پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سد شهید رجایی ساری پس از ۶ سال سر ریز کرد

0
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی ساری ۱۶۰ میلیون متر مکعب است که درحال حاضر سرریز شد.
وی با بیان اینکه آخرین سرریز این سد ۶ سال گذشته بوده است، افزود: پس از گذشته ۶ سال درحالی‌که ذخیره آب در این سد به پایین‌ترین حد ممکن و شاید در حد پایداری رسیده بود درحال حاضر این سد سرریز شد که نوید خوبی برای کشاورزان منطقه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه روز دوشنبه سد شهید رجایی ساری سرریز می‌شود، گفت: تمامی ۱۰ سد مازندران در آستانه سرریز قرار دارند که می‌توان گفت این موضوع نگرانی کشاورزان را برای سال زراعی جاری از بین خواهد برد.
وی  افزود: از فردا دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید ۱۳/۵ مگاوات برق بطور کامل راه اندازی می‌شود.
سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می‌شود در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری واقع در بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال می‌باشد. مطالعات ساخت این سد که در سال ۱۳۳۶ شروع شد با شروع عملیات اجرایی آن در شهریور سال ۱۳۷۰ ادامه پیدا کرده و در سال ۱۳۷۵ نیز به پایان رسید.

نیروگاه متوسطی که در محل سد شهید رجایی احداث شده‌است و آب مورد نیاز آن از این سد تأمین می‌شود نیز با نام شهید رجایی خوانده می‌شود. این نیروگاه مخزنی-روزمینی که در تیرماه سال ۱۳۸۸ وارد مدار شده با ظرفیت ۱۳/۵ مگاوات می‌تواند سالیانه ۳۱ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید کند.

هدف‌ از ساخت سد شهید رجایی تأمین آب کشاورزی زمین‌های اطراف و تأمین آب آشامیدنی است. علاوه بر آن نیروگاهی هم برای تولید برق در سد تعبیه شده‌است.
کاربری شاخص دیگر آن هم تأمین آب کشاورزی اراضی دشت تجن، تأمین محل تفرج منطقه‌ای، کنترل طغیان و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل، تأمین آب آشامیدنی ساکنین محدوده طرح و تولید برق بود.
بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر ۹۷ تا بیست و نهم فروردین ۹۸ (۲۰۸ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۳۰۹.۵ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۰۷.۶ میلی‌متر) ۴۹ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۱۹.۸ میلی‌متر) ۱۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.