پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله های بیمارستانی در محل دپوی زباله شهرستان ساری در چهاردانگه ؟!!

0

چند روزی است که موضوع انتقال زباله شهرستان ساری و دیگر نقاط این شهرستان به منطقه گویچاله در بخش چهاردانگه به مسئله روز مردم منطقه و به تبع آن مسئولین سیاسی شهرستان ، استان و حتی کشوری قرار گرفته است و به مسئله روز شهرستان ساری تبدیل شده است.

 

غفلت مسئولین از موضوع زباله های بیمارستانی

با باز شدن ناخواسته درب منطقه دپوی زباله در گویچاله به روی رسانه ها و مردم که باعث داغ شدن موضوع دفع و دپوی غیر اصولی زباله و معضلات ناشی از انتقال آن به منطقه ی گویچاله و خطرات تولید شیرابه و آسیب های خطرآفرین و وحشتناک آن به ویژه به آب های زیر زمینی منطقه کم بود که در همین حین یک زخم کهنه که سال ها پیش نیز توسط رسانه ها مطرح شده بود سر باز کرد. زخمی که صدای آن از آن زمان زیر صدای تیک تیک عقربه های غفلت گم شده بود!

همه از خطرات جبران ناپذیر دفع غیراصولی زباله های عفونی بیمارستانی آگاه هستند و همین امر موجب شده تا در دنیا دستوری اکید به بیمارستان ها برای امحاء زباله های عفونی بیمارستانی در محل داده شود تا این زباله ها به همراه زباله های شهری دفع نشود، چون علاوه بر آلوده کردن محیط زیست و آسیب شیرابه های آن به آب های زیرزمینی، ناقل بیماری های بسیار خطرناکی هستند که خطرات آن چندین برابر زباله های شهری است.

قاعده نادیده گرفته شده زباله بیمارستانی

پسماند بیمارستانی به دلیل بالا بودن دستکم یکی از خواص خطرناک به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند. براساس آمارهای جهانی بین10 تا 52 درصد زباله های بیمارستانی عفونی هستند و حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است باعث انتقال بیماریهای واگیردار شوند.

در حال‌ حاضر چند روش‌ برای‌ امحای‌ زباله‌های‌ بیمارستانی‌ وجود دارد. یا باید در درون‌ بیمارستان‌ها گندزدایی‌ شده‌ و بی‌خطر شود. مانند سیستم‌های‌ اتو کلاو، گندزدایی‌ شیمیایی‌ و هیدرو کلاو و… یا باید درست‌ بسته‌بندی‌ شود و با یک‌ سیستم‌ جمع‌آوری‌ بهداشتی‌ به‌ سیستم‌ مرکزی‌ برده‌ شود و در آنجا سوزانده‌ یا دفع‌ بهداشتی‌ شود. (کپسولیشن‌ یا تثبیت)اتوکلاو، هیدروکلاو و دستگاه حرارت خشک از جمله دستگاههای بی­ خطرساز با دمای پایین (غیرسوز) هستند که در سالهای اخیر کاربرد زیادی برای تصفیه پسماندهای بیمارستانی پیدا کرده اند. سیستم های حرارتی غیرسوز در کشورهای پیشرفته به عنوان روشی متداول برای امحای پسماندهای عفونی پذیرفته شده است.

در استان مازندران بسیاری از بیمارستان های دولتی دارای دستگاه های امحاء زباله ها و بی خطر سازی زباله های عفونی هستند. اگر چه به نظر برخی از این بیمارستان ها به طور مرتب این کار را انجام نمی دهند و دستگاههای خود را در برخی مواقع خاموش می کنند ولی به طور کلی و قاعدتاً این کار باید انجام شود. تصاویری که خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه از محل دپوی زباله تهیه کرده نشان می دهد که زباله های عفونی بیمارستانی به همراه زباله های شهری به محل دپوی زباله در گویچاله چهاردانگه منتقل می شود و با آن همان کاری را می کنند که با زباله های شهری می کنند! ( اگر چه برای زباله های شهری هم کار خاصی نمی کنند! )

نقش دولت در موضوع زباله های بیمارستانی و چند سوال

در میان تصاویری که از محل دپوی زباله تهیه شده یکی از تصاویر بسیار تامیل بر انگیز است که از چند جهت می توان به آن پرداخت. تصویر گویاست!، بنری منتسب به بیمارستان امام رضا (ع) آمل که دقیقا در کنار زباله های بیمارستانی در محل دپوی زباله قرار داشت. البته نمی خواهیم که این بیمارستان را متهم کنیم ولی باید مشخص شود که اولا این بنر منتسب به بیمارستان در محل دپوی زباله و در کنار زباله های دیگر بیمارستانی چکار می کند؟ دوما آیا این بیمارستان تجهیزات امحاء زباله های عفونی را دارد یا خیر؟ و از همه مهمتر آیا این بنر و این زباله ها از آمل به این منطقه منتقل شده یا نه؟

باید مشخص شود که آیا این بیمارستان دولتی و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران زباله های عفونی خود را در محل بیمارستان نابود و بی خطر سازی می کند و یا آن را برای انتقال نه به شهرداری آمل بلکه به شهرداری ساری می سپارد تا به محل دپوی زباله در گویچاله چهاردانگه منتقل شود. آیا اصلا بیمارستان های استان مجهز به سیستم امحاء زباله ای عفونی و بیمارستانی هستند یا خیر؟

ما مشخصا منتظر پاسخ بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان آمل و دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستیم تا با مشخص شدن این موضوع افکار عمومی را از نگرانی در آوریم تا این درد انتقال زباله های ساری به بخش چهاردانگه با ورود نقش بیمارستان های به ویژه دولتی به داستان دو چندان نشود!

نقش درمانگاهها در تولید زباله های عفونی

البته این موضوع را باید در نظر داشت که این زباله های عفونی اکثراً نه از طریق بیمارستان ها بلکه از طریق درمانگاه ها و مراکز بهداشتی و درمانی غیر بیمارستانی تولید می شود که به دلیل هزینه زیاد امحاء زباله های عفونی، این مراکز بدون در نظر گرفتن خطرات این زباله های عفونی آن را به همراه زباله های شهری به شهرداری محول می کنند و شهرداری هم بدون در نظر گرفتن اصل مهم طرح تفکیک زباله در مبداء آن را به محل دپوی زباله در چهاردانگه منتقل می کند.

اگر زباله های بیمارستانی به درستی بی خطر سازی و دفع نشود، به عنوان یكی از مهمترین معضلات و تهدیدی برای سلامت مردم چهاردانگه محسوب می شود. این در حالی است كه شاهد حجم زیادی از زباله های بیمارستانی رها شده در محل دپوی زباله شهرستان ساری هستیم. حجم زیادی از زباله های بیمارستانی و عفونی که در گویچاله رها شده، سلامت مردم چهاردانگه را تهدید می كند.

منتظریم مسئولین مربوطه پاسخ و توجیهی مناسبی در این رابطه به  مردم مظلوم چهاردانگه داشته باشند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.