پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مردم مازندران با کارناوال شادی سال نو تبری را جشن می‌گیرند

1

براساس موثق ترین روایت مربوط به سال تبری، آغاز این سال از دوم مرداد ماه است که به گفته تاریخ شناسان، از سال ۱۳۳ پیش از هجرت، مصادف با پادشاهی “قباد ساسانی” و حاکم شدن فرزندش “کیوس” بر سرزمین تبرستان است که آن زمان، دامنه جغرافیایی وسیع آن از شمال غربی خراسان تا مرز آذربایجان و از جنوب نیز به استان قم امروزی نیز می رسید.

برخلاف سال شمسی و میلادی، تمام دوازده ماه سال تبری ۳۰ روزه است و ۳۶۰ روز دارد که پنج روز اضافه هر سال “پیتِک” نامیده شده و به آخر سال اضافه می‌شود. از دقت تقویم تبری همین بس که همانند سال شمسی، در گاهشمار تبری ۶ روز اضافه سالهای کبیسه نیز محاسبه شده است که به ان “ششک” گفته می‌شود.

سال طبری با ماه مرداد که در زبان تبری به آن ” فردینه ماه” گفته می شود آغاز و با نوروز ما یا همان تیرماه شمسی پایان می‌پذیرد.

هر سال مردم مازندران به خصوص جنگل و مرتع نشینان که بومیان اصیل استان نیز محسوب می شوند، آغاز سال تبری را با موسیقی، پایکوبی و شاهنامه خوانی جشن می‌گیرند. علاوه بر این در برخی مناطق استان برای جشن آغاز سال تبری ضیافت غذا نیز بر پا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در باره مراسم امسال اغاز سال تبری اظهار کرد: دوم مردادماه برابر است با آغاز سال ۱۵۳۱ تبری و به همین دلیل چندین برنامه فرهنگی و هنری بومی، با هدایت ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها در سراسر مازندران برگزار می شود.

عباس زارع با بیان اینکه ایجاد روحیه‌بخشی و نشاط عمومی در فضای استان از برنامه های استاندار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است، افزود: حلول سال نوی تبری فرصت مناسبی است تا ضمن احیا و پاسداشت فرهنگ و سنت‌های بومی، نسل جدید را نیز با تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و رسم‌های نیاکان‌مان آشنا کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از سیاست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، نشاط‌بخشی به جامعه از طریق احیای فرهنگ عامه و ترویج خرده‌فرهنگ هاست، تاکید کرد: به کمک جمعی از پژوهشگران و فعالان فرهنگی استان، ستادی تشکیل شده تا جشن‌های آغاز سال نوی تبری در مسیر کارشناسی شده به مرحله اجرا دربیاید.

زارع تصریح کرد: همه‌ی مازندرانی ها در هرکجا که هستند باید سال نوی خود را با اجرای برنامه‌هایی چون مادرمه، مهمانی، دورهمی و شب نشینی و موسیقی محلی جشن بگیرند.

وی یادآور شد: کارناوال آغاز جشن سال نوی تبری از ساعت ۱۸ تا ۱۹ روز ۲ مردادماه ۱۳۹۸ از میدان ابن شهرآشوب تا بوستان ولایت ساری، آئین ها و موسیقی محلی را برای مردم به نمایش می‌گذارد.

زارع هم‌چنین گفت: علاوه بر برنامه‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می شود، ویژه برنامه‌ی آغاز سال ۱۵۳۱ تبری نیز از ساعت ۱۸ روز ۳ مردادماه در سالن سلمان هراتی اداره کل ارشاد مازندران برگزار می شود که در این مراسم شاهد موسیقی محلی، شعرخوانی، رونمایی از چند جلد کتاب و آلبوم موسیقی و پذیرایی با خوراکی های محلی و مانند این‌ها خواهیم بود.

به گفته او علاوه بر مرکز استان، تمامی شهرها میزبان اغاز سال نو تبری خواهندبود و هر شهرستان و شهر بر اساس برنامه های خود این رسم را برگزار می کند.

گفتنی است که علاوه بر جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روستاهای دیگر مازندران توسط مردم بومی – محلی جشنهایی برگزار خواهد شد. ایرنا

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سنّت غلط و غیردینی پادشاهان گذشتگان نیاز به نکوداشت ندارد، بعد از ورود اسلام عزیز دیگر سال‌های شمسی و تبری و … بی معناست. مردم مازندران مواظب باشند این نکوداشت ها از کجا و به چه منظور احیا میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.