پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روزانه ۱۲ مجروح و معلول در راه‌های مازندران

0

طبق آمار جمعیت مازندران سه میلیون و ۳۰۰هزار نفر است که یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند.

سرهنگ مهدی باقری روز پنجشنبه در همایش بانوان فرهنگ یار ترافیک مازندران در ساری  افزود: بانوان استان ظرفیتی برای کمک و نهادینه شدن فرهنگ مقررات راهنمایی و رانندگی هستند که باید از وجودشان در کاهش تصادفات رانندگی  بهره مند شویم.

وی ادامه داد: در ایران کمتر خانواده ای پیدا می شود که داغ تصادف را ندیده باشد و این بدان معناست که جامعه آماری تصادف درکشور  بالا است که باید با همکاری یکدیگر تصادف را کاهش و فرهنگ ترافیکی را نهادینه کنیم.

فرمانده راهور مازندران با تاکید بر این نکته که پلیس به تنهایی در کاهش تصادف موفق نیست و نیازمند همکاری آحاد مردم است، اظهار داشت: ۹۷درصد رانندگان کشور ایده آل هستند و بی انضباطی ترافیکی در جاده های درون و برون شهری فقط توسط ۳درصد از رانندگان متخلف ایجاد می شود.

وی با اعلام آماری مبنی بر این که در سال ۱۳۸۵  با ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه درون شهری مازندران ۲۹۲نفر در اثر تصادفات کشته شدند، ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ در استان با ۵۴۸ هزار وسیله نقلیه  درون شهری منجر به کشته شدن ۱۱۷ نفر شده است.  

باقری در تحلیل آمار تصادفات در مازندران همچنین گفت که هر ۲ روز در راه های استان بر اثر تصادف یک نفر فوت می کند و ۵۹ درصد متوفیان نیز عابرین پیاده هستند.

باقری گفت: هر روز حداقل ۱۲نفر در راه های مازندران مجروح و معلول می شوند و رانندگی پر خطر یکی از عوامل خطرزا در استان است .

وی با توضیح این که ۸۸درصد سوانح رانندگی در اثر خطای انسانی ،پنج درصد  راه و مابقی مربوط به نقص خودرو است، گفت: عدم توجه به جلو ۵۲ درصد ،عدم رعایت حق تقدم سه درصد ، تغییر ناگهانی مسیر خودرو ۲۷ درصد و سرعت بالا نیز ۵درصد و مابقی نیز سایر دلایل تصادفات در استان است.

تازه ترین گزارش پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد که در ۹ ماه امسال ۴۹۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی در این استان جان باختند که ۲ درصد بیشتر از سال گذشته است .

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا در این همایش حدود ۳۰۰نفر از بانوان مازندرانی دارای گواهینامه رانندگی که بیشتر آنان معلمان هستند به عنوان فرهنگ یار ترافیک شرکت کردند.

 بنا به دستورالعمل مجریان طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک که پلیس راهور و پلیس راه هستند ، زنان پس از شرکت در کلاسهای آموزش قوانین و مقررات رانندگی و طی کردن این مرحله و فعالیت یک ساله به عنوان پلیس نامحسوس می توانند به مرحله بعدی و کسب اختیارات بیشتر وارد شوند.

 در این مرحله بانوانی که دارای گواهینامه رانندگی بوده و تخلف حادثه ساز رانندگی در سابقه خود نداشته باشند ،کارت تعریف شده پلیس راهور نیروی انتظامی کشور را دریافت می کنند تا بتوانند در جاده ها متخلفان را شناسایی و معرفی کنند.

داشتن کارت تعریف شده توسط بانوان فرهنگ یار ترافیک به این معنی است که آنها در صورت دیدن تخلف رانندگی و تطبیق آن با موارد قانونی در همان لحظه می توانند مراتب را اعلام و مامور رسمی ناجا اعمال قانون کند.

بر اساس ماده ۲ قانون راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی ، صدور جریمه تخلف رانندگی بر عهده آن دسته از افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی است که دوره آموزشی را فرا گرفته باشند. البته این ماده دارای سه  تبصره است که در یکی از آنها به راهنمایی و رانندگی اجازه داده شده است از گزارش داوطلبان مورد وثوق آموزش‌دیده که دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و دوره آموزشی لازم را دیده باشند به‌صورت رایگان در تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه توسط مأموران مجاز استفاده نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.