پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرکز غربالگری سرطان رامسر بستری برای خدمات‌دهی به غرب مازندران تا شرق گیلان

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، ساخت مرکز غربالگری سرطان رامسر در سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر در ۲ طبقه و جمعاً به مساحت یک هزار مترمربع شروع شد و عملیات ساختمانی ان هم اکنون به صورت لاک پشتی در حال انجام است.

منطقه غرب مازندران و شرق استان گیلان بر اساس امارهای منتشر شده یک هزار و ۸۶۰ بیمار سرطانی دارد که از این تعداد ۶۰۰ نفر در شهرستان رامسر که از مناطق مهم گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود، زندگی می کنند.

به اعتقاد کارشناسان مسائل بهداشتی و درمانی، با توجه به تعداد زیاد بیماران سرطانی در این محدوده لزوم تکمیل و راه‌اندازی این مرکز غربالگری برای تشخیص و پیشگیری از بروز اینگونه بیماری‌ها در منطقه ضروری است.

بنا بر امارهای رسمی سرطان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر در استان مازندران به شمار می‌رود و شایع‌ترین سرطانها در مازندران شامل سرطان دستگاه گوارش، پستان و خون است که در این میان سرطان گوارش شیوع بیشتری دارد.

مرکز غربالگری سرطان رامسر که بعد از مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان امام ساری دومین مرکز با این عنوان در مازندران است که استاندار مازندران اخیراً در جریان بازدید از این مرکز در حال ساخت بر لزوم سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه با توجه به دربرگیری گسترده این مرکز، تخصیص تجهیزات بیمارستانی از سوی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی تاکید کرد.

رئیس انجمن بیماران سرطانی رامسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی این مرکز می تواند به ارائه خدمات بهتر به بیماران سرطانی محدوده غرب مازندران و شرق استان گیلان کمک کند.

خدیجه داوطلب با اشاره به کمبود تخت در بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی گفت: تعداد تخت های این بیمارستان با توجه به تعداد زیاد بیماران جوابگوی نیاز انان نیست و لازم است مسئولان در ساخت این مرکز و فراهم کردن امکانات بیمارستانی برای این بیماران تلاش بیشتری داشته باشند.

وی افزود: به دلیل کمبود امکانات درمانی در این شهرستان بیماران زیادی مجبورند برای ادامه درمان به بیمارستان‌های شهرهای دیگر مراجعه کنند که سفر انان به این شهرستانها مستلزم هزینه زیاد است.

رئیس انجمن بیماران سرطانی رامسر گفت: خواسته اکید انجمن از مسئولین امر سرعت بخشیدن به ساخت مرکز غربالگری سرطان در این شهرستان و همچنین افزایش تعداد تخت ها در بخش خون این بیمارستان است.

به گفته وی، هم اکنون تعداد ۶۰۰ نفر از بیماران سرطانی در شرق استان گیلان و غرب استان مازندران عضو انجمن بیماران سرطانی رامسر هستند.

مدیر بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرکز غربالگری سرطان این بیمارستان از سال ۹۵ با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و تاکنون برای احداث ان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده که بخشی از این اعتبار توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بخشی دیگر نیز توسط خیرین شهرستان تأمین و پرداخت شده است.

حسن عسکری مقدم با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه نیاز به ۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر است، افزود: با توجه به تعداد زیاد بیماران سرطانی در این منطقه امکان ارائه خدمات مناسب به همه بیماران با توجه به کمبود تخت بخش خون امکانپذیر نیست.

وی خاطر نشان کرد: تعداد تخت بخش خون این بیمارستان ۱۲ تخت می باشد که این تعداد تخت برای جمعیت شهرستان رامسر مناسب است ولی مراجعین ما هم اکنون از شهرهای غرب استان مازندران و شرق استان گیلان هستند.

