به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی صبح یکشنبه در سخرنانی مجازی در هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر با بیان اینکه حکمرانی خوب و شایسته با بیان اینکه قدرت طغیانگر است، افزود: حکمرانی نیاز به حلم و بردباری دارد.
وی با اظهار اینکه نقطه مقابل حکمرانی شایسته، حکمرانی ناشایست و فرعونی است، یادآور شد: فساد و از بین بردن و ضایع کردن نسل کار حکمرانی ناشایست است.
وی ادامه داد: حکم، حاکم و حکمرانی سه ضلع یک مثلت است و تا قانونی شایسته نداشته باشم، حاکم شایسته و حکمرانی شایسته نخواهیم داشت و در این سه ضلع، حکم و قانون مسئله بسیار مهم و ریل است.
آیت الله محمدی با بیان اینکه حکم و قانون همانند ریلی است و حاکم باید قطار حکمرانی را از ان عبور دهد، گفت: حکم درست قانونی است که بر مبنای انسان شناسی و جهان شناسی کامل باشد.
وی با تاکید بر اینکه حکمرانی شایسته باید بر مبنای دین الهی باشد، گفت: کنارگذاشتن دین از جامعه خطا و ناثواب است.
نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: باید از ابزار دین برای مدیریت جامعه استفاده کنیم و حکم و حاکم شایسته منجر به حکمرانی شایسته میشود.
وی با اشاره به مؤلفههای حکمرانی شایسته اشاره و اضافه کرد: طبق تعریف عمرانی سازمان ملل، حکمرانی خوب مبتنی بر مدیریت عمومی بر اساس قانون، مشارکت گسترده مردم در فرایند حکومتداری محسوب میشود.
آیت الله محمدی لائینی پاسخگویی، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون، کنترل فساد را از جمله شاخصههای حاکمیت خوب بیان کرد و گفت یکی از شاخصههای حکمرانی خوب، حکمرانی در تعامل با دین است زیرا اصل فلسفه غدیر معرفی حاکم و حکومت دین بوده است و هر حکمرانی که از مسیر دین خارج باشد، از نظر ما ناقص است.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی صبح یکشنبه در سخرنانی مجازی در هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر با بیان اینکه حکمرانی خوب و شایسته با بیان اینکه قدرت طغیانگر است، افزود: حکمرانی نیاز به حلم و بردباری دارد.
وی با اظهار اینکه نقطه مقابل حکمرانی شایسته، حکمرانی ناشایست و فرعونی است، یادآور شد: فساد و از بین بردن و ضایع کردن نسل کار حکمرانی ناشایست است.
وی ادامه داد: حکم، حاکم و حکمرانی سه ضلع یک مثلت است و تا قانونی شایسته نداشته باشم، حاکم شایسته و حکمرانی شایسته نخواهیم داشت و در این سه ضلع، حکم و قانون مسئله بسیار مهم و ریل است.
آیت الله محمدی با بیان اینکه حکم و قانون همانند ریلی است و حاکم باید قطار حکمرانی را از ان عبور دهد، گفت: حکم درست قانونی است که بر مبنای انسان شناسی و جهان شناسی کامل باشد.
وی با تاکید بر اینکه حکمرانی شایسته باید بر مبنای دین الهی باشد، گفت: کنارگذاشتن دین از جامعه خطا و ناثواب است.
نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: باید از ابزار دین برای مدیریت جامعه استفاده کنیم و حکم و حاکم شایسته منجر به حکمرانی شایسته میشود.
وی با اشاره به مؤلفههای حکمرانی شایسته اشاره و اضافه کرد: طبق تعریف عمرانی سازمان ملل، حکمرانی خوب مبتنی بر مدیریت عمومی بر اساس قانون، مشارکت گسترده مردم در فرایند حکومتداری محسوب میشود.
آیت الله محمدی لائینی پاسخگویی، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون، کنترل فساد را از جمله شاخصههای حاکمیت خوب بیان کرد و گفت یکی از شاخصههای حکمرانی خوب، حکمرانی در تعامل با دین است زیرا اصل فلسفه غدیر معرفی حاکم و حکومت دین بوده است و هر حکمرانی که از مسیر دین خارج باشد، از نظر ما ناقص است.