پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شهرک‌نشین نبودن ، دلیل تاخیر اجرای طرح‌های صنعتی مازندران

0

علیرضا یوسف نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه توجیه اقتصادی طرح های تولیدی و صنعتی به کوتاه بودن مدت زمان اجرای آنها وابسته است، افزود : از سه هزار و ۷۸ واحد صنعتی این استان پروانه فعالیت دو سوم آنها در محدوده ها و مناطق خارج از شهرک و نواحی صنعتی است.  

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع سرمایه گذاران این واحدها برای استقرار و ایجاد مجموعه خود می بایست بدنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم از جمله انتخاب و گرفتن زمین در مناطق فاقد مشکلات زیست محیطی و همچنین اخذ مجوزهای اداری استقرار آب، برق، گاز و تلفن باشند که این فرایند طولانی و زمانبر است.  

معاون سازمان صنعت مازندران،  میانگین مدت زمان اجرای طرح های تولیدی و صنعتی در کشور را بین سه تا چهار سال عنوان کرد و افزود : این رقم در مازندران بالاتر از این میزان و حتی در برخی طرح ها به حدود یک دهه هم می رسد که ناشی از عدم استقرار واحدها در مناطقی غیر از نواحی و شهرک های صنعتی است.  

وی محدودیت زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران را دلیل اصلی سوق یافتن سرمایه گذاران به استقرار کارخانه های خود در مناطق غیر صنعتی دانست و ادامه داد : برای رفع این مشکل می بایست برنامه توسعه مناطق صنعتی در استان انجام تا مشکلات این سرمایه گذاران مرتفع شود.  

شهرک و نواحی صنعتی نقاطی هستند که توسط شرکت شهرک های صنعتی در هر استان ایجاد می شود و این شرکت موظف به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای فعالیت این نوع واحدها از جمله راه، آب، برق و گاز است تا سرمایه گذاران برای اجرای طرح هایشان در گیر و دار روند اداری قرار نگیرند.  

مازندران حدود ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در آنها مستقر هستند.

یوسف نژاد همچنین پیشنهاد داد علاوه بر توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی در استان مازندران، بازپس گیری زمین های واگذار شده در این مناطق صنعتی که اقدامی برای ایجاد واحد در آنها انجام نشده، انجام شود.

وی ادامه داد : با این کار و دادن زمین به سرمایه گذار واقعی می توان مشکل تامین زمین اجرای طرح ها را مرتفع کرد و از طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح ها کاست.  

/۱۸۹۹/۲۰۹۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.