعداد زیادی از روستاهای کوهستانی بهشهر و نکا نیز وضعیتی مشابه دارند ، اگر چه تعداد روستاهای خالی از سکنه هم در فصل پائیز و زمستان در این منطقه کم نیست .

شیوع بیماری در میان دام ها و انواع آفات کشاورزی در فصل کشت و کار در کنار وضعیت جوی ناپایدار منطقه کوهستانی که گاهی با خشکسالی و زمانی با بارش برف سنگین همراه می شود ، سبب شده است تا تامین معیشت در این مناطق برای روستائیان با مشکل مواجه و مهاجرت به عنوان آخرین راه حل در پیش گرفته شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.