پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شناسایی ۵۰ گور دخمه‌ای دوره اشکانی در وستمین چهاردانگه/ کاوش‌ها همچنان ادامه دارد

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان وستمین چهاردانگه گفت: تاکنون بیش از ۵۰ گور دخمه‌ای از دوره اشکانی در محوطه کشف شد و کاوش‌ها همچنان ادامه دارد.

3

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل  از فارس ،عبدالمطلب شریفی  اظهار کرد: در جریان عملیات حفاری به‌منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکا، محوطه‌ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است.

 

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۵۰ گور دخمه‌ای از دوره اشکانی در محوطه کشف شد و کاوش‌ها همچنان ادامه دارد، بیان داشت: معماری گورها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض ۷۰ تا ۱۸۰، طول حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ و عمق ۲ تا ۲٫۵ متر است.

 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان وستمین چهاردانگه تصریح کرد: در این نوع تدفین بعد از به خاک‌سپاری، اشیای متعلق به فرد از جمله ظروف سفالی، ادوات جنگی و تزیینات کنارش قرار داده می‌شد.

 

شریفی یادآور شد: بعد از باز شدن تعدادی از این گورهای دخمه‌ای متوجه شدیم که در هر یک از گورها، چند نفر و به صورت خانوادگی (جنینی) تدفین شده‌اند. به این ترتیب که هر بار درب گور باز شده و جسد دیگری در آن قرار می‌گرفت و در برخی موارد تعداد دخمه جواب‌گو نبود در داخل راهرو قرار می‌گرفت.

 

وی بیان کرد: در فاصله ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر شیوه دیگر تدفین، از نوع طاق‌باز مشاهده شده که تاکنون یک نمونه کشف شده و در حال شناسایی و انجام کاوش هستیم.

 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان وستمین چهاردانگه افزود: تاکنون سفالینه، ابزار جنگی، سرپیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دست‌بند، گردنبندهای مهره‌ای از یافته‌های دیگر این گروه باستان‌شناسی بوده است.

 

3 نظرات
  1. اتابک می گوید

    بادرود . به کجا میبرن این میراث کهن مارا

  2. مهرداد می گوید

    احیانا کسی با چرخبال نیومده دنبال اجناس

  3. احمد کفشگر کیاسری می گوید

    با سلام واحترام : وخسته نباشید .روستای وستمین که کاوشگران درآن اردو زدند دارای یک جاده مواصلاتی درست وحسابی نیست ، حداقل بخشی از این دفینه های با ارزش که به دست می آید خرج این روستا واین منطقه بشود واین اجناس چند سال دیگر از موزه های لندن وآمریکا سر در نیارد .(به امید یک هوایی تازه تر) .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.