پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قیام دی‌ماه ۱۳۵۷ مردم ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۵۷ اعتصابات مردمی‌ علیه حکومت پهلوی به اوج رسید، مردم از طبقات و اقشار و اصناف مختلف علیه حکومت وارد انقلابی فراگیر و بزرگ شدند و خواستار ارزش‌های اصیل اسلامی‌ بودند.

در این میان مردم انقلابی ساری نیز در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۵۷ حماسه بزرگی خلق کردند که بر صفحه تاریخ درخشان انقلاب اسلامی‌ مازندران به یادگار مانده است.

آن چه در پی می‌آید روزشماری است در مرور حوادث و رویداد‌های این قیام تاریخی.

در دی‌ماه ۱۳۵۷ تظاهرات خیابانی هر شب و روز در ساری توسط انقلابیون برپا می‌شد که بازاریان نیز جهت همراهی با مردم و قیام آنان بازار را تعطیل می‌کردند.

در روز جمعه ۱۵ دی‌ماه تظاهرات عظیمی‌ با شرکت هزاران نفر از مردم ساری در سطح شهر و خیابان‌های آن برپا شد.

در جریان این حرکت مردمی‌ چندین بانک به آتش کشیده شد، این تظاهرات به تیراندازی مأموران پلیس منجر شد که بر اثر آن چند تن از تظاهرکنندگان مجروح شدند.

در روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۵۷ به‌مناسبت اعلام عزای ملی تظاهرات گسترده‌ای در ساری شکل گرفت، این تظاهرات در میدان دروازه گرگان (ششم بهمن) به اوج خود رسید.

بر اثر گلوله‌های مأموران در این میدان دو تن به نام‌های عسکری توفیقی و سیدحسن عابدین‌پور به شهادت رسیدند و تنی چند نیز مجروح شدند.

در روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۵۷ تظاهرات دیگری در ساری برپا شد، شب قبل نیز علی رغم قطعی برق صدای الله اکبر و لااله الا الله از محله‌های شهر بلند بود.

همچنین در این روز ۲۰ هزار نفر از مردم ساری دست به یک راهپیمایی دو ساعته زدند، تظاهرکنندگان در میدان ششم بهمن به سربازان نیز متقابلاً دسته‌های گل به مردم هدیه کردند.

این تظاهرات به‌دنبال مجلس ترحیم شهدای روز ۱۸ دی‌ماه برگزار شد، بعد از ظهر همین روز مردم به خانه شهدا رفته و در مجلس ختم آنان شرکت کردند.

در مسجد جامع، محمد فروزانی وکیل دادگستری که به تازگی از زندان آزاد شده بود برای مردم سخنرانی کرد و پیشنهاد داد که نام میدان ششم بهمن به میدان شهدا تغییر یابد.

همچنن حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالوهاب قاسمی‌ ضمن سخنانی از بازاریان خواست که اجناس خود را به نرخ عادلانه در اختیار مردم بگذارند.

وکلا، قضات و کارکنان دادگستری مازندران در ساری اعلام کردند برای رسیدن به خواسته‌های مردم ایران تا دو هفته دیگر به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

همچنین کارکنان شهرداری ساری نیز با اعلام همبستگی با مردم انقلابی ایران اعلام کردند که به اعتصاب خود تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهند داد.

در روز جمعه ۲۲ دی ماه ۵۷ شهر ساری غرق در ماتم شهدای روز ۱۸ دی‌ماه بود، در راهپیمایی آرام مردم ساری که ۱۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند، در دروازه گرگان یکی از نظامیان به تظاهرکنندگان گل هدیه کرد و مردم نیز او دیگر نظامیان را گلباران کردند.

در همین روز خیابان مجاور گورستان ساری ـ ملامجدالدین ـ تظاهراتی صورت گرفت و همان شب از پشت بام منازل مردم بانگ الله اکبر شنیده شد.

در روز جمعه ۲۹ دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح حدود ۵۰ هزار نفر از مردم ساری و روستاهای اطراف دست به راهپیمایی زدند، قبل از حرکت اعلامیه ای که از سوی امام خمینی رهبر انقلاب صادر شد که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی‌ روحانی انقلابی قرائت شد.

راهپیمایان پس از راهپیمایی طولانی خود در میدان مقابل دانشسرای راهنمایی تحصیلی از حرکت باز ایستادند و یکی از فرهنگیان به نام صادقی درباره تضاد مواد قانون اساسی با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، خواسته‌های مردم و نهضت اسلامی‌ سخنرانی کرد، سپس قطعنامه‌ای در ۱۰ ماده قرائت شد./ فارس

منابع:

۱ ـ روزنامه اطلاعات ۱۹ دی ۱۳۵۷ شماره ۱۵۷۵۵، ص ۴ و روزنامه اطلاعات ۲۱ دی ۱۳۵۷ شماره ۱۵۷۵۷ ص ۳

۲ ـ روزنامه اطلاعات، ۱۶ دی ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۵۳، ص ۴

۳ ـ همان، ۱۹ دی ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۵۵، ص ۴

۴ ـ همان، ۲۱ دی ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۵۷، ص ۳

۵ ـ شهید عبدالوهاب قاسمی‌ روحانی انقلابی ساری، نماینده مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی‌و از شهدای هفتم تیر

۶ ـ روزنامه اطلاعات، ۲۳ دی ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۵۸، ص ۴ و روزنامه کیهان، ۲۳ دی ۱۳۵۷ شماره ۱۰۶۱۱، ص ۶

۷ ـ همان، ۲۴ دی ۱۳۵۷ شماره ۱۵۷۵۹، ص ۴، و روزنامه کیهان ۲۳ دی ۱۳۵۷ شماره ۱۰۶۷۷، ص ۶

۸ ـ همان، ۲۳ دی ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۵۸، ص ۴

۹ ـ همان، ۲۴ دی ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۵۹، ص ۴

۱۰ ـ همان، ۳۰ دی ماه ۱۳۵۷، شماره ۱۵۷۶۴، ص ۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.