پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زنجیره انسانی شهروندان مازندرانی و گلستانی در مخالفت با انتقال آب خزر

0

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ” نه به انتقال آب خزر” ، ” نه به انتقال منابع آب شمال”، خلیج گرگان رو به خشکی است؛ آنرا دریابید”.

این گروه پیش از تشکیل زنجیره انسانی ، در یک اقدام جمعی ساحل دریای آرام گلوگاه را از زباله پاکسازی کردند.

یکی از حاضران در این تجمع گفت : اعتراض و اجتماع امروز ما در دریای آرام گلوگاه در واقع اعتراض مدنی به انتقال آب خزر به فلات مرکزی است که اساسا پایه کارشناسی ندارد.

روزبه خادملو که خود را مدیرعامل سازمان مردم نهاد ” پویش برساد شمال ” معرفی کرد، با اعلام این که انتقال آب خزر نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی هم موجب گسست و تجزیه اجتماعی می شود، افزود : طرح انتقال آب همواره با نزاع اجتماعی رو به رو بوده است و هیچ گاه انتقال آب پایدار نبوده است و تجربه های گرانی از گذشته تاکنون در این مورد وجود دارد.

این فعال زیست محیطی با خطاب قرار دادن جمع حاضر و خبرنگاران گفت: انتقال آب خزر به فلات مرکزی تنها راه حل چاره رفع مشکل آب سمنان نیست و این در حالیست که بسیاری از سازمان های مردم نهاد سمنان هم با این انتقال مخالف هستند چرا که نابودی محیط زیست و منابع طبیعی را به دنبال دارد.

وی افزود  : با بازچرخانی آب صنعتی، رفع مشکلات آب و فاضلاب سمنان و اصلاح فرسودگی های موجود در خط انتقال منابع آب و اصلاح الگوی کشت، به راحتی می توان از انتقال آب خزر به فلات مرکزی جلوگیری و این منابع آبی را حفط کرد.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین در گفت و گوی دورهمی هم در باره نمونه هایی از تجربه شکست خورده انتقال آب در ایران با یکدیگر تبادل نظر می کردند و در این میان تجربه انتقال آب به اصفهان را به عنوام مثال ذکر می کردند .

یکی از موضوعاتی که بیشتر از همه در این جمع مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت ، نبود اطلاعات کارشناسی در باره پیامدهای انتقال آب خزر بود و به نوعی شرکت کنندگان مدعی بودند که چون هیچ توجیه کارشناسی برای این کار وجود ندارد در نتیجه بر اساس دستور اداری قرار است پیش برود.

نکته جالب توجه دیگر این که برخی از شرکت کنندگان بر این اعتقاد بودند که منطقه کویر مرکزی را خدا کویر آفریده و طرح انتقال آب نوعی دخالت و تغییر دادن انسانی منطقه است که نمی تواند به سرانجام خوشایندی برسد.

هشدار در باره خشک شدن تالاب میانکاله و مجموعه تالاب های این منطقه و از بین رفتن خلیج گرگان هم از مسایلی بود که در این زنجیره انسانی مطرح شد.

   ۷۳۳۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.