پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صدای تشنه روستاهای محروم چهاردانگه به جایی نرسید

رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری گفت: مردم ۱۵ روستای دهستان پشت‌کوه چهاردانگه ساری همچنان با مشکل نداشتن آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می‌کنند و صدای تشنه روستاهای محروم چهاردانگه به جایی نرسید.

2

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، مردادماه سال ۹۱ بود که مسؤولان استانی با حضور در چهاردانگه ساری و در منطقه بالادست کیاسر خبر از اتمام کمبود آب شرب و افتتاح پروژه آبرسانی تلمادره را دادند و در یک مراسم رسمی اقدام به افتتاح این پروژه کردند.

 

مردم رنج‌کشیده که قبل از این با کمبود آب شرب مواجه بودند از اجرای این طرح و افتتاح این پروژه استقبال کرده و به امید پایان روزهای کم‌آبی با شور و شوق در مراسم رسمی تشکیل‌شده با حضور مقامات استانی شرکت کردند و به اذعان خودشان در جشن پایان کم‌آبی شرکت کردند.

 

اما این جشن کوتاه‌مدت بود و آب خوش از گلوی مردم با وجود افتتاح پروژه پایین نرفت، درست یک ماه پس از افتتاح پروژه بود که خبرها از بسته شدن آب شرب مجتمع به روی مردم حکایت داشت، مسؤولان آب و فاضلاب روستایی سعی داشتند که با تهیه جوابیه و تهیه مستندات نسبت به درج خبر رسانه‌ها واکنش نشان دهند.

 

مسؤولان آب و فاضلاب روستایی به بهانه اینکه مردم برای خرید انشعاب اقدام نمی‎کنند مدتی سعی در مهار خبرهای رسانه‌ها کرده بودند ولی بخشدار منطقه با رایزنی که انجام داد مردم را متقاعد به خرید انشعاب کرد.

 

زمانی که مردم برای خرید انشعاب رضایت دادند، مشکل اختلاف اهالی روستای تلمادره با مسؤولان آب و فاضلاب و نیز آب منطقه‌ای بر سر انتقال آب به مجتمع مطرح شد.

 

با بالا گرفتن این مشکل و اختلافات تازه، بعد از چهار سال اهالی روستای تلمادره رضایت دادند به شرطی با انتقال آب برای استفاده اهالی ۱۵ روستا موافقت می‏‌کنند که مسؤولان آب منطقه‌ای چاهی را برای تأمین نیازهای کشاورزی آنها حفر کنند.

 

اینکه اعتبار این طرح چگونه تأمین می‎شود؟ چه زمانی برای حفر چاه اقدام می‎شود؟ مردمی که در حال حاضر با کمبود آب مواجه هستند و اصلاً اعتباری که برای رفع مشکل کم‌آبی مردم اختصاص داده شد و در حال حاضر بلااستفاده است، سؤالاتی است که اذهان عمومی و مردم را درگیر کرد و کمتر به آن پاسخ داده می‎شود.

 

در همین ارتباط رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری اظهار کرد: برای مسأله آب دهستان پشت‌کوه از طرح مقام معظم رهبری از سال ۸۱ اعتبار ۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در روستای تلمادره اختصاص یافته است.

 

اصغر عالیشاه ادامه داد: در این زمینه ایستگاه پمپ و چاه مخزن آب احداث شد و لوله‌کشی ۱۵ روستای پشت‌کوه انجام شد که به دلایل نامعلومی اجازه دسترسی به چاه آب داده نشد.

 

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی در بخشداری، فرمانداری و استانداری برگزار شد، اضافه کرد: مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و همچنان مردم با مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم مواجه هستند.

 

رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری با اعلام اینکه برخی از روستاها در طول شبانه‌روز تنها حدود دو یا سه ساعت از نعمت آب آشامیدنی برخوردار هستند، اضافه کرد: مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که جای تأمل دارد.

 

این مسؤول تصریح کرد: در این زمینه پیگیری‌های مختلفی انجام شده، اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکردیم.

 

عالیشاه با اشاره به جلسه‌ای با حضور فرماندار مرکز مازندران در مورد مشکل قطعی آب روستاهای پشت‌کوه، افزود: قول مساعدی مبنی بر اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از طرح مقام معظم رهبری داده شده تا چاه کشاورزی در تلمادره حفر شود و با برداشت آب ممانعت نشود.

 

وی یادآور شد: پیگیر این موضوع هستیم تا ۱۵ روستای دهستان پشت‌کوه ساری از سردرگمی و نداشتن آب آشامیدنی سالم نجات پیدا کنند.

 

این مسؤول با بیان اینکه فرماندار قول مساعد داده تا در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع مشکل اقدام شود، با توجه به اینکه مردم این دهستان برای بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در رنج و سختی به‌سر می‌برند.

 

رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری در پایان گفت: در صورت ادامه این مشکل مردم طرح و برنامه دارند تا برای حل مشکل به استان سمنان مراجعه کنند که جای تأمل دارد مسؤولان شهرستان ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانستند مشکل آب آشامیدنی مردم روستاهای منطقه چهاردانگه ساری را حل کنند.

 

 

2 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    مشکل کمبود یا عدم اب شرب در خیلی از روستاهای چهاردانگه من جمله نوکنده به چشم می خورد.امیدواریم مسیولان پیگیر باشند .که البته دور از ذهن است که واقعا شخص پیگیری وجود داشته باشد چرا که این روستاها از کمترین امکاناتی که حق طبیعی یک انسان است بی بهره می باشد.و صدای ما نیز مثل همیشه به جایی نمی رسد.

  2. مطالبه گر می گوید

    تا کیاسر شهرستان نشود این مشکلات پا برجاست با تشکیل شهرستان و مستقل شدن چهاردانگه توسعه این دیار آغاز می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.