پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

26 سال در تکاپوی خبر/روایتی از خبرنگار گرم‌وسرد چشیده

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، پیشکسوتان هر صنفی را می‌توان به‌عنوان گنجینه‌هایی توصیف کرد که چراغ روشن آیندگان هستند. خبرنگاران نیز از صنوفی بوده که اثر‌گذاری پررنگی در جامعه دارند، هر‌چند انتظار است تا دستگاه‌های متولی و تشکل‌های مرتبط، اقدامات لازم را برای حفظ ارزش و اعتبار آنها در نظر بگیرند.

در ادامه سلسله‌مصاحبه‌ها با چهره‌های ماندگار سوادکوه به همراه مهدی یزدانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی و مهر‌علی رهنمای خبرنگار و عکاس خبری، سراغ «شیرزاد نبوی» از قدیمی‌های جامعه خبری سوادکوه که همچنان به‌عنوان نماینده صدا و سیما در شهرستان سوادکوه‌شمالی فعالیت می‌کند، رفتیم.

نبوی با اشاره به اینکه خدا را شاکریم در زمانی به‌سر می‌بریم که در عرصه رسانه برای اعتلای نظام اسلامی می‌توانیم فعالیت کنیم، خود را از خانواده متدین و کشاورز معرفی کرد که دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در شیرگاه گذراند و پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۶۰ در مرکز تربیت معلم ساری پذیرفته شد.

وی اولین سال خدمت خود را به‌مدت ۲ سال در روستای «ممشی» گذراند و سپس در روستای «کارمزد» به‌مدت ۴ سال فعالیت و حضور در مدارس «کرچمبور» زیراب و روستای «سی‌پی» و راهنمای تحصیلی در شیرگاه را نیز تجربه کرد.

در سال ۱۳۶۱ به‌عنوان مسؤول پیگیری تحصیلی فرزندان شاهد شد و مسؤولیت دفتر سیاسی انتظامی فرمانداری سوادکوه را از سال ۱۳۷۳ پذیرفت و مجدداً سال ۱۳۷۸ به آموزش و پرورش بازگشت.

 

 

مسؤولیت پیگیری وضعیت فرزندان شاهد، بسیج دانش‌آموزی و بسیج فرهنگیان را به‌عهده داشت و یک‌بار به‌عنوان فرمانده نمونه کشوری و دو بار هم فرمانده برتر استانی در بسیج شد.

آخرین مسؤولیت او هم ذی‌حسابی آموزش و پرورش سوادکوه‌شمالی بود و در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شد.

* شیرینی کار معلمی در خبرنگاری

پیشکسوت جامعه خبری سوادکوه با بیان اینکه هیچ‌جا برایم آموزش و پرورش نمی‌شود، اظهار کرد: امکانات و شیوه فعالیت در سال ۱۳۷۳ که همکاری‌ام را با صدا و سیما آغاز کردم با الان تفاوت زیادی داشت. فیلم‌های خبر یا گزارش را به‌صورت دستی به صدا و سیمای مازندران منتقل می‌کردیم و اولین خبرم هم مصاحبه با فرماندار وقت در نوار کاست به واحد خبر ارسال شد.

وی با بیان اینکه تهمت، افترا و تحقیر در کار خبرنگاری وجود دارد، افزود: اما از سال ۱۳۷۳ تاکنون با همه کج‌سلیقگی‌های برخی‌ها و مسؤولان، فرصت‌های جذاب و آموزنده که انسان را بردبار و صبور پرورش می‌دهد را کسب کردم.

نبوی با عنوان اینکه کرایه ما برای تهیه و ارسال خبر گاهاً تا سه برابر دستمزد خبر بود و الان هم به همین‌گونه است، خاطرنشان کرد: معلمی عشق است و الان بعد از بازنشستگی هم در مدرسه هستم، شیرینی کار معلمی را در خبرنگاری نیز حس کردم.

خبرنگار قدیمی سوادکوه به گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی این شهرستان‌ و اهمیت پخش تصویر برای مردم در صدا و سیما و عدم وجود رسانه‌های اجتماعی در گذشته اشاره کرد و یادآور شد: از مهر‌علی رهنمای و علیرضا ذاکری که تاکنون به فعالیت خبری خود ادامه داده‌اند تشکر می‌کنم. پیگیری مشکلات مردم و کسب توفیق و نتیجه در این عرصه، واقعاً خوشحال‌کننده است.

 

 

نبوی به نکته ظریفی درباره خلق و خوی مردم سوادکوه و ارتباط آن با رسالت رسانه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: وقتی اخبارم را مرور می‌کنم و ‌می‌بینم که مشکلات کاهش می‌یابد، خوشحال می‌شوم. سوادکوه با همه توانمندی‌های انسانی و طبیعی متأسفانه محروم است. نجابت و بزرگواری مردم سوادکوه باعث ضعف در مطالبه‌گری می‌شود که این وظیفه خبرنگار را سخت‌تر می‌کند. وقتی مردم دست‌شان از مسؤولان کوتاه می‌شود، چشم‌شان به ماست.

