پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرباز اشکانی از بابل به مرخصی رفت

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، سرباز اشکانی در دهه ۶۰ خورشیدی در استان گلستان کشف و در سال ۱۳۷۵ برای نگهداری و بازدید علاقه مندان به اولین موزه مازندران در شهرستان بابل منتقل شد. اکنون پس از ۲۳ سال این سرباز با هماهنگی های به عمل آمده به مدت یک ماه برای بازدید علاقه مندان میراث فرهنگی به استان گلستان منتقل شد.

زبیده جعفری مدیر موزه بابل به خبرنگار ایرنا گفت: این مجسمه سنگی پیکره انسان متعلق به دوره اشکانی و از جنس سنگ آهک است و به علت شباهت های هنر دوره اشکانی و ساسانی برخی کارشناسان احتمال داده اند این اثر تاریخی شاید متعلق به دوره ساسانی هم باشد.

وی افزود: این مجسمه سنگی در سیلاب دهه ۶۰ خورشیدی در جنگل های النگدره روستای زیارت گرگان بدون سر و تک دست (عکس پیوست خبری) کشف و تحویل موزه ایران باستان شده بود.

جعفری اظهار داشت: وقتی اولین موزه مازندران در سال ۱۳۷۵ در بابل افتتاح شد موزه ایران باستان این اثر تاریخی را به موزه بابل تحویل داد و در زمان تحویل دوره تاریخی را اشکانیان نسبت دادند.

وی گفت: بنا به دستور موزه ایران باستان و هماهنگی های به عمل آمده میراث فرهنگی مازندران و گلستان این مجسمه با کمال دقت و حساسیت به خاطر اینکه صدمه ای به آن وارد نشود به گلستان اعزام شد و تا پایان مرداد ماه جاری در معرض دید علاقه مندان گرگانی قرار می‌گیرد.

جعفری بیان کرد: این اثر تاریخی بعد از اتمام زمان تعیین شده به موزه بابل بازمی گردد.

موزه بابل که در سال ۱۳۷۵ به عنوان اولین موزه مازندران فعالیت خود را شروع کرد در حال حاضر دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و اسناد می باشد که در این مکان از سفالینه های هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح گرفته تا زیور آلات پیش از اسلام که اغلب از نقاط تاریخی مازندران به دست آمده به نمایش عموم گذاشته شد و هم اکنون نیز برای بازدید علاقمندان دایر است.

موزه بابل علاوه بر اینکه سالانه میزبان تعدادی زیادی از اقشار مختلف مردم است، در ایام عید نوروز و تابستان میزبان گردشگران خارجی نیز می باشد.

۷۳۴۳/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.