پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله سوز ساری تا پایان شش ماه اول سال 1397 به بهره برداری می رسد

1

پایگاه خبری چهاردانگه:سرانه توليد روزانه زباله در ايران توسط هر نفر ۸۰۰ گرم است اما با توجه معضل مسائل فرهنگي و افزايش توليد زباله، سرانه توليد زباله به ازاي هر شهروند ساروي بالاي يك و نيم كيلوگرم است.

سرويس اجتماعي فاطمه نوري: امروزه به دليل گسترش فرهنگ شهرنشيني مقوله تأمين بهداشت جامعه شهري بايد مورد توجه برنامه‌ريزان و مديران شهري قرار گيرد. در اين ميان نقش شهرداري در بهداشت جامعه بسيار تعيين‌كننده است.

مديريت پسماند از جدي‌ترين و مهم‌ترين كارهايي است كه روزانه در هر شهر در حال انجام است. علاوه بر آن شهروندان نيز نقش مؤثري در مديريت زباله‌هاي توليدي خود دارند.

«علي‌اكبر زليكاني» عضو كميسيون بودجه و نايب رئيس شوراي شهر ساري به چند پرسش شمال آنلاين، درباره معضل زباله و پسماند مركز استان پاسخ داده است.

    زباله در چند ماه اخير براي برخي شهرهاي بزرگ استان چالش‌هاي اساسي ايجاد كرده است. خيلي‌ها بر اين باورند كه اين مشكل به‌زودي گريبان شهرهاي بزرگ ديگر استان را نيز مي‌گيرد. در ساري وضع چگونه است؟

در متد جديد مديريت پسماند ۸ عنصر موظف پيش از توليد، توليد، نگهداري، جمع‌آوري، انتقال، بازيافت، دفع بهداشتي و پس از دفع وجود دارد و براي هركدام از اين آيتم‌ها بسته‌اي شامل راهكار و برنامه نياز است. براي حل اين معضلات گزينه اجرايي نيروگاه زباله‌سوز در شهر ساري نهايي شده است. هميشه عناصر موظف در سيستم مديريت پسماند پيش از توليد و توليد به هم وابسته هستند. نبايد عناصر خشك از زباله‌اي جدا شود كه ارزش حرارتي آن از ۶ هزار پايين‌تر آيد، زيرا كاهش آن سودي براي نيروگاه زباله‌سوز ندارد. بايد به گونه‌اي آناليز كمي و كيفي صورت گيرد كه زباله در مرحله آخر به مرحله اجرايي دفع برسد. براي كاهش حجم زباله در شهر ساري برنامه‌هايي در چارچوب طرح «تپش» يعني تفكيك پسماند شهري آغاز شده است تا در آينده‌اي نه‌چندان دور آثار فرهنگسازي تفكيك زباله با آناليز كمي و كيفي در حوزه گزينه اجرايي دفع را شاهد باشيم.

    بر اساس قانون ساخت كارخانه توليد برق از زباله وظايف شهرداري است يا مديريت دولتي؟

اين‌كه گزينه اجرايي و نهايي به صورت دفع، دفن، كارخانه كمپوست و نيروگاه زباله‌سوز باشد سياستي است كه به شهرداري به عنوان مجري و متولي اين برنامه‌ها ابلاغ مي‌شود. اما در حال حاضر منابع مالي و گزينه اجرايي پروژه دفع نيروگاه زباله‌سوز توسط دولت تامين مي‌شود. اجراي چنين پروژه‌اي در شهر ساري به بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. اين پروژه به صورت برنامه‌اي هدفمند و آينده‌نگر با تامين مالي دولت صورت گرفته كه شهرداري ساري مجري آن است. از دلايل تاخير در زمان تكميل كارخانه زباله‌سوز هم تأخير در تأمين منابع مالي آن توسط دولت است.

    ساخت اين نيروگاه زباله‌سوز در چه مرحله‌اي است؟

قرارداد اين پروژه در سال ۸۸ بر اساس صورت وضعيت آن سال بسته شده است. آغاز پروژه‌ها بدون مطالعات فاز صفر و مقدماتي از اشكالات دولت قبل (دولت دهم)بود، زيرا اين مطالعات لازمه اجرايي يك پروژه بزرگ مثل نيروگاه زباله‌سوز است كه در حين فعاليت صورت مي‌گيرد. سازمان حفاظت محيط زيست كه آغازكننده اين پروژه از سال ۸۸ تا به امروز بوده، همچنان در زمينه ارزيابي زيست‌محيطي دچار مشكل است و به صورت صددرصد رضايت ندارد. بستر ناپايدار و لجني از ديگر مشكل اين پروژه بوده كه براي پايدارسازي، تمهيداتي در شمع‌كوبي آن صورت گرفت و تغييراتي در نحوه طراحي شمع‌كوبي به وجود آمد. همچنين اشكال شمع‌كوبي‌هاي درجا با كمك مشاور طرح برطرف شد و صرفه‌جويي ۵ تا ۶ ميلياردي در هزينه‌هاي اجرا، شمع تركيبي، كوبشي و درجا به وجود آمد و تركيب بستر انجام شد. تجهيزات وارد شده از چين كيفيت خود را در هواي مرطوب مازندران از دست داده و بسياري از ادوات و آهن‌آلات زنگ زده‌اند. بعيد مي‌دانم اين پروژه تا پايان سال ۹۶ به پايان برسد، اما تا پايان ۶ ماه نخست سال ۹۷ با تزريق منابع مالي از سوي دولت به پايان خواهد رسيد. ظرفيت نيروگاه زباله‌سوز ساري ۴۵۰ تن در روز و ميزان زباله توليدي ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز است.

