پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساخت سد فینسک باعث نابودی مزارع برنج بندبن و چهار رودبار چهاردانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در ارتباط با کاهش حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی صحبت‌هایی دست به دست می‌چرخد که ادامه این روند موجب دلسرد شدن کشاورزی و در نتیجه نابودی تولید می‌شود.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که آب سد به امید بارش‌های پاییزی و زمستانی منتقل شد ولی کم‌بارشی موجب کاهش حجم ذخیره آب شده است.

“خبر منتشر شده در فضای مجازی این‌گونه است؛ در خواب غفلت مسؤولان مازندران، مسؤولان سمنانی در حال تدارک تهاجم آبی گسترده‌ای برای غارت منابع آبی استان مازندران هستند، این تهاجم از سه جبهه، قطعی شده و در آستانه اجرایی شدن است و از دو جبهه دیگر در حال مطالعه بوده که کمتر کسی از آن با خبر است؛ این تهاجم روی سد کسیلیان یکی از سرشاخه‌های رودخانه تلار قائم‌شهر، سد فینسک رودخانه سفیدرود، سد چاشم رودخانه خطیرکوه، سد گلوگاه مازندران و انتقال آب دریای خزر به سمنان بوده است.”

نکته مهم است در شرایطی که در برخی از شالیزارها از عرق ریختن‌های کشاورزان خبری نیست و کشاورزانی که هنور نشا نکردند خسته و ناامید هستند باید بدانیم هر میزان آبی که سمنان می‌رود تعطیلی مزارع برنج، تهی و شور شدن آب‌های زیرزمینی و نابودی محیط زیست را رقم خواهد زد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری در واکنش به این مطالب گفت: این خبر صحت ندارد و هنوز آبی به استان سمنان منتقل نشده است.

محمدابراهیم یخکشی با بیان اینکه با احداث سد فینسک آب از مازندران منتقل می‌شود که در حدود 7 میلیون متر مکعب است ولی هنوز این سد ساخته نشده بحثی بوده که در حال پیگیری است اما هنوز سدی احداث نشده است که آبی منتقل شود.

وی یادآور شد: به‌طورحتم اگر این میزان آب منتقل شود تأثیر خود را برجای می‌گذارد البته تأثیرش به میزان آبی است که منتقل می‌شود.

گفتنی است، سد فینسک با ظرفیت مخزن ۱۱,۸ میلیون مترمکعب، بر روی رودخانه سفیدرود که یکی از سرشاخه‌های رودخانه تجن ساری است، موقعیت این سد در منطقه حفاظت‌شده پرور و نزدیک روستاهای تُم و تلاجیم است که درگذشته جزئی از مازندران بودند و ظاهراً این دو روستا به زیرآب می‌روند و در صورت ساخت این سد، علاوه بر به‌هم خوردن تعادل محیط‌زیست منطقه حفاظت‌شده دودانگه و تهدید حیوانات در معرض انقراض و جنگل‌ها و خشک‌شدن چشمه‌ها و آبشارهای این مناطق، شاهد نابودی مزارع کشت برنج و معیشت روستاییان بندبن و چهار رودبار بخش چهاردانگه خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.