 

 

نبوی به برخی از خاطرات خود اشاره کرد و گفت: رئیس شورای اسلامی شهر وقت یکی از شهر‌های سوادکوه ساعت ۲ بامداد، آن زمانی که تلفن‌های همراه کم بود، با من تماس گرفت و می‌گفت چرا فلان خبر که مربوط به شهر دیگر بود را به اسم شهر ما اعلام کردی؟ اولاً به او تذکر دادم که این ساعتی که شما تماس گرفتی، باعث مزاحمت شدی و ضمن اینکه منبع خبری که من اعلام کردم ستاد حوادث غیرمترقبه بود. چند روز بود هم این آقا از من عذرخواهی کرد.

وی اضافه کرد: همواره شهرستان را به‌صورت یکپارچه دیدم و اصولم در دوران کارمندی و خبری بر رفاقت بود. وقت و ساعت نمی‌شناختم، مدیران همراهی می‌کردند و فعالیت‌هایم هم طبق روال بود و کار را به نحو احسن انجام می‌دادم.

 

 

نبوی با اشاره به سنگینی فعالیت‌های اداری و فعالیت رسانه‌ای به تلاش مضاعف خود برای جلو‌تر ‌بودن از سایر شهرستان‌ها تأکید کرد: نگاه من همراهی و مشاوره‌ای بود و قصد مچ‌گیری نداشتم. تاکنون هم هیچ اداره‌ای مرا زیر ‌سؤال نبرد.

 

 

وی به فعالان عرصه رسانه‌ای توصیه کرد که در کار خبر جانبدارانه عمل نکنند و پله دیگران نشوند.

نبوی عنوان کرد: حداقل ۴ ساعت یک خبر وقت ما را می‌گیرد و اگر در جلسه‌ای نباشم، خبری منتشر نمی‌کنم.

وی به دلزدگی خبرنگاران واقعی از ورود برخی افراد که از اصول خبری اطلاعی ندارند و پایه‌های خبری را نمی‌دانند اشاره کرد و خواستار ساماندهی فعالیت‌های رسانه‌های مختلف شد.

نبوی با بیان اینکه خبرنگاران اصیل، به کار خبری به‌عنوان منبع درآمد نگاه نمی‌کنند، گفت: بسیاری از رسانه‌های مجازی به کار خبر با دیدگاه درآمدی نگاه می‌کنند و در کانال‌های خبری خود، جایگاه خبر و تحلیل را پایین می‌آورند. تحلیل‌ها باید همراه با راهکارها و عامل بازدارنده باشد.

 

 

خبرنگار پیشکسوت مازندران به فعالیت خبرنگاران قدیمی سوادکوه هم اشاره کرد و با بیان اینکه مرحوم محمد رسولی اخبار کم منتشر می‌کرد ولی یک خبر او، استان را به حرکت در‌می‌آورد، اظهار کرد: خبر ایشان درباره هنرستان سوادکوه باعث حضور مدیران ملی برای بررسی موضوع شد که الگویی برای فعالیت رسانه‌ای من بود.

نبوی با بیان اینکه افتخار داشتم به‌عنوان خبرنگار بسیج، مدرس خبرنگاران بسیجی سوادکوه، هادی سیاسی و راوی ۸ سال دفاع مقدس در راهیان نور نیز حضور فعالی داشته باشم، افزود: به علاقه‌مندان می‌گفتم شما که به مناطق جنگی آمدید، خبرنگار و پیام‌رسان هستید. پیام‌رسانی شما اثرگذاری بر کسانی است که از شهدا فاصله گرفته‌اند و یا یادآوری رشادت‌هاست. الگو قرار دادن زندگی بی‌آلایش و ایثارگرانه آنها باید در جامعه گسترش پیدا کند.

 


دیدار سال‌های قبل خبرنگاران با شیرزاد نبوی به‌مناسبت روز خبرنگار

 

نبوی ادامه داد: برای ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و ‌پروش شیرگاه پیشنهاد داشتم که ارشاد را نپذیرفتم و ‌برای آموزش و ‌پروش هم نظر نماینده وقت، در لحظات آخر تغییر کرد.

وی در پایان گفت: به خودم و دیگران بارها گفته‌ام که اگر زمانی نتوانم اثرگذار باشم، خبرنگاری و قلم را پایین می‌گذارم.

گزارش: عمران اکبرنژاد ـ تصاویر: مهر‌علی رهنمای

 /۸۶۰۱۵/ح/ر


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.