    در ساري چقدر زباله توليد مي‌شود؟ به عبارتي، سرانه توليد زباله ساروي‌ها چه ميزان است؟

اطلاعات موجود نشان مي‌دهد سرانه توليد روزانه زباله در ايران توسط هر نفر ۸۰۰ گرم است، اما با توجه به مسائل فرهنگي ميزان توليد زباله كاهش نيافته و سرانه توليد زباله به ازاي هر شهروند ساروي بالاي يك و نيم كيلوگرم است.

    چندي پيش در خبرها از قول برخي مسئولان آمده بود كه زباله‌هاي عفوني در ساري از زباله‌هاي معمولي تفكيك نمي‌شوند. براي زباله‌هاي عفوني كه در مطب‌ها و كلينيك‌ها توليد مي‌شود چه اقدامي شده است؟

رهاسازي و دفن زباله‌هاي عفوني تهديد جدي براي سلامت جامعه محسوب مي‌شود، اما هنوز سياستگذاري ويژه در اين زمينه صورت نگرفته است. شهرداري هيچ دخالتي در اين حوزه ندارد و سياستگذاري آن توسط كارگروه مديريت پسماند استان و شهرستان صورت مي‌گيرد. بر اساس قانون زباله‌هاي عفوني كه جزء پسماند ويژه هستند، بايد در محل توليدشان پس از بي‌خطر‌سازي به صورت زباله و پسماند عادي منتقل و دفع شوند.

بنابراين تمام بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي ملزم به تهيه دستگاه بي‌خطرساز براي تفكيك زباله‌هاي عادي از عفوني هستند. اما اين هزينه‌هاي سنگين به مراكز كلينيك‌ها و مطب‌هاي خصوصي تحميل نمي‌شود. قرار است در آينده جلسه‌اي ميان سازمان مديريت پسماند و نظام پزشكي استان برگزار شود تا ميزان هزينه‌هاي شهرداري مشخص شود و تمامي مطب‌ها، كلينيك‌ها و مجتمع‌هاي پزشكي ملزم به پرداخت هزينه به شهرداري شوند.

    عده‌اي از منتقدان بر اين باورند كه عملكرد سازمان پسماند بيشتر تشريفاتي است تا عملياتي. شما چه نظري داريد؟

به نظر من سازمان مديريت پسماند شهرداري در ذات خود سازماني تخصصي و پوياست. سياستگذاري اين حوزه به عهده شهرداري است.

اين سازمان بايد براي كاهش هزينه و پيامدهاي زيست‌محيطي تصميمات اساسي اتخاذ كند. اما طي سال‌هاي گذشته در حوزه سياستگذاري كار خاصي انجام نداده است. در حال حاضر مديريت پسماند داراي طرح جامع مصوبي نيست و طرح جامع مديريت استان عملا وجود خارجي ندارد. من از عملكرد سازمان پسماند در چند سال گذشته به‌شدت ناراضي هستم و اين سازمان را سازمان بسيار ضعيفي ديده‌ام. معتقدم سازمان پسماند بايد داراي گروه مشاور قوي متخصص در حوزه مديريت پسماند باشد تا تفكيك پسماند و جداسازي زباله خشك از مجموعه زباله‌ها مورد بررسي قرار گيرد و در چارچوب آناليز كيفي و تغيير ارزش حرارتي راندمان نيروگاه زباله‌سوز كاهش نيابد.

    اخيرا كيوسك‌هايي در شهر براي دريافت زباله‌هاي تفكيك شده قرار داده شده و افرادي به كار گرفته شده‌اند. اين اقدام مي‌تواند اثربخش باشد؟

زباله و بخش مهم آن مربوط به انتقال است. با افزايش حجم زباله هزينه بيشتري براي آن صرف مي‌شود. به همين دليل شهرداري سالي ۲۰ تا ۲۵ ميليارد تومان بابت حمل زباله به پيمانكار مي‌پردازد. اجراي طرح تپش در شهر ساري ميزان زباله را پيش از توليد و در عنصر موظف توليد كاهش داده و با كاهش زباله توليدي هزينه كمتري براي انتقال آن صورت مي‌گيرد.

    يكي از پرسش‌ها و شايد انتقادات شهروندان افزايش نرخ عوارض شهري است. چرا نرخ عوارض افزايش يافته است؟

بر اثر فعاليت شهروندان عارضه‌اي به شهرداري وارد شده و بايد هزينه آن از شهروندان وصول شود. سرجمع طلب شهرداري از شهروندان همان چيزي است كه هزينه مي‌شود. اشكال اساسي در پرداخت يكسان عوارض از سوي خانوارها وجود دارد و با عدالت همسو نيست. شهروندي كه زباله بيشتري توليد مي‌كند بايد عوارض بيشتري بپردازد. افرادي كه درآمد ماهيانه بيشتري دارند و زباله بيشتري توليد مي كنند بايد عوارض بالايي پرداخت كنند كه سازوكار آن در بودجه امسال انديشيده خواهد شد.

1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    عالي .دستتون درد نکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.