پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سورت،دومین چشمه شور دنیا در معرض تخریب+ تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه: مازندران را همه گردشگران و مسافران با موقعیت‌های بسیار طبیعی و استراتژیکی می‌شناسند که چه نعمات خدادادی از طرف خداوند متعال هدیه داده شد.

جنوبش کوه و جنگل، شمالش دریا، شرقش سمت بارگاه هشتمین امام شیعیان جهان اسلام و غربش ویلاهای ساحلی که سالانه بالغ بر 50 میلیون مسافر و گردشگر را به خود جذب می‌کند.

با وجود این نعمات الهی استان مازندران می‌توان به عنوان یکی از استان‌های غنی در ایران نام برد در صورتی که هر یک از این نعمات به بهترین نحو استفاده گرفته شود.

از دریای آن گرفته با بکارگیری از طرح سالم‌سازی و ساماندهی دریا، جنگل و روستاهای کوهستانی با استفاده از طرح روستاگردی، بوم‌گردی و طبیعت زیبای جنگل، پذیرایی در واحدهای بین‌راهی در محورهای مواصلاتی به سمت بارگاه غریب‌الغربا (ع) و اسکان در ویلاها با وجود ده‌ها میلیون مسافر و گردشگر می‌توان بهترین اقتصاد، اشتغال و درآمد را برای مازندرانی‌ها فراهم آورد.

باداب سورت یکی از این نعمات الهی است که به مانند مروادیدی در دل صدف قرار گرفته است، مروادیدی که باید به کشف آنها پرداخت.آثار طبیعی که در محور مواصلاتی کیاسر به سمنان واقع شده و در جنوب شرقی مرکز استان مازندران و دقیق‌تر در بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.

باداب سورت؛ دومین چشمه آب شور دارای ثبت جهانی

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال 87 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال 87، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.

چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پر آب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد است که عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است.�

این چشمه به دلیل شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است.

با وجود چنین چشمه‌ای در نقطه‌ای از بهشت استانی چون مازندران بسیاری از گردشگران و مسافران و حتی توریست‌های خارجی را به خود جذب کند و با وجود مسافت طولانی و جاده خاکی و پرپیچ و خم و مهمتر خستگی، برای دقایقی پاهایش را در داخل چشمه شورش قرار داده و قطره‌ای از آب ترش آن را مزه کند تا از این خلقت شگفت‌انگیز جهان لب به تحسین و شکر الهی بپردازد.

دل‌نگرانی گروه گردشگران و طبیعت‌گردان ایرانی

اما با وجود چنین خلقت الهی متاسفانه تاکنون کار خاصی از سوی دستگاه ذی‌ربط یعنی سازمان گردشگری مازندران و کشور انجام نشده است و ظاهرا این آثار طبیعی به مرور در حال تخریب و نابودی است. اگر چه دو سال پیش گروهی از گردشگران، طبیعت گردان و راهنمایان گردشگری طی سفرشان به این چشمه اقدامات پسندیده‌ای چون گذاشتن سنگ‌هایی به منظور مسیر راه گردشگران و توریست‌ها، نصب بنر و تابلو برای آشنایی با مزایای چشمه و کمپین حمایت از چشمه انجام شد.

گروهی که اکنون با سفرتان به این چشمه‌های هفت رنگ هیچ بنر، تابلو و کمپینی مشاهده نمی‌شود و مسافران به مانند گذشته بر روی حفره‌ها و طبقات قشنگ چشمه قرار می‌گیرند و با کفش‌های سفت و میخی‌شان به نابودی این آثار طبیعی چندین صد ساله خلقت الهی می‌پردازند.

طی این دو سال ظاهرا برای مسئولان ذی‌ربط نیز دغدغه‌ای نبوده تا به حمایت از این گروه طبیعتگردان بپردازند و به طور جدی از سرعت تخریب دومین چشمه شور دنیا جلوگیری به عمل آیند.

و باز هم متاسفانه مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری مازندران بر حضور روستائیان بومی بر دخالت کار حفاظت از این آثار ملی بیان کرد در حالی‌که نصب بنر یا تابلوی مسیر، رسیدگی بر محور مواصلاتی آن جز‌یی‌ترین کاری است که با کمترین هزینه به حفاظت و جلوگیری از تخریب آن پرداخت.

عدم نظارت بر ارائه امکانات رفاهی و خدماتی در باداب سورت

اکنون با مسافرت به باداب سورت اشتیاقی بر مشاهده جنگ زمین و آسمان بر خلقت شگفتی‌های دنیا ایجاد می‌شود که با ورودتان فقط فضایی به عنوان پارک خودروها می‌بینید و هیچ امکانات رفاهی و خدماتی وجود ندارد.

به دلیل صعب‌العبور بودن راه خودروهای سبک توانایی بالا رفتن را ندارند به همین منظور خودروهای نیسان و تراکتور جهت رفت و برگشت مسافران بر ورودی راه گذاشته شد، رانندگانی که نظارتی بر نرخ کرایه آنها نمی‌شود به گونه‌ای که شاهد بودیم گراننده‌ نیسانی پس از دریافت کرایه دربست رفت و برگشت مسافرانی و رساندن آنها به چشمه بدون آن که مسافرانش را برگرداند خالی برگشته و فرار را بر قرار ترجیح داد و گردشگران مشتاق به این آثار ملی را سرگردان کرد تا راننده دیگر زحمت برگرداندن آنها را برعهده گیرد.

در کنار اینکه راهنما و یا به اصطلاح فردی به نام لیدر در چشمه بوده که با حضور مسافران و گردشگران به معرفی این آثار می‌پردازد و پس از معرفی باداب سورت از گردشگران می‌خواهد تا به وی مبلغی دهند و مدعی است که از هیچ ارگانی پولی دریافت نمی‌کند بلکه بومی بوده و فقط از این آثار ملی به درآمدزایی می‌پردازند.

و اما چشمه و آب‌های شور و ترش آن به ظاهر با وجود عوامل طبیعی و انسانی به مانند گذشته نیست زیرا هم آب‌های آن کم شده و هم آثارش با وجود تردد مسافران و علاقمندان به چشمه تخریب شده است.

چشمه‌های هفت رنگی که حفظ آن نیاز اساسی به یک همت بلند و بالایی از سوی مسئولان استانی و کشوری است و یا اقداماتی از سوی گردشگران و طبیعتگردان‌ها است تا از سرعت نابودی دومین چشمه شور دنیا جلوگیری شود./تسنیم

گزارش از کبریا مقدس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.