پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله ساری و تاوانی که پرداخت می‌شود

0

پایگاه خبری چهاردانگه:  با آغاز فصل بهار طبیعت درحال رویش و سبز شدن است گویی روح تازه‌ای در آن دمیده می‌شود، اما طبیعت پشتکوه ساری از بهار و رویش محروم است.

مدت 11 سال است زباله شهرستان ساری به منطقه پشتکوه ساری منتقل می‌شود که این موضوع علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی و سفره‌های آب زیرزمینی معضلات مختلفی برای مردم به‌وجود آورده است.

انتقال نامناسب زباله و همچنین رهاسازی شیرابه‌های آن در مسیر جاده‌ها تصادفات و مشکلات جاده‌ای را به دنبال داشته است.

زباله علاوه بر ایجاد مشکلات بسیار بر زندگی مردم حتی روی محصولات کشاورزی نیز تأثیر خود را برجای گذاشته است.

جالب اینجاست هزینه‌های بسیاری برای حمل و انتقال زباله به منطقه به شهرداری تحمیل می‌شود ولی هنوز تدبیری جدی در این زمینه اندیشیده نشده است.

همچنان وعده مسؤولان به مردم در مورد مشکل زباله ساری راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز است، ولی سؤوال این است آیا واقعاً این بار این خواسته به‌حق مردم عملی می‌شود یا خیر؟!؟

*مردم تا کی باید تاوان دهند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره انتقال زباله از منطقه پشتکوه ساری، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این موضوع از طریق استانداری و کارگروه پسماند در حال پیگیری است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه انتظار داریم کارخانه زباله‌سوز با سرعت بیشتری راه‌اندازی شود، افزود: مردم تا کی باید تاوان بی‌مدیریتی در حوزه زباله را بدهند.

وی بیان کرد: رسانه‌ها نیز در این زمینه باید پیگیری کنند که چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

*اعتراض دانشگاه علوم پزشکی نسبت به انتقال زباله به منطقه پشتکوه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: زباله‌های شهرستان ساری در منطقه پشت‌کوه ساری دفن می‌شود که هیچ کس این کار را تأیید نمی‌کند.

محمد سلطان‌تویه با اشاره به اعتراض دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به این امر، اضافه کرد: نظارت‌های مستمر و بازدیدهای بهداشتی از این مکان صورت می‌گیرد.

*هزینه 20 میلیارد تومانی سالانه برای جمع‌آوری و حمل زباله از سوی شهرداری ساری

عضو شورای اسلامی شهرستان ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شهرداری ساری مسؤولیتی در ارتباط با جانمایی و دفن بهداشتی زباله ندارد و در حال حاضر جمع‌آوری و حمل زباله توسط شهرداری ساری انجام می‌شود.

مسعود پیری با بیان اینکه در طول روز 250 تن زباله داریم، افزود: با توجه به دفن غیربهداشتی زباله در منطقه چهاردانگه ساری پیگیر راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت بیش از 70 درصدی کارخانه زباله‌سوز، بیان کرد: کارخانه زباله‌سوز امسال به ‌بهره‌برداری می‌رسد.

عضو شورای اسلامی شهرستان ساری با اعلام اینکه سالانه 20 میلیارد تومان برای جمع‌آوری و حمل زباله به شهرداری ساری تحمیل می‌شود، اضافه کرد: در صورت راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز این مبالغ مدیریت می‌شود.

پیری تصریح کرد: همچنین به‌منظور کاهش اثرات مخرب زباله در محیط تکنولوژی نانو بکار گرفته شد که برای تصفیه آب و شیرابه زباله تبدیل به آب صنعتی و وارد چرخه کشاورزی و صنعت می‌شود.

وی یادآور شد: تقاضای ما از مردم ساری این است اگر روزانه 100 تا 200 گرم زباله کمتر تولید کنند در سال مبالغ قابل توجهی به منابع شهرداری ساری افزوده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهرستان ساری با بیان اینکه کانکس‌هایی از سوی شهرداری ساری برای طرح تفکیک زباله از مبدأ در نظر گرفته شده است، گفت: درخواست ما از مردم این است مشارکت کنند که در صورت تحویل زباله خشک از پرداخت عوارض پسماند نیز معاف می‌شوند.

به گزارش فارس، مردم محروم روستاهای چهاردانگه ساری امیدوار هستند با انتقال زباله از منطقه پشتکوه روی خوش طبیعت را ببینند و دیگر از معضلات زباله و مسائلی از این قبیل در عذاب نباشند اما ظاهرا اجرای این طرح خیلی طولانی است…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.