پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در صورت وجود فضای مناسب موزه چهاردانگه دایر می شود

0

 

گزارش اختصاصی چهاردانگه نیوز ، چندی است که اجرای خط انتقال گاز سمنان به مازندران در جریان عملیات حفاری برای خط انتقال گاز، با کشف آثار ارزشمندی در چهاردانگه وارد فاز جدیدی شده است که از جمله آثار باستانی ارزشنمد کشف شده، تپه تاریخی ترکام با قدمت شش هزار ساله، گورستان دوره اشکانی در منطقه وستمین و مازارستاق از آن جمله هستند.

 

در روز سه شنبه 16 تیر 1394 به همراه بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران و هیات همراه از سایت  وستمین بازدید نمودیم و با ایشان در باره آثار کشف شده این سایت گفتگو انجام دادیم که در پی می آید.

 vestemin

 

در این کاوشها ۱۵ گور دخمه ای و بقایای یک گورستان تاریخی نمایان شد که برخی از آن پیشترها مورد دستبرد، گورکن های سودجو «حفاران غیر مجاز» قرار گرفته بودند و برخی نیز در جریان عملیات عمرانی، زیر چرخهای بلدوزرها به تاریخ پیوستند.

 

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در این زمینه می گوید: این گورستان تاریخی در مسیر انتقال خط لوله گاز سمنان به مازندران و در وستمین چهاردانگه  ساری کشف شده است و شامل ۱۵ گور دخمه ای است که برخی از آنان قبلا مورد دستبرد قاچاقچیان قرار گرفته بود.

 

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه برخی از گورها نیز در جریان عملیات حفاری توسط بولدوزرها خراب شده است، اذعان داشت: تاکنون ۹ گور از دخمه های کشف شده، سالم هستند و کاوش های باستان شناسی نیز ادامه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه عملیات کاوش تا نیمه مردادماه ادامه دارد، بیان داشت: شماری اشیاء نیز در لابه لای خاک ها کشف شده است.

 

در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکاء، محوطه ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است و به گفته باستان شناسان، معماری گورها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض ۷۰، طول حدود ۱۷۰ و عمق ۲ تا ۲.۵ متر است.

 

بزرگ نیا در پاسخ به خبرنگار چهاردانگه نیوز در باره این سایت گفت، فعلا باستان شانسان در حال پژوهش روی این سایت می باشند و ما با کمبود بودجه روبرو هستیم، باید برسی کنیم که این مکان را به عنوان سایت موزه می توام مراقبت نمایم و یا یک گور دخمه ای را بطور کامل برای مطالعات نبیشتر به مرکز استان انتقال دهیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی گفت ما بیش از 30000 هزار شی تاریخی  در انبار های خود داریم که می تواند 30 تا 40 موزه را دایر  نماییم،  اما متاسفانه در استان و ساری موزه ای نداریم و این اشیاء در انبار های میراث فرهنگی مانده اند

مدیر کل میراث فرهنگی گفت ما به دنبال خانه های  و ساختمان های اداراتی که ارزش تاریخی دارند هستیم که آنها را  در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند و ما آن را به عنوان موزه تکمیل  نماییم.

 

با توجه به آثار متعدد کشف شده در چهاردانگه از بزرگ نیا در باره  احداث موزه در چهاردانگه پرسیدیم ، ایشان گفت،  اگر فضای مناسبی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرارگیرد  ما آمادگی داریم که این موزه  را در چهاردانگه دایر نمایم و اشیاء کشف شده در منطقه را در این موزه نگهداری نماییم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.