مدیر بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر درباره چرایی عدم افزایش تخت این بیمارستان هم گفت: بیمارستان برای افزایش تخت نیازمند مجوز از سوی وزارت بهداشت است، زیرا با اضافه شدن تنها یک تخت، سازمان باید تجهیزات، داروهای شیمی درمانی، پزشک متخصص و تأمین مالی این بخش را نیز فراهم کند و این درحالیست که هم اکنون تنها یک پزشک متخصص خون برای این میزان بیمار وجود دارد که در مقیاس استاندارد کافی نبوده و باید حداقل ۲ پزشک متخصص در یک مرکز حاضر باشد.

حسن عسگری مقدم می‌گوید: بیماران خاص تمایل به مخفی ماندن بیماری خود در شهر محل زندگی دارند و ترس از اگاهی هم شهری‌ها یکی از دلایل مراجعه برخی از انها به شهرهای مجاور است، ضمن انکه مراجعه بیماران غیر بومی به رامسر برای دریافت خدمات خون بیشتر از سایر شهرهای منطقه است.

وی تاکید کرد: هم اکنون علاوه بر بیماران شرق استان گیلان، بیمارانی از چالوس تا رامسر برای دریافت خدمات به این بیمارستان مراجعه می کنند و باید در زمان مقرر خدمات دریافت کنند، این درحالیست در بحث سلامت و درمان بیمار ما نمی‌توانیم بیماری را به درمان صرف در محل زندگی خود مجبور کنیم ضمن اینکه با توجه به افزایش بیماری‌های خاص لزوم افزایش تخت نیز احساس می‌شود.

عسگری مقدم در ادامه فرایند رو به ساخت مرکز غربالگری را اقدامی مؤثر در جهت رفع کمبودها عنوان کرد و افزود: پیش بینی ما بر این است که با اتمام مراحل ساخت و اغاز به کار این پروژه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به تناسب افزایش بیمار و ماهیت این مرکز مجوز تجهیزات، اعتبار و پزشک دوم را در دستور کار قرار می‌دهد.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان رامسر نیز در گفت و گو با ایرنا درباره اهمیت احداث چنین مرکزی در شهرستان رامسر با اشاره به اینکه از غرب مازندران تا شرق گیلان مرکز شیمی درمانی و بخش خون تنها در بیمارستان امام سجاد رامسر فعال است، گفت: برای احداث مرکز غربالگری سرطان تا این لحظه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که بخشی از این اعتبار توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بخشی دیگر نیز توسط خیرین شهرستان تأمین شده است.

حمید رضا مبشری در ادامه با بیان اینکه از شهرستان چالوس تا شرق استان گیلان تنها در شهرستان رامسر مرکز شیمی درمانی و بخش خون و متخصص و فوق تخصص بخش خون فعال است، افزود: به دلیل اجرای عملیات ساخت این مرکز موفق شدیم یک دستگاه ماموگرافی با ورژن جدید که اهدایی ژاپن به وزارت بهداشت بوده به این بیمارستان منتقل کنیم و هم اکنون بیماران از وجود این دستگاه بهره مند هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه همراه با ۳۰۰ متر اتاق عمل پیش بینی شده در طبقه فوقانی این مرکز نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار است، افزود: یکی دیگر از حسن‌های بهره برداری از این مرکز تجهیز بیمارستان به دستگاه‌های کلونوسکپی و اندوسکپی است که به صورت رایگان با نوع جدید در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد.

مبشری با بیان اینکه در حال حاضر فرایند ساخت این پروژه تعطیل نیست و از سوی دیگر خدمات بخش خون برای بیماران خاص در جریان است، ادامه داد: با توجه به قول‌های داده شده در انتظار تأمین اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از این مرکز هستیم و امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران نیم نگاهی هم به این مرکز تأثیرگذار بر سلامت مردم منطقه داشته باشد.

شهرستان رامسر با جمعیت بیش از ۸۰ هزار نفر واقع درغرب مازندران از ۱۷۰ تخت فعال بیمارستانی، ۴۱ پزشک عمومی، ۴۷ پزشک متخصص، پنج پزشک فوق تخصص، ۱۱ باب داروخانه خصوصی، یک داروخانه دولتی ۱۳ ابان و شش آزمایشگاه دولتی و خصوصی برخوردار است.

/‏۹۹۲۲/‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.