پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مراقبت از جنگل‌های هیرکانی نگهبان و تجهیزات می‌خواهد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان بابل، محمدصادق طهماسب‌پور ملکشاه عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی شهرستان بابل ۷۹ هزار هکتار جنگلی و ۳۱ هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بابل دارای چهار سرجنگلداری در مناطق شیخ موسی، بندپی شرقی و غربی و درازکلا بابلکنار است که با توجه به تعداد زیاد گذرگاه‌ها، جاده‌ها و تجهیزات فرسوده، نیروهای فعلی جان برکف بیش از توان در حال فعالیت هستند.

رئیس منابع طبیعی بابل، بابلسر و فریدونکنار تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت دقیق وظایف خود را انجام داده و از منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی محافظت کنیم نیازمند ۲۰۰ نیروی کار دیگر و تجهیزات مدرن هستیم.

طهماسب‌پور خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی با توجه به اهمیتی که دارد یک سازمان فراموش شده است که بودجه آن نیز تقلیل یافته و پاسخگوی نیازهای فعلی نیست، از طرفی برای تعرض به منابع طبیعی و ارائه شکایات به دادگاه‌ها و کارشناسی هزینه نیز باید پرداخت کنیم.

این مسؤول یادآور شد:  طی پنج سال اخیر ۷۰ هکتار از اراضی که به تصرف متجاوزان به منابع طبیعی در آمده بود را از چنگال غاصبان پس گرفته است.

وی با اشاره به اینکه  ۷۷ هکتار از اراضی ملی تصرف شده در بابل آزادسازی و از چنگال متجاوزان خارج شد، افزود: ادوات و خودروهای منابع طبیعی بابل باید تقویت و بروزرسانی شود و با بهره‌گیری از امکانات پیشرفته راحت‌تر در مبارزه با قاچاقچیان و متجاوزان با منابع طبیعی برخورد کنیم.

رئیس منابع طبیعی بابل، بابلسر و فریدونکنار با بیان اینکه بلند قامت‌ترین بلوط جهان و بلندترین درخت ایران با ۶۲ متر ارتفاع در جنگل‌های مِندرکا گاوزن محله بخش بندپی شرقی بابل قرار دارد، تصریح کرد: این درخت از نوع بلندماز و با ۵ متر و ۶۰ سانتی‌متر قطر و ۸۰۰ متر تاج پوشش و حدود هزار سال قدمت، که به درخت زندگی اشتهار یافته به عنوان بلندترین موجود زنده ایران به ثبت سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده است.

طهماسب پور افزود: دومین درخت ثبتی شهرستان بابل درخت سرخ دار با ارتفاع بیش از ۳۰ متر و قطر دو متر قطورترین سرخ‌دار جهان محسوب می‌شود که در جنگل‌های افراچال بندپی شرقی بابل واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک‌سال اخیر ۱۵ هزار اصله نهال در ۳۰ هکتار از اراضی ملی جنگل کاری شده است و ۴۲ هزار اصله نهال برای زراعت چوب برای ۲۵ هکتار بین مردم توزیع شده است، گفت: اگر همه مردم به ویژه جنگل‌نشینان به این باور برسند که از بین بردن منابع طبیعی خسارت سنگینی به نسل فعلی و نسل‌های آینده وارد می‌کند به هیچ عنوان به خود اجازه نمی‌دهند که در قطع درختان و تجاوز به منابع طبیعی تلاش کنند.

 /۸۶۰۴۰/ج/ر


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.