پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رشد ۳۰ درصدی کودک آزاری غفلت در مازندران

0

مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی، کودک آزاری عبارت است از آسیب یا تهدید جسم، روان، سعادت، رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند. در این تعریف هر رفتاری که سلامت روانی، جسمی و رشد کودک را چه به‌صورت بالقوه و چه بالفعل به خطر بیندازد، کودک آزاری نامیده می‌شود.

یکی از مهم ترین شیوه های مدرن کودک آزاری که در جامعه در حال گسترش است ، غفلت و یا بی توجهی والدین و خانواده به کودکانشان است و روند افزایش آن هر روزه در مجامع علمی و اجتماعی نگران کننده تر می‌شود.

این شیوه کودک آزاری که به واسطه جسمی و سخت نبودن چهره ای پنهان دارد و بیشتر در میان اقشار متوسط به بالا به ویژه قشر مرفه جامعه دیده می‌شود، متاسفانه امروز در قشر تحصیل کرده و خانواده‌هایی که از سطوح درآمدی و اجتماعی بالایی برخوردار هستند در حال رشد است.

در سال‌های اخیر به مدد آگاهی سازی رسانه‌ای و همچنین آموزش‌های گسترده در سطح مدارس و خانواده و همچنین توسعه نظام خدمات اجتماعی، کودک آزاری جسمی و جنسی تا اندازه قابل توجهی در استان مازندران بهبود یافته و در عمل کمتر چهره آن دیده می‌شود.

اما آنچه بیش از تمام انواع کودک آزاری فرزندان مازندرانی را درگیر خود کرده و هر روز نیز بر آن افزوده می شود، کودک آزاری غفلت است که در بسیاری از موارد زمینه بروز انواع دیگر کودک آزاری را فراهم می کند.

بنابر آخرین آمار در سال گذشته ۸۲۴ مورد مداخله در حوزه کودک آزاری توسط بهزیستی مازندران صورت گرفته است که از این تعداد ۴۰ درصد یا ۳۳۰ مورد صرفا مربوط به کودک آزاری غفلت یا بی توجهی بود و حدود ۶۰ درصد نیز مربوط به کودک آزاری غفلت به همراه دیگر انواع کودک آزاری بوده است.

این آمار در حالی است که نسبت کودک آزاری غفلت و بی توجهی والدین مازندرانی در سال ۹۶ میزان ۲۵ درصد و در سال گذشته حدود ۳۰ درصد بود.

گزارش های بهزیستی مازندران نشان می دهد که بی‌توجهی والدین نسبت به فرزندان سهم ۸۰درصدی از کودک آزاری استان را تشکیل می‌دهد که برای استانی با توسعه یافتگی فرهنگی همانند مازندران بسیار رقم نگران کننده‌ای است.  پدیده کودک آزاری غفلت به خاطر مشغله بیش از اندازه والدین برای کسب جایگاه اقتصادی بهتر رو به افزایش است.

هیچ بهانه‌ای برای غفلت پذیرفته نیست

مدیرکل بهزیستی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بی توجهی و غفلت را خطرناک ترین نوع کودک آزاری عنوان کرد و تاکید کرد: هیچ بهانه‌ای برای غفلت والدین از فرزندان پذیرفته نیست.

جمال باقری با اشاره به سهم ۸۰ درصدی والدین در کودک آزاری غفلت ، افزود: والدین نسبت به فرزندران خود وظایفی دارند که توجه ، درک ، همنشینی ، بازی ، تعامل مستمر و دیدن مهم ترین آنها است. 

وی  با بیان اینکه کودک برای بهزیستی تا سن ۱۸ سالگی محسوب می شود، ادامه داد: متاسفانه مردم مازندران نیز همانند بسیاری دیگر از نقاط کشور به دلیل درگیری با زندگی ماشینی و حضور در فضای مجازی زندگی اجتماعی از کودکان و فرزندان خود دور شده اند.

مدیرکل بهزیستی شرایط مازندران را نسبت به استان هایی همچون تهران مناسب عنوان کرد و گفت: هنوز تسلط فرهنگ روستایی در مازندران از بی توجهی کامل نسبت به فرزندان جلوگیری می‌کند.

اما باقری روند گسترش کودک ازاری غفلت در مازندران را نگران کننده توصیف کرد و گفت: باید والدین استان نسبت به ارتباط خود با فرزندان بازنگری کنند و کودکان را محور فعالیت خود قرار بدهند. 

وی با تاکید بر اینکه تقریبا ریشه اغلب کودک آزاری در غفلت و بی توجهی به کودکان است، ادامه داد : هیچ تجهیزی نمی تواند بهتر از لمس عاطفی و فیزیکی کودکان را از کودک آزاری غفلت نجات دهد.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: در کودک آزاری غفلت فرد بجای اینکه بیشتر تحت تاثیر عوامل درونی قرار بگیرد و در کانون خانواده پرورش یابد، متاثر از عوامل بیرونی خواهد بود که ممکن در برابر بسیاری از مخاطرات  اجتماعی آسیب پذیر باشد.

باقری آموزش و پرورش و رسانه ها را مهم ترین کانون هشدار به والدین برای جلوگیری از کودک آزاری غفلت عنوان کرد و گفت: نباید به همین مقدار از آگاه سازی اکتفا کرد و باید جدی تر وارد این مسئله شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.