پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رجزخوانی عاشقانه گوزن‌ها در جنگل‌های شمال

0

پایگاه خبری چهاردانگه: گروه استان‌ها: جنگل‌های هیرکانی و شمال این روزها به محل عاشقی گوزن‌ها مبدل شده که با آوایشان برای رقیبان عرض‌اندام می‌کنند و حریف طلب می‌کنند.

جنگل‌های هیرکانی مهد مرال ها و بزرگ‌ترین گونه گوزن‌ها است و جمعیتشان در سال‌های اخیر به‌رغم همه تهدیدات که طبیعت و حیات‌وحش را نشانه رفته است، روبه فزونی است.

گاوبانگی ازآن‌جهت معروف شده که در این دوران، گوزن‌های نر با رجزخوانی و آوایش به تعیین قلمرو می‌پردازند و این بازه زمانی که از نیمه شهریورماه تا پایان مهرماه به طول می‌انجامد زیباترین دوره حیات‌وحش در جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

فصل گاوبانگی سال‌هاست که برای دوستداران حیات‌وحش به فصلی برای گردشگری در طبیعت تبدیل‌شده و هرساله شماری برای دیدن این جاذبه طبیعی و زیست به دامن طبیعت پناه می‌برند.

اما گاوبانگی با همه جاذبه‌هایش برای گوزن‌ها و مرال ها، تهدید شکار را نیز در پی دارد و برخی سودجویان و شکارچیان با تقلید صدا و آوای گوزن نر، آن‌ها را در دام گرفتار می‌کنند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه فصل گاوبانگی چند روزی است آغاز شده از آن به‌عنوان بهترین و زیباترین دوره حیات‌وحش یاد کرد و گفت: رجزخوانی گوزن‌ها و مرال ها یک جاذبه دیدنی و رؤیایی است که هرسال تکرار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی چادرهای گاوبانگی برای صیانت از گونه‌های حیات‌وحش و پیشگیری از شکار آنان توسط سودجویان می‌گوید: امسال نیز در مناطق حساس جنگلی و زیستگاه‌های مرال ها، چادرهای گاوبانگی دایر شده و محیط‌بانان شبانه‌روزی مستقر هستند.

امسال نیز در مناطق حساس جنگلی و زیستگاه‌های مرال ها، چادرهای گاوبانگی دایر شده و محیط‌بانان شبانه‌روزی مستقر هستند

وی ادامه می‌دهد: با فعالیت محیط‌بانان و دوستداران حیات‌وحش در سال‌های اخیر شکار حیات‌وحش به‌ویژه گونه‌های مرال و گوزن به‌ویژه در فصل گاوبانگی کمتر شده است.

ابراهیمی با اظهار اینکه شکارچیان با تقلید صدای گوزن تلاش می‌کنند مرال ها را در دام بیندازند ادامه داد: فعالیت شبانه‌روزی محیط‌بانان در فصل گاوبانگی در واقع برای پیشگیری از تهدیدهای احتمالی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران، گردشگری برای دیدن حیات‌وحش را از زیرشاخه‌های صنعت گردشگری برشمرد و گفت: با توجه به حساس بودن گوزن‌ها و مرال ها در فصل گاوبانگی این کار باید حساب‌شده و تحت مدیریت صورت گیرد تا آسیبی به گونه‌ها وارد نشود.

وی درعین‌حال با ابراز رضایت و خرسندی از افزایش شمار جمعیت گوزن و مرال در زیستگاه‌ها و مناطق جنگلی استان گفت: در حال حاضر به‌رغم همه تهدیدها علیه طبیعت و حیات‌وحش نظیر شکار، جاده‌سازی، تخریب طبیعت و ویلا سازی‌ها، تعداد جمعیت گوزن‌ها رو به فزونی است.

ابراهیمی ادامه داد: بیشتر گوزن‌های موجود در استان از نوع مرال بزرگ‌ترین گونه گوزن سانان هستند و در مناطق جنگلی و پناهگاه‌های حیات‌وحش زیست می‌کنند.

وی از مردم و دوستداران حیات‌وحش خواست با توجه به حساسیت دوره گاوبانگی در صورت سفر به دامن طبیعت و مناطق جنگلی نسبت به صیانت و حفظ گونه‌های مختلف حیات‌وحش تلاش کنند.

وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری فراوان، مازندران این استان را جزو استان‌های منحصربه‌فرد در زمینه‌های گردشگری وجذب توریست و همچنین موردتوجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی معرفی که این مسئله عزم جدی مردم استان را در حفاظت از این میراث گران‌بهای طبیعی طلب می‌کند.

مرال یا گوزن یک‌گونه بومی و منحصربه‌فرد از پستانداران حمایت‌شده‌ای است که با تهدیدات پیش رو در معرض انقراض بوده و گاوبانگی فرصتی برای تجدید نسل این‌گونه از وحوش است. مرال یا گوزن که در جنگل‌های خزری زیست می‌کند در فصل ورزا چمر رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره‌هایی که سر می‌دهد اقدام به ایجاد قلمرو برای خود می‌کند که به آن گاوبانگی می‌گویند.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران می‌گوید: یکی از شیوه‌هایی که شکارچیان برای فریب گوزن‌ها و شناسایی مکان آن‌ها در  فصل گاو بانگی استفاده می‌کنند، با با تولید صدایی شبیه به گاوبانگی، گوزن های نر و ماده را به سمت خود جلب و شکار می کنند.

۳۰ چادر گاوبانگی برپا شد

وی با اشاره به برپایی ۳۰ چادر گاوبانگی در مناطق جنگلی و زیستگاه های حیات‌وحش در استان ادامه می‌دهد: به دلیل آسیب‌پذیر بودن مرال ها در دوره گاوبانگی، محیط‌بانان به‌صورت ویژه و شبانه‌روزی در چادرها فعالیت می‌کنند تا خطرات را کاهش دهند.

وی از گاوبانگی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در مازندران یاد کرد و گفت: در دوره گاوبانگی باید آرامش بیشتری در طبیعت برقرار شود تا زادوولد مرال ها بهتر صورت گیرد.

مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی در مازندران از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.