پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رنگ باختن جاذبه هنرستان‌ها در مازندران زیر سایه کمبودها

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون حدود ۴۱ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم مازندران در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش به تحصیل اشتغال دارند. این آمار حدود پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری است و قرار هم است تا پایان برنامه ششم توسعه به ۴۶ درصد افزایش یابد.

اقبال دانش آموزان مازندرانی و همراهی خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان در رشته های کاربردی به خاطر ظرفیت های کم نظیر این استان در جذب نیروهای ماهر می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد. مازندران با توجه به تنوع مشاغل در بخش کشاورزی قادر است سالانه برای هزاران جوان ماهر کم توقع ایجاد شغل کند. بخش خدمات در این استان هم به خاطر گسترش گردشگری در تمام فصول سال نیازمند نیروهای ماهر فراوانی است، ضمن این که صنایع وابسته به زنجیره کشاورزی هم می تواند ظرفیت دیگری برای این منظور ارزیابی شود.

کمبود نیروی ماهر در بخش های مختلف کشاورزی ، صنعتی و خدماتی استان کاملا مشهود است و بر اساس گزارش های رسمی در بخش کشاورزی میانگین سن کشاورزان به بالای ۶۵ سال رسیده است و این بخش بشدت نیازمند حضور نیروهای جوان ماهر و با دانش است. هجوم انبوه جوانان برای کسب علم و مدرک در دانشگاهها طی چند دهه گذشته علاوه بر این سطح توقع این دسته از دانش آموختگان را برای کار در بخش کشاورزی و خدماتی بالا برده که با شرایط موجود سازگار نیست، همچنین نداشتن مهارت هم سبب شده تا نیاز مبرم به نیروی کار ماهر و نرخ بیکاری بالای دانش آموختگان در کنار هم تضاد آشکاری را به نمایش بگذارد.

در چنین شرایطی تشویق به تحصیل دانش آموزان در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای در مازندران مورد اقبال قرار گرفت، ولی این اقبال می تواند به سرخوردگی و ناامیدی ختم شود چنان که بر اساس اعلام  رسمی آموزش و پرورش مازندران هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان برای سال تحصیلی پیش رو  با کمبود حدود یکهزار و ۳۴۰ معلم و حدود ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین امکانات و تجهیزات مواجه است.
فرسودگی تجهیزات

مدیر یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش در مازندران فرسودگی تجهیزات و به روز نبودنشان را مهمترین مشکل در این مدارس به خصوص برای رشته های فنی و حرفه ای اعلام کرده است.
رضا محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حالی این مدارس با کمبود تجهیزات و فرسودگی آنها مواجهند که آموزش و پرورش طبق برنامه بنا دارد که حدود نیمی از دانش آموزان متوسطه دوم را به سمت این رشته ها سوق دهد و پیش از برنامه ریزی برای جذب دانش آموزان به این مدارس و رشته ها باید مشکل تجهیزات و نیروی انسانی رفع شود.
وی اضافه کرد : هم اکنون کمتر از یک هفته به زمان شروع سال تحصیلی جدید فرصت باقی است ولی اکثر هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش در سطح استان نه تنها با مشکل کادر آموزشی که با تجهیزات مورد نیاز و متناسب با رشته های تحصیلی نیز مواجهند.
محمودی به روز نبودن تجهیزات این مدارس را مشکل دیگری این مدارس دانست و توضیح داد: اگر برنامه وزارت آموزش و پرورش مهارت آموزی دانش آموزان متناسب با نیاز بازار کار است، باید تجهیزات مورد نیاز برای مهارت آموزی نیز به روز باشد تا دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی در بازار کار با مشکل مواجه نشوند.
این مدیر مدرسه راهکار رفع این مشکلات را خرید خدمت از سوی بخش خصوصی و مراکز فنی و حرفه ای آزاد دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش می تواند با برون سپاری فعالیت های آموزشی در فنی و حرفه ای و کار و دانش به بخش خصوصی مشکل فرسودگی تجهیزات و یا به روز نبودنشان را به همراه کمبود نیروی انسانی رفع و صرفا کار نظارت بر مهارت آموزی را از طریق سخت گیری در برگزاری آزمون جبران کند.
هم اکنون بیش از ۴۲ هزار دانش آموز متوسطه دوم مازندران در هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش ثبت نام کرده اند.

تلاش برای حل کمبود مشکل نیروی انسانی  
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بررسی برای سال تحصیلی پیش رو هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان نیاز به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز مطابق با رشته های تحصیلی دارند.

اسفندیار نظری افزود : با پیگیری آموزش و پرورش مازندران، تاکنون حدود ۳۵ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز تامین شد و همچنان ما برای تامین امکانات و تجهیزات در این مدارس با کمبود اعتبار ۱۱۵ میلیارد ریالی مواجهیم.
وی توضیح داد: تلاش می شود تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش به میزان کافی خریداری شود تا به تحصیل و مهارت آموزی دانش آموزان ما در این مدارس آسیبی وارد نشود.
نظری گفت: هم اکنون متناسب با رشته های تحصیلی هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان امکانات و تجهیزات ولو فرسوده در این مدارس وجود دارد و چنانچه برخی از امکانات و تجهیزات در این مدارس نباشد نیز از طریق برون سپاری به بیرون و نظارت بر کارکردها از سوی آموزش و پرورش تامین می شود.

معاون آموزش و پرورش مازندران کمبود نیروی انسانی در این مدارس را نیز تایید کرد و گفت: پیش از این کمبود ما در حوزه نیروی انسانی در این مدارس حدود دو هزار و ۷۸۲ معلم بود که با پیگیری ها حدود ۵۰ درصد از این نیروها تامین شد و همچنان ما با  کمبود حدود یک هزار و ۳۴۰ نیروی انسانی در قالب معلم در این هنرستان ها مواجهیم.
وی افزود: برنامه ریزی برای تامین این تعداد نیروی انسانی تا پیش از شروع سال تحصیلی در دست انجام است و پیش بینی می شود تا پیش از شروع سال تحصیلی حداقل در حوزه نیروی انسانی در این مدارس مشکلی نداشته باشیم و اولیاء دانش آموزان در این مورد نگرانی داشته باشند.
او ادامه داد: چنانچه بخشی از نیروی انسانی و یا تجهیزات مورد نیاز برای سال تحصیلی پیش رو برای این مدارس فراهم نشود، با برون سپاری بخشی از کار به بیرون و بخش خصوصی به خصوص آموزشگاههای فنی و حرفه ای دغدغه دانش آموزان را کاهش خواهیم داد تا آنها بتوانند به مهارت آموزی خود بپردازند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: هم اکنون حدود ۴۱/۵ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم ما در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش در حدود ۱۳۰ رشته  تحصیل می کنند که بیشترین رشته تحصیلی مربوط به کار و دانش است.

دست نیاز به سوی خیرین
نظری با اشاره به  فرسودگی و کمبود  تجهیزات به روز در هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش مازندران گفت: امروز تحصیل در حوزه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار ماهر مطابق با نیاز بازار کار جامعه از اولویت های وزارت آموزش و پرورش براساس رهنمودهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد : ما برای تحقق این اهداف نیاز به کمک خیرین داریم و امیدواریم تا خیرین همان گونه که در ساخت فضای آموزش به کمک سازمان آموزش و پروش مازندران آمدند در این بخش نیز کمک کار شوند.
براساس آمار رسمی در سال تحصیلی جاری افزون بر ۵۳۵ هزار نفر دانش آموز در دوره های تحصیلی ابتدایی اول و دوم و متوسطه اول و دوم در مدارس مازندران ثبت نام کردند.

سال گذشته ۵۳۰ هزار دانش آموز از پیش دبستانی تا مقطع متوسطه دوم در چهار هزار و ۴۳۸ مدرسه استان مازندران تحصیل کردند.

   ۶۹۸۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.