اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:بخش چهاردانگه که بخشی از هزار جریب تاریخی می باشد تا زمان قاجاریه به آن بلوک چهاردانگه گفته می شد و سپس در تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۶ ه ش به بخش چهاردانگه تبدیل شد.
بخش چهاردانگه از قدیمی ترین بخش های استان مازندران و کشور می باشد. چه بسا بخش های که بعدا تاسیس شده و تبدیل به شهرستان شده اند. اما چهاردانگه همچنان بخش ماند و هر روز از وسعت و اقتدار آن کاسته می شود. به علت بی توجه تاریخی، بخش چهاردانگه از عقب ماندگی به شدت رنج می برد و همین عامل باعث مهاجرت عده ای زیادی از بخش چهاردانگه به شهرستان ها و استان های دیگر شده است.
عامل دیگری که در تضعیف بخش چهاردانگه در سالهای اخیر نقش داشته، جدا شدن تعداد زیادی روستا از بخش چهاردانگه و الحاق آن به جاهای دیگر که به بخش یا شهرستان تبدیل شوند.
تا سال ۱۲۹۸ ه ش بخش چهاردانگه توسط حکام محلی اداره می شد تا اینکه در این سال، حسن قدسی ملقب به اعزام الوزاره به عنوان حاکم از سوی دولت مرکزی انتخاب و رهسپار چهاردانگه گردید.
با گسترش فعالیت های مختلف، لزوم استقرار بعضی از ادارات و یا ارتقاء سطح نمایندگی های موجود جهت خدمت به مردم بخش محروم چهاردانگه اجتناب ناپذیر است.
با استقرار اداره ها پیگیری کار ها با سرعت و احساس مسئولیت بیشتر انجام می گیرد. امکان خدمات دهی به مردم بهتر می شود. هزینه مردم به خاطر ایاب و ذهاب به شهر ساری کاسته می شود.
پایگاه خبری چهاردانگه نیوز در سلسله مقالاتی به بررسی این تنگناه خواهد پرداخت. در این مقاله به ضرورت استقرار اداره راه و شهرسازی در بخش چهاردانگه می پردازیم.
بخش چهاردانگه وسیع ترین بخش استان مازندران می باشد. نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر از جاده اصلی ساری – کیاسر – سمنان در بخش چهاردانگه واقع شده است. این جاده که از زیباترین و طولانی ترین جاده ها جنگلی می باشد، مازندران و شمال کشور را به جنوب و شرق کشور متصل می نماید.
این جاده به علت سهولت دسترسی به شرق و جنوب کشور مورد توجه مسافرین قرار گرفته و تردد در آن هر روز بیشتر می شود و پایان هفته شاهد ترافیک سنگین در این جاده هستیم.
به علت عدم طراحی آن به عنوان جاده اصلی بین استانی و ترانزیتی با افزایش تردد در این مسیر شاهد تصادفات دلخراشی می باشیم.
با استقرار صنایع و اهمیت گردشگری منطقه چهاردانگه با وجود امکان کردشگری منحصر به فرد و با برند جهانی، که با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه شده است، ضرورت تعریض این جاده را دو چندان نموده است.
جاده باریک و پر پیچ و خم، وجود صدها کیلومتر راه روستایی، برف گیر، صعب العبور و رانشی بودن بخش زیادی از جاده ها، در دست احداث بودن جاده دودانگه – چهاردانگه، آسفالت نبودن بخش زیادی از راه های روستایی و … همه ی این مسائل لزوم استقرار اداره راه و شهر سازی در بخش چهاردانگه را اجتناب ناپذیر می نماید.
با استقرار اداره راه و شهرسازی در بخش چهاردانگه، این اداره می تواند با انرژی و انگیزه بیشتر معظلات جاده ای منطقه را رصد نموده و برای رفع آن تلاش و کوشش نماید.
با مستقل بودن اداره، بودجه اختصاصی به منطقه تخصیص می یابد و امکان جابه جایی بودجه را از بین می برد.
با استقرار اداره راه و شهرسازی، اصل مهم تمرکز زدایی انجام گرفته و دیگر لازم نیست مردم برای پیگیری کارها به ساری مراجعه نموده و بر سنگینی ترافیک شهر اضافه گردند. همچنین از حجم بالای کارهای اداره راه و شهرسازی شهرستان ساری کاسته می شود و کارها به سمت کیفی شدن و رضایت مردم پیش خواهد رفت.
لازم است نمایندگان محترم شهرستان ساری، بخشدارمحترم و شورای بخش پیگیر استقرار اداره راه و شهرسازی در بخش محروم چهاردانگه باشند تا شاید صدای مظلومیت مردم این بخش به این صورت به گوش مسئولان برسد.
نویسنده: حامد خلیلی ازنی