پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس: طرح انتقال آب خزر هزینه سنگینی برای کشور دارد

0

حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در نشست خبری بیان کرد: در طرح انتقال آب خزر به سمنان بخش زیادی از جنگل‌های هیرکانی و مراتع تخریب می شود و صدمات زیادی به محیط زیست وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: محیط زیست ما به هیچ عنوان ظرفیت تخریب ندارد و در این طرح ماهیت دریای خزر و جنگل های هیرکانی به خطر می افتد.

 نیازآذری با بیان اینکه طرح انتقال آب خزر به سمنان به لحاظ محدودیت مالی و زیست محیطی اجرایی نمی شود ،گفت: تامین آب شرب مردم سمنان یک ضرورت است اما روش تامین آب فلات مرکزی، انتقال آب دریای خزر نیست .

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که برای حل مشکل آب شرب مردم سمنان جمعیت زیاد دیگر را در تنگنا قرار دهیم و از طرف دیگر دریای خزر که یک میراث ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود را در خطر زیست محیطی قرار دهیم.

 طرح انتقال آب دریای خزر  در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۹۳ با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس بحث انتقال آب خزر بر سر زبان‌ها افتاد و سپس سال گذشته در جریان سفر رئیس‌جمهوری به سمنان، بحث آن مطرح شد. 

تاکنون اساتید دانشگاهها و کارشناسان مربوطه مطالعات زیادی برروی طرح انتقال آب دریای خزر انجام داده اند و هر بار تبعات جبران ناپذیری را برای اجرای این طرح پیش بینی کرده اند.

کارشناسان محیط زیست مازندران بر این باورند که با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر علاوه بر تغییرات اکوسیستم و مرگ آبزیان با شوری چند برابر آب، ۹۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین خواهد رفت و این اقدام برای محیط زیست یک فاجعه است و این که تصور کنیم با انتقال آب خزر به طور کلی مشکل آب شرب و صنعت سمنان برطرف می‌شود یک اشتباه است چرا که  با این کار روند مصرف گرائی را افزایش می‌دهیم .

آنان معتقدند که لوله‌گذاری و ساخت ایستگاه‌های متعدد پمپاژ، ایجاد جاده دسترسی و عبور ماشین آلات سنگین از کهن‌ترین و حیاتی ترین رویش‌گاه‌ سبز ایران یعنی جنگل‌های هیرکانی برای انتقال آب خزر به سمنان، سبب تکه تکه شدن و آسیب جبران ناپذیر به این پهنه جنگلیِ به شدت حساس می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.