پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سوءتفاهم حقوق ماهانه برای ناجیان طرح‌های دریا

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طرح دریا که هر ساله به مدت چهار ماه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور در سواحل مازندران اجرا می شود، یکی از مهم ترین اقدامات حوزه امنیت گردشگری در سواحل استان محسوب می شود. یکی از دستاوردهای این طرح کاهش پیوسته و سالانه میزان مرگ و میر ناشی از غرق شدگی بوده است.

در کنار استقرار و حضور دستگاههای نظارتی، انتظامی و امدادی ، استقرار ناجیان غریق برای مدیریت ساحل و گردشگران از اصلی ترین بخش های طرح دریا است . همه ساله با اجرای طرح دریا ناجیان غریق در امتداد سواحل دریای خزر و نقاط حادثه خیز سواحل مستقر می شوند تا مردم و مسافران را از خطرات ناشی از غرق شدگی نجات دهند.

امسال نیز به رسم سال های اخیر از ابتدای خرداد ماه با آغاز رسمی طرح دریا حدود یکهزار ناجی غریق زن و مرد از سوی هیات نجات غریق استان در بیش از ۳۷۰ نقطه شنا ممنوع سواحل مازندران مستقر شدند. البته با احتساب ناجیان غریق بخش های خصوصی این عدد به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ ناجی در خط ساحلی خزر در محدوده مازندران می رسد .

با توجه به اینکه فصل فعالیت این ناجیان محدود به عمر طرح دریا می شود ، اما همواره پس از گذشت نخستین ماه گزارش ها و مشاهدات عینی حاکی از ترک برخی ناجیان از پست های خود است. با وجود اینکه ترک پست ساحلی از سوی ناجیان غریق هر ساله با یک بهانه و یا دلیل واحد تعویق در پرداخت حقوق انجام می گیرد، ولی بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که یک سوء تفاهم مزمن سبب این مشکل شده است.

نکته جالب این که همه ساله درخواست دستمزد ماهیانه یا ادعای تاخیر در پرداخت حقوق ناجیان نه تنها از سوی برخی مراجع حمایت می شود ، بلکه بعضی رسانه ها نیز بدون توجه به ماهیت حقوقی قراردادهای موجود تبدیل به علمدار این جریان می شوند تا برخی از ناجیان بتوانند در اوج مسافرپذیری سواحل تهدیدشان را در صورت نگرفتن پاسخ مثبت برای دریافت فوری حقوق اجرایی کنند.

بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بر اساس قرارداد ناجیان با طرح دریا پرداخت، دستمزد آنها پس از پایان دوره چهار ماهه طرح قابل پرداخت است. با این وصف سخنگوی طرح دریا در مازندران چندی پیش اعلام کرد که دستمزد ماه خرداد ناجیان غریق در مناطق شنا ممنوع پرداخت شده است و دستمزد تیر ماه  نیز در روزهای آینده پرداخت می شود.

پرداخت حقوق ناجیان غریق فعال در طرح های دریا شامل شناگاههای بخش خصوصی و استیجاری بر عهده مدیران این مناطق است و این دسته از ناجیان نیز برابر قردادشان با کارفرما حق و حقوقشان را دریافت می کنند.

هیات نجات غریق متصدی مدیریت و نظارت بر فعالیت ناجیان و تایید صلاحیت کاری آنها است، اما طرح ساحل زیر نظر چند دستگاه  اجرایی می شود که در بالای این هرم استانداری مازندران قرار دارد.

در بررسی های خبرنگار برای پاسخ به این پرسش که آیا ترک ساحل توسط ناجیان به دلیل عدم دریافت حقوق قانونی است یا خیر از یک دستگاه دو نظر متفاوت به دست آمد. در حالی که رئیس هیات نجات غریق استان ترک ساحل از سوی ناجیان را خلاف قانون و قرارداد می داند، برخی روسای شهرستانی این مسئله را تنها راه ناجیان برای دریافت دستمزد خودمی دانند و مهر تایید بر آن می زنند. 

رئیس هیات نجات یکی از شهر های ساحلی مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت: با گذشت ۸۶ روز کاری از فعالیت ناجیان غریق در سواحل در قالب طرح تابستانی دریا، فقط ۷۸ درصد از حقوق ماه خرداد را دریافت کرده اند. 

این مسئول افزود : در یک هفته گذشته ۱۴ نفر از ناجیان سواحل محمودآباد (بجز ساحل بخش سرخرود) به دلیل تعویق در پرداخت حقوق پست های خود را ترک کردند و در هفته های قبل تر نیز شاهد ترک ساحل از سوی ناجیان بوده ایم.

وی با بیان اینکه شهریور ماه زمان پیک سفر مسافران و گردشگران به ساحل خزر است ، تاکید کرد: عدم دریافت حقوق و ترک پست ناجیان به نگرانی بزرگی تبدیل شده است که با جان مردم ارتباط دارد. 

به گفته این رئیس هیات نجات غریق شهرستانی : ناجیان آنها را تهدید کرده اند که اگر تا پایان مرداد ماه حقوق دریافت نکنند همه ساحل را ترک خواهند کرد و باید مسئولان در پرداخت حقوق این قشر دست بجنبانند. 

 ترک ساحل توسط ناجیان خلاق قرارداد است

رئیس هیات نجات غریق استان مازندران اما در گفت گو با ایرنا ، اظهارات رییس هیات شهرستانی را ناشی از توجیه نبودن وی در مورد قرارداد ناجیان فعال در طرح دریا دانست و توضیح داد: طبق قرارداد ، پرداخت حقوق این افراد پس از پایان طرح قابل پرداخت است و در هیچ جای قرار داد دولت و یا هیات نجات غریق تعهدی برای پرداخت ماهیانه حقوق ندارند.

نقی کریمیان افزود: ارتباط ما با ناجیان به صورت کارکنان و کارگران دائمی نیست و فعالیت آنها در ساحل بر اساس قرارداد فصلی و پرداخت دستمزد در پایان فصل فعالیت است.

وی با بیان اینکه هیات نجات غریق حتی قبل از امضای قرارداد به ناجیان نیز به صورت شفایی تذکر می دهد که ممکن است پرداخت دستمزدشان تا ۶ ماه نیز به طول بینجامد، گفت: اگر چه در پایان ماه خرداد مبلغی به حساب ناجیان پرداخت شد ، ولی این مبلغ هم خارج از قرارداد و برای کمک به آنها و نشان دادن حسن نیت بوده است.

رئیس هیات نجالت غریق مازندران در باره ترک پست توسط برخی ناجیان هم اظهار بی اطلاعی و تاکید کرد: ناجیانی که اقدام به ترک غیر موجه طرح دریا کنند مشمول اقدامات تنبیهی از جمله عدم پرداخت دستمزد و همچنین سوء سابقه برای سال های آینده می شوند.
کریمیان پرداخت حقوق ناجیان را امری زمان بر توصیف کرد و گفت: به علت چند دستگاهی بودن طرح دریا و دریافت بودجه از سازمان مدیریت و سپس انتقال آن به هلال احمر و از آنها به هیات نجات غریق پروسه ای چند ماهه رقم می خورد و این موضوع در ابتدا به تمامی ناجیان اطلاع رسانی شده است.

وی درخواست حقوق به صورت ماهانه و بموقع را نوعی بهانه جویی توصیف کرد و افزود: متاسفانه رسانه های مجازی و مکتوب نیز بدون اطلاع داشتن از حقایق قرارداد ناجیان همواره با هجمه های خود به هیات نجات غریق و استانداری فشار وارد می کنند، اما این موضوع به معنای تن دادن به خواست غیر قانونی ناجیان نیست.
طرح دریا بی شک به عنوان یکی از طرح های اساسی در جهت تامین امنیت گردشگری ساحلی لازم الاجراست اما اجرای این طرح به نظر می رسد نیاز به کارشناسی بیشتری دارد چه از نظر به کاریگیری ناجیان متعهد و چه از نظر رسیدگی به وضعیت و قراداد ناجیان.
اجرای ناقص بسیاری از طرح های گردشگری امروزه به یک اپیدمی عادی برای مازندران تبدیل شده است،‌ اما گردشگری ساحلی و توجه به امنیت جانی مسافران که بسیاری ناآشنا با دریا و خطر ات  آن هستند،‌ طرح دریا را حساس تر از بقیه طرح ها و اماکن تفریحی در شمال می کند ،‌به همین دلیل باید با دقت نظر بیشتری اجرا شود.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.