پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مبارزه با آفت برگ‌خوار در جنگل‌های چالوس/ خطر آفت دم قهوه‌ای برای مسافران و روستانشینان

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش حبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، عبدالرضا سنگاری در بازدید میدانی از طغیان این آفت در منطقه “نرگس‌کَش” روستای دلیر افزود: متاسفانه این آفت از بسیاری از برگ‌های درختان بلوط اوری منطقه تغذیه کرده و سبب بی‌برگی این درختان شده است، هنوز میزان و سطح خسارت این آفت برگ‌خوار مشخص نشده است که طی یکی دو روز آینده از طریق پهباد و هوایی میزان آن برآورد می‌شود.

وی راه مبارزه با این آفت را از طریق مکانیکی منتفی دانست و گفت: این آفت در ارتفاع حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا اتفاق افتاده است و عملیات شیمیایی با این آفت بزودی آغاز می‌شود.

هادی کیادلیری رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران نیز در بازدید میدانی از این آفت حضور داشت، گفت: در این منطقه بیشترین گونه را بلوط اوری و اُرس تشکیل می‌دهد و در واقع اینجا کلکسیونی از گونه‌های مختلف جنگلی است.

وی ادامه داد: این آفت، آفتی  بسیار خطرناک و پلی‌فاژ است و اگر در منطقه‌ای طغیان کند می‌تواند دو سه سال در آنجا باقی مانده و باعث بی‌برگی درختان شود.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران تصریح کرد: اگر در مقابل این آفت کاری نکنیم و آن را کنترل نکنیم علاوه بر اینکه می‌تواند درختان را ضعیف کند مستعد حمله حشرات ثانویه نیز خواهد کرد.

کیادلیری این آفت را جزو آفات درجه اول دانست که می‌تواند به درختان سرپا و زنده حمله کند.

وی با اشاره به این که این آفت می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامتی انسان‌ها شود، تصریح کرد: به روستاییان توصیه می‌شود در روزهای گرم و آفتابی و هنگام وزش باد از تردد در مناطق آلوده خودداری کنند. 

 رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران ادامه داد: آفت پروانه  دم قهوه‌ای می‌تواند موجب خارشهای پوستی و تنفسی شود و چون این منطقه نزدیک روستاست و اهالی روستا دراین منطقه رفت و آمد می‌کنند می‌تواند در سطح وسیع‌تری گسترش پیدا کرده و به گردشگران و مسافران هم صدمه وارد کند. 

کیادلیری افزود: در چنین شرایطی سریعا به این منطقه آمدیم تا در درجه اول وسعت و شدت آلودگی را تعیین  کنیم و با همفکری کارشناسان راه حلی برای مبارزه با این افت پیدا کرده و آنرا مدیریت و کنترل کنیم.

وی به سابقه آفت پروانه دم قهوه‌ای دراین منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: این آفت 10 سال قبل هم در این منطقه طغیان کرد و خوشبختانه آن زمان هم چون سریعا وارد شدیم توانسیتم آن را کنترل کنیم.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران افزود: این آفت دوره‌ای است و هر ۱۰ سال باز می‌گردد ولی با شدت بیشتری و اگر مانیتورینگ شود در همان مراحل اولیه قابل کنترل است.

کیادلیری بیان کرد: اگر این آفت طی دو سه سال اتفاق بیفتد باعث خشک شدن درختان شده و در حالت طبیعی و با تحقیقاتی که انجام شد تا دو مترمکعب می‌تواند باعث کاهش رویش چوب شده و از جبنه اقتصادی هم قابل برآورد است. 

وی گفت: تا زمانی که آفات برگخوار هستند می‌توانیم استراتژیک‌های کوتاه مدتی را بکار بگیریم تا جلوی تخریب بدتر را سد کنیم.

  رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران با اعلام اینکه این آفت نیز می‌تواند به باغات مردم حمله کند، افزود: باغداران اگر سموم تایید شده‌ای در دسترس ندارند می توانند با پاشیدپن آب بر روی لاروهای این آفت باعث لهیدگی آنان شوند و اگر تا یک هفته بارندگی هوا را داشته باشیم می‌تواند تا حدی این لاروها را ویروسی کرده و از بین ببرد.

 /۸۶۰۴۱